Grönländske soldaten Salik Augustinussen har skrivit ett öppet brev riktat till ”mina vapenbröder från USA”.
”Jag stod vid er sida när ni behövde det som mest.
Salik Augustinussen föddes på Grönland och är nu soldat inom danska försvarsmakten, han tjänstgör nu på Grönland.
”När USA attackerades den 11 september 2001 tvekade inte Danmark att hjälpa till”.
”Jag har en plikt att stå sida vid sida med Nato för att skydda mina vapenbröder. Jag stod sida vid sida med mina vapenbröder från USA, från Europa, från Nato i Afghanistan för att strida med er efter det som hände den 11 september”.
”Om USA:s president beslutar att låta militären invadera Grönland attackerar ni mig och min familj. Ni attackerar alla Nato-medlemmar. Ni attackerar Danmark. Ni attackerar alla som stod sida vid sida med er när ni attackerades”.
”Kära amerikanska medborgare, om ni verkligen tänker göra vad presidenten säger att han planerar så låt då detta vara mitt sista brev till mina vapenbröder från USA."
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/gronlandssoldatens-kraftfulla-ord-till-usa/