2026-01-12, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Jag bor i USA och har gjort det i massvis med år nu.
Jag tror att många ser på detta med svenska ögon och jämför ICE eller polisen här med svenska polisen vilket inte riktigt går.

Polisen här har endast en 2-årig utbildning med high school eller high school equivalency.
Det är oftast bottenskrapet som söker sig till law enforcement, killar som knappt klarat high school och det snabbaste eller enda möjligheten att få någon form av maktposition över andra människor är att bli just polis.

Många beter sig extremt grisigt, jag har sjäv reagerat när man blivit stoppad ett par gånger hur de beteer sig mot folk.

I detta fallet så är det ICE som skjuter, deras träning har trimmats från 20 veckor till 47 dagar sen "on the job" training.
Då blir det givetvis fel många gånger.

Jag skyr dessa vänstermänniskor som pesten, idioten som dog hade gjort mig vansinnig när hon blockerar hela vägen med sin SUV för att visa sin godhet.
Hon står för allt jag avskyr och som är fel med västvärlden.

MEN, det betyder inte att hon förjänar att skjutas på öppen gata i ansiktet av en kränk ICE-agent.
Man måste kunna hålla flera bollar i luften samtidigt.

Det är 100% ICE som skapar situationen. Börjar rycka i handtag, svär och skriker sedan ställer sig puckot snett framför en SUV med motorn i gång och föraren bakom ratten.

Vänsteraktivisten pratar lungt och sansat, och är dum nog att försöka köra iväg. Idioten som är positionerad snett framför blir lite lätt touchad av bilen och börjar skjuta på öppen gata in genom framrutan sedan sidorutan. De skriker fucking bitch...

Det ser verkligen ut som övervåld. Mer som en ren avrättning av tjockis-agenten som blev kränkt av den dryga vänstermuppen som inte stod i givakt för vartendra ord han yttrade.

Extremt korkat av kvinnan och vedervärdigt agerande av ICE. Fan låt kvinnan köra iväg och plocka in henne senare och lås in henne och släng nycklen. Det stödjer jag 100%.

Att okontrollerade skjuta på öppen gata på ljusa dagen är oacceptabelt och ett resultat av hur ICEs bristfälliga träning.

ICE gör ett kanonjobb på många platser, men det här kan man faktiskt inte försvara.
Här i USA finns det två läger. Vänstersubban förtjänade det för hon var en lesbisk demokrat som inte lydde ICE, samt ICE är Trumps stormtrupper.

Bilden är givetvis mer nyanserad.
Det är dock trist att ICE beter sig som klåpare.
Vanlig polis här är extrempt våldsam och trigger happy mot vad vi är vana med i Sverige, samt att de har qualified immunity.

ICE är mycket värre än så och även folk som stödjer Trump och ICE måste kunna erkänna att detta verkligen inte blev bra. Även om ingen kommer sakna idioten som blockerade vägen!

Agenten satte sig i en farlig situation, sen lösningen blev att börja skjuta okontrollerat. Det hade kunna sitta barn i baksätet. Kulorna hade kunna träffa hans partners eller civila på andra sidan bilen.

Han ser ut precis som standardmallen jag pratade om i början. Överviktigt, "coola" solglasögon samt linat skägg för att dölja bristen på jawline och dubbelhakan.

Stödjer man ICE så bör man stöjda att denna idiot åtalas.

Fast i det här fallet är det en mycket kompetent person:

10 års erfarenhet av arbete för DHS.
Veteran från Irak-kriget.
Medlem i FBI’s Joint Terrorism Task Force.
Medlem i ett SWAT team.
Skjutinstruktör.
Instruktör när det gäller active shooters.
Citera
2026-01-12, 22:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Jag tror att många ser på detta med svenska ögon och jämför ICE eller polisen här med svenska polisen vilket inte riktigt går.

Polisen här har endast en 2-årig utbildning med high school eller high school equivalency.
Det är oftast bottenskrapet som söker sig till law enforcement, killar som knappt klarat high school och det snabbaste eller enda möjligheten att få någon form av maktposition över andra människor är att bli just polis.

Många beter sig extremt grisigt, jag har sjäv reagerat när man blivit stoppad ett par gånger hur de beteer sig mot folk.

I detta fallet så är det ICE som skjuter, deras träning har trimmats från 20 veckor till 47 dagar sen "on the job" training.

Jag skyr dessa vänstermänniskor som pesten, idioten som dog hade gjort mig vansinnig när hon blockerar hela vägen med sin SUV för att visa sin godhet.

MEN, det betyder inte att hon förjänar att skjutas på öppen gata i ansiktet av en kränk ICE-agent.

Det är 100% ICE som skapar situationen. Börjar rycka i handtag, svär och skriker sedan ställer sig puckot snett framför en SUV med motorn i gång och föraren bakom ratten.

Vänsteraktivisten pratar lungt och sansat, och är dum nog att försöka köra iväg. Idioten som är positionerad snett framför blir lite lätt touchad av bilen och börjar skjuta på öppen gata in genom framrutan sedan sidorutan. De skriker fucking bitch...

Det ser verkligen ut som övervåld. Mer som en ren avrättning av tjockis-agenten som blev kränkt av den dryga vänstermuppen som inte stod i givakt för vartendra ord han yttrade.

Extremt korkat av kvinnan och vedervärdigt agerande av ICE. Fan låt kvinnan köra iväg och plocka in henne senare och lås in henne och släng nycklen. Det stödjer jag 100%.

Att okontrollerade skjuta på öppen gata på ljusa dagen är oacceptabelt och ett resultat av hur ICEs bristfälliga träning.

ICE gör ett kanonjobb på många platser, men det här kan man faktiskt inte försvara.
Här i USA finns det två läger. Vänstersubban förtjänade det för hon var en lesbisk demokrat som inte lydde ICE, samt ICE är Trumps stormtrupper.

Vanlig polis här är extrempt våldsam och trigger happy mot vad vi är vana med i Sverige, samt att de har qualified immunity.

ICE är mycket värre än så och även folk som stödjer Trump och ICE måste kunna erkänna att detta verkligen inte blev bra. Även om ingen kommer sakna idioten som blockerade vägen!

Agenten satte sig i en farlig situation, sen lösningen blev att börja skjuta okontrollerat. Det hade kunna sitta barn i baksätet. Kulorna hade kunna träffa hans partners eller civila på andra sidan bilen.

Han ser ut precis som standardmallen jag pratade om i början. Överviktigt, "coola" solglasögon samt linat skägg för att dölja bristen på jawline och dubbelhakan.

Jag blir konsekvent förvånad över hur fel du alltid kan ha. Du skriver långt, men absolut inget innehåll som är relevant för det rådande fallet. Du säger att det är övervåld, en avrättning, men hur rättfärdigar du det utifrån videomaterialet?
Citera
2026-01-12, 22:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Precis vad Teasle sa om Rambo!

Så Teasle trodde att Rambo var en ofarlig soccer mom? Var det därför han skjutsade honom bort från stan?
Citera
2026-01-12, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Då har man återigen kunnat observera att principer är inget som högern håller fast särskilt hård vid.
Det var bra att polisen mördade George Floyd och denna kvinna, för Floyd var svart och denna kvinna var lesbisk och vänster.
Det var dock dåligt när polisen hade ihjäl den där kvinnan 6 januari för hon hade rätt åsikter.
Hade det varit Joe Bidens coronapoliser som var ute och Trump-anhängare hade protesterat mot dom, och det lett till en dödlig skjutning, hade högern nu skrikit i högan sky om övervåld och tyranni.

George Floyd dog av en överdos.

ICE-agenten agerade i självförsvar.

Kvinnan som dog 6:e januari var obeväpnad och ofarlig. Hon blev mördad.
Citera
2026-01-12, 22:56
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
George Floyd dog av en överdos.

ICE-agenten agerade i självförsvar.

Kvinnan som dog 6:e januari var obeväpnad och ofarlig. Hon blev mördad.
Hon deltog i ett våldsamt upplopp som lyckades bryta sig igenom avspärrningarna OCH ta sig in på ett skyddsobjekt, Capitolium, tillsammans med en mobb som skanderade "Hang Mike Pence" som då var USAs vicepresident och som gömde sig tillsammans med andra ledamöter i en säkerhetssal.
Genom detta försökte de hindra Mike Pence att erkänna valvinnaren i valet som USAs nya president.
Flera dömdes för att med våld hindra statens utövning och kvinnan försökte ta sig in i säkerhetssalen där ledamöterna tagit skydd, hon sköts genom en fönsterruta i en dörr till säkerhetssalen.

Att du kallar henne ofarlig säger mer om dig än om de faktiska omständigheterna.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-01-12 kl. 22:59.
Citera
2026-01-12, 23:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Så du bor i USA men förstår inte kriterierna för ICE agenter. Det här har vi redan avhandlat. Läs på.

ICE är inte polis utan federala agenter. Trodde en påhittad amerikan skulle veta det.
Citera
2026-01-12, 23:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hon deltog i ett våldsamt upplopp som lyckades bryta sig igenom avspärrningarna OCH ta sig in på ett skyddsobjekt, Capitolium, tillsammans med en mobb som skanderade "Hang Mike Pence" som då var USAs vicepresident och som gömde sig tillsammans med andra ledamöter i en säkerhetssal.
Genom detta försökte de hindra Mike Pence att erkänna valvinnaren i valet som USAs nya president.
Flera dömdes för att med våld hindra statens utövning och kvinnan försökte ta sig in i säkerhetssalen där ledamöterna tagit skydd, hon sköts genom en fönsterruta i en dörr till säkerhetssalen.

Att du kallar henne ofarlig säger mer om dig än om de faktiska omständigheterna.

Det var en mestadels fredlig demonstration och hon var en liten, obeväpnad kvinna som blev skjuten på 5-10 meters avstånd. Hon utgjorde inget hot och blev mördad.

Poliserna öppnade dörrarna och släppte in demonstranterna till detta "skyddsobjekt".
Citera
2026-01-12, 23:04
Medlem
Jag har tidigare redogjort för de rättsliga ramar som är tillämpliga i det aktuella ärendet. Mot bakgrund av gällande amerikansk federal rätt kan konstateras att den offentliga diskussionen hittills i stor utsträckning saknar en korrekt, neutral och rättsligt stringent analys av de faktiska omständigheterna i relation till tillämplig praxis. Detta gäller såväl anonyma aktörer här på Flashback som svenska poliser och politiker verksamma på Facebook och andra sociala medier, där den gemensamma nämnaren är att man uttalar sig utan någon egentlig ämneskunskap.

Den rättsliga bedömningen regleras ytterst av Fourth Amendment och den så kallade objective reasonableness-standarden, såsom den formulerats av USA:s högsta domstol i Graham v. Connor. Prövningen ska ske utifrån perspektivet hos en rimlig tjänsteman på platsen, i ljuset av de omständigheter som förelåg vid tidpunkten för våldsanvändningen, och utan att tillgripa efterhandsbedömningar präglade av lugn och fullständig information.

Oberoende av spekulationer kring förarens subjektiva avsikter, agentens utbildningsnivå eller hypotetiska möjligheter att undandra sig situationen, är den centrala rättsfrågan huruvida agenten hade objektivt rimliga skäl att uppfatta förarens agerande som ett omedelbart hot om allvarlig kroppsskada eller död. Detta ligger även i linje med den princip som fastslagits i Tennessee v. Garner, där användning av dödligt våld tillåts när tjänstemannen har sannolik anledning att tro att den misstänkte utgör ett betydande hot mot liv eller allvarlig skada.

Det tillgängliga videomaterialet utgör centralt bevisunderlag och visar med hög grad av tydlighet att föraren accelererade fordonet med hjulen riktade rakt fram och med fordonets front direkt orienterad mot agenten, som befann sig i fordonets färdriktning. En bil som med acceleration riktas mot en person utgör enligt etablerad federal rättspraxis ett potentiellt dödligt vapen, och ett sådant agerande är därför ägnat att objektivt sett framstå som ett omedelbart livshotande angrepp.

Frågor om huruvida agenten faktiskt träffades, om föraren i efterhand kan anses ha 'missat' honom, eller om agenten i teorin hade kunnat inta en alternativ position saknar självständig rättslig betydelse. Den federala prövningen tillåter inte att våldsanvändningen bedöms utifrån hypotetiska handlingsalternativ som endast framträder med facit i hand.
Frågeställningen i det här sammanhanget rör således inte huruvida immigrationstjänstemannen hade faktisk möjlighet att undkomma situationen, eller i vilken utsträckning förarens handlande var präglat av uppsåt att orsaka skada eller död. Det rättsligt avgörande är i stället huruvida den ingripande immigrationstjänstemannen rimligen kunde uppfatta situationen som ett omedelbart och allvarligt hot. Bedömningen tar sin utgångspunkt i immigrationstjänstemannens perception vid tidpunkten för ingripandet, snarare än i förarens subjektiva avsikter, vilka immigrationstjänstemannen saknar möjlighet att fastställa i realtid. I detta avseende är rättsläget entydigt: när en person framför ett fordon mot en immigrationstjänsteman som befinner sig direkt i dess färdväg kan detta med fog uppfattas som ett livshotande angrepp, vilket ger rättsligt stöd för användning av dödligt våld. I det aktuella fallet framgår dessutom att immigrationstjänstemannen faktiskt blev påkörd.
Det avgörande är således om agenten, vid gärningstillfället, rimligen kunde uppfatta förarens handlande som ett omedelbart hot mot liv eller hälsa. Om detta kriterium är uppfyllt är användningen av dödligt våld förenlig med Fourth Amendment och kan inte anses utgöra en konstitutionell kränkning.

https://supreme.justia.com/cases/federal/us/490/386/
https://supreme.justia.com/cases/federal/us/471/1/
Citera
2026-01-12, 23:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Och om det är den federala makten som motverkar demokrati och lagrum?
Det går att säga att ICE agenterna hindrar kvinnan att utnyttja sin rätt att protestera.

Den amerikanska konstitutionen ger oss här det andra tillägget, där folket får rätt att bära skjutvapen och sätta upp en delstatlig milis.
För att kunna agera motvikt till den federala makten (och endel annat).

Den amerikanska konstitutionen gäller såklart för egna och andras känsloyttringar.

Den amerikanska konstitutionen ger inte folk rätt att obstruera federala agenter eller försöka köra på dem.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2026-01-12 kl. 23:17.
Citera
2026-01-12, 23:14
Medlem
Citat:

Det är helt hennes fel, medans agenten går runt bilen passera civila bilar framför Renees bil, Rene ger sedan gas o kör över på fel sida av vägen utan att ha koll om det kommer fortsatt civil trafik på motsatt kör riktning.

Vi ska vara glada Jonathan han och reagera så snabbt. Allt hade kunnat blivit värre än det blev.
Citera
2026-01-12, 23:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Och om det är den federala makten som motverkar demokrati och lagrum?
Det går att säga att ICE agenterna hindrar kvinnan att utnyttja sin rätt att protestera.

Den amerikanska konstitutionen ger oss här det andra tillägget, där folket får rätt att bära skjutvapen och sätta upp en delstatlig milis.
För att kunna agera motvikt till den federala makten (och endel annat).

Den amerikanska konstitutionen gäller såklart för egna och andras känsloyttringar.

Det andra tillägget ger dig rätt att bära vapen.

Det ger dig inte rätt att hindra ICE-agenter från att gripa illegala invandrare som ska utvisas.
Citera
2026-01-12, 23:28
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Du säger att det är övervåld, en avrättning, men hur rättfärdigar du det utifrån videomaterialet?

Det är mycket enkelt vilket du väl ändå är medveten om?

Det handlar helt enkelt om att inte avsiktligt feltolka och snedvrida det du ser.

Här råljuger Scott Jennings å det grövsta i CNN genom att bland annat säga att frun till den mördade kvinnan skrek "Drive baby drive" och att "She told her to drive into the guy".

Har någon kommit över något som bekräftar att det är vad hon säger? Nej det har inte någon, eller hur!?

Här efter 26.00 hörs lögnaren ... "Drive baby drive" "She told her to drive into the guy".

"Scott Jennings SHOUTS at NYPD Lieutenant Over New ICE Video in Heated Debate!".
https://www.youtube.com/watch?v=Bh6jxtlCZcM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in