2026-01-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Linus Karlsson, jag beaktar och tar inte med skadade spelare.

Spelarna du tar upp fanns med men jag plockade med andra helt enkelt, de är ju defensivt inriktade spelare, och jag tycker det redan finns gott om det samtidigt som de som gick före har en betydligt bättre produktion.
Men alltså riktigt bra defensivt, Backlund, Zetterlund, Östlund, Holmström, Arvidsson och ja till och med han som blir stjärnan framåt Johansson.
Så av den anledningen kom inte dessa med.

Janmark och Järnkrok va de som jag övervägde, Öhgren och Lundeström kändes däremot inte aktuellt.

Dock! Jag ser att storebror Stenberg, Otto som ganska nyligen fått ta klivet upp i NHL gjort det riktigt imponerande. 6 poäng på 12 matcher.

Vissa saker går att diskutera, men inte R. Sandin. Han är given

R. Sandin är fortfarande klart bättre än Sandin-Pellikka. Han är också bättre än Klingberg. De är väl dessa två han slåss emot i första hand. Klingberg har dock en helt annan nivå i sitt pp-spel.

M. Pettersson är en spelare som varit rätt kass denna säsong.

Jag skulle spelat:

Lindholm - R. Sandin
Edvinsson - Klingberg
Ekholm - Larsson

Extra: Pettersson och Sandin-Pellikka.
Citera
2026-01-12, 19:48
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream

R. Sandin är fortfarande klart bättre än Sandin-Pellikka. Han är också bättre än Klingberg. De är väl dessa två han slåss emot i första hand. Klingberg har dock en helt annan nivå i sitt pp-spel.

Jag skulle spelat:

Lindholm - R. Sandin
Edvinsson - Klingberg
Ekholm - Larsson

Ja det kommer alltid bli diskussion med vilka spelare som lämnats utanför som borde komma med. Intressant att Sverige står sig så stark att det blir en sådan diskussion tom när det rör Sveriges B-lag

Sandin är mycket bra och det stod mellan honom och Andrae, det skulle lika gärna kunnat bli Sandin där. Men jag håller inte med dig om att han är så bra, den kan jag inte se. Jag har kikat på stats och lives/highlights men framför allt tittat på underliggande statistisk.

En av de viktigaste är expected goals, som redogör ganska tydligt för hur bra spelaren är i sin omgivning och hur han påverkar spelet.
Sandin är INTE bättre än Sandin-Pellikka eller Klingberg. Där de senare har bättre stats där samt poäng.
Pettersson har inte varit kass, han har expected goal 2,7, Klingberg har 3,4, ASP 2,4 och Sandin 2,0 som visserligen är bättre än Andrae. Denna statistik är bara ett exempel, har kollat på mer saker.
Men absolut, jag kan vika mig och ta Sandin istället för Andrae.

Tycker det är lite dumt av dig att inte spela ASP tillsammans med Edvinsson, de kommer ändå från samma lag och är redan samspelta vilket är guld värt, även om de inte spelar i samma backpar.

Men som sagt sånt här kan man ha olika åsikter om också, kan ju ändå konstatera att Sveriges B-lag inte skulle göra bort sig i vart fall. Men jag pudlar, Sandin tar jag med och tar bort Andrae.

Sedan är backparen inte exakt kronologiska. Hade tex spelat Lindholm - Larsson mest, dessa 2 hade jag nog också gett varsitt A och C till Backlund.
Citera
2026-01-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ja det kommer alltid bli diskussion med vilka spelare som lämnats utanför som borde komma med. Intressant att Sverige står sig så stark att det blir en sådan diskussion tom när det rör Sveriges B-lag

Sandin är mycket bra och det stod mellan honom och Andrae, det skulle lika gärna kunnat bli Sandin där. Men jag håller inte med dig om att han är så bra, den kan jag inte se. Jag har kikat på stats och lives/highlights men framför allt tittat på underliggande statistisk.

En av de viktigaste är expected goals, som redogör ganska tydligt för hur bra spelaren är i sin omgivning och hur han påverkar spelet.
Sandin är INTE bättre än Sandin-Pellikka eller Klingberg. Där de senare har bättre stats där samt poäng.
Pettersson har inte varit kass, han har expected goal 2,7, Klingberg har 3,4, ASP 2,4 och Sandin 2,0 som visserligen är bättre än Andrae. Denna statistik är bara ett exempel, har kollat på mer saker.
Men absolut, jag kan vika mig och ta Sandin istället för Andrae.

Tycker det är lite dumt av dig att inte spela ASP tillsammans med Edvinsson, de kommer ändå från samma lag och är redan samspelta vilket är guld värt, även om de inte spelar i samma backpar.

Men som sagt sånt här kan man ha olika åsikter om också, kan ju ändå konstatera att Sveriges B-lag inte skulle göra bort sig i vart fall. Men jag pudlar, Sandin tar jag med och tar bort Andrae.

Sedan är backparen inte exakt kronologiska. Hade tex spelat Lindholm - Larsson mest, dessa 2 hade jag nog också gett varsitt A och C till Backlund.

Jepp, kollar också på statistik. Men man tar inte ut ett lag efter bara den heller, även om den spelar in. Isf skulle ju ”A-laget” se något annorlunda ut…

Man behöver ju gå efter ”titt-testet”. Och det räcker ju inte med teve heller. Jag har sett Erik Karlsson, Crosby, Mackinnon m.fl. live flera ggr, och under säsonger när de har haft sämre stats men var helt överjordiskt bra.

Stats handlar ju väldigt mycket om vilka situationer man får spela…
Citera
2026-01-12, 21:15
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Jepp, kollar också på statistik. Men man tar inte ut ett lag efter bara den heller, även om den spelar in. Isf skulle ju ”A-laget” se något annorlunda ut…

Man behöver ju gå efter ”titt-testet”. Och det räcker ju inte med teve heller. Jag har sett Erik Karlsson, Crosby, Mackinnon m.fl. live flera ggr, och under säsonger när de har haft sämre stats men var helt överjordiskt bra.

Stats handlar ju väldigt mycket om vilka situationer man får spela…

Nejdå så klart inte, var bara några delar och exempel.
Underliggande statistik dock brukar visa ganska mycket och beakta saker som omgivning, otur mm. Men som sagt givetvis ska man inte bara kika på det.
Citera
2026-01-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19

4. Landeskog är skadad. Tyvärr. Men Backlund är sjukt underskattad och stabil åt båda hållen. Rakell är som en schweizisk armekniv. Kan gröta, skjuta, passa och är snabb. Lindholm stabil 2-vägspelare bra med 2 centrar i defensiva zonen.

landeskog har av allt (som kommunicerats) att döma inte brutet revbenen. utan rör sig troligen om sprickor som värst. seth jarvis i carolina hurricanes råkade ut för en liknande skada några veckor innan landeskog. jarvis är tillbaka spelande sedan förra veckan.

landeskog kommer spela OS. han kommer ta sprutor bara. vi pratar om en kille som fick en skridsko över låret som skar sönder en stor del av lårmuskeln som istället för att låta det läka helt. kom tillbaka till slutspelet 21 - 22 och spelade HELA slutspelet med en lårmuskel som i slutet av serien såg ut som trasor.

anledningen att han råkade ut för knäskadan senare var på grund av att han ej lät lårmuskeln läka
Citera
2026-01-13, 12:17
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Satt och fila lite på hur ett ev B-lag för Tre Kronor skulle kunna se ut i OS. Alltså spelare som lämnats utanför Sveriges befintliga OS-lag.

Tycker ändå det blev ett intressant lag, framför allt så är ju backsidan ändå ganska vass, Sverige kan ju faktiskt fylla en ytterligare OS-trupp med bara NHL spelare medans Finland med nöd och näppe kan fylla 1 trupp , dock så tog jag med en spelare från SHL.

Målvakter

Hildeby, Ersson, Forsberg,

Backar

Pettersson - Klingberg
Edvinsson - Sandin-Pellikka
Lindholm - Larsson
Ekholm - Andrae

Forwards

Eklund - Johansson - Burakovsky
Heineman - Backlund - Holmström
Arvidsson - Lindberg - Karlsson
Olofsson - Östlund - Zetterlund

Berggren/ Stenlund

Hur tror ni detta lag skulle stå sig mot nationer som Finland, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Tyskland?

Får man fråga varför Ullmark inte är med? Är det för att han har en tillfällig paus? För på meriter borde han nog vara starter här.

Annars tycker jag det ser bra ut spelarmässigt. Men hade nog kanske formerat lite annorlunda. Hade satt Lindholm & Larsson i varsitt par som defensivt ankare istället för ihop.

Sen undrar jag om du missat Rasmus Sandin i Washington? Måste väl gå in på 8 backar i ett B-lag definitivt.
Citera
2026-01-13, 12:19
Medlem
Kedoxs avatar
Wennberg som ändå var lite av en joker i truppen ligger faktiskt delad 9a i svenska poängligan. Lite förvånande. Verkar takta mot sin bästa säsong.
Citera
2026-01-13, 12:30
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Får man fråga varför Ullmark inte är med? Är det för att han har en tillfällig paus? För på meriter borde han nog vara starter här.

Annars tycker jag det ser bra ut spelarmässigt. Men hade nog kanske formerat lite annorlunda. Hade satt Lindholm & Larsson i varsitt par som defensivt ankare istället för ihop.

Sen undrar jag om du missat Rasmus Sandin i Washington? Måste väl gå in på 8 backar i ett B-lag definitivt.

Jag valde att inte ta med spelare som inte är spelbara på grund av skador eller andra anledningar.
Så Wiliam Karlsson är inte heller med.

Insåg i efterhand att jag kanske skulle skrivit att det var Linus Karlsson från Vancouver jag tog ut, som gjort det bra där.

Ja, Sandin skulle jag nog tagit med istället får Andrae, men Andrae har också varit riktigt bra i Flyers, men ja där pudlar jag, Sandin skulle varit med.
Citera
2026-01-13, 13:26
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
landeskog har av allt (som kommunicerats) att döma inte brutet revbenen. utan rör sig troligen om sprickor som värst. seth jarvis i carolina hurricanes råkade ut för en liknande skada några veckor innan landeskog. jarvis är tillbaka spelande sedan förra veckan.

landeskog kommer spela OS. han kommer ta sprutor bara. vi pratar om en kille som fick en skridsko över låret som skar sönder en stor del av lårmuskeln som istället för att låta det läka helt. kom tillbaka till slutspelet 21 - 22 och spelade HELA slutspelet med en lårmuskel som i slutet av serien såg ut som trasor.

anledningen att han råkade ut för knäskadan senare var på grund av att han ej lät lårmuskeln läka

Det har du nog fått om bakfoten. Hans primära skada är den han fick när Cale Makars skridsko cuttade upp hans knä. Sen körde han på ett tag och köttade sig genom slutspel.

Det du verkar dela upp som knä och lårskada är egentligen samma sak. Det var helt klart övre knät som blev cuttat och inte låret förresten.

Han pratar om sin resa i dokumentären A Clean Sheet: Gabe Landeskog.
Citera
2026-01-13, 15:27
Medlem
Väldigt trist att arenan i Milano inte blir helt klar till OS, isen verkar dom få ordning på och större delen av läktarna men omklädningsrummen är dels för små och mer för fotboll samt bara 3 är klara.
Alla ytor för åskadare ser ut som det behövs några månader till för att färdigställa. Extremt dammigt överallt och kablar hängandes och detaljerna ser ut som skit.
Tydligen så ska arenan bli konsertarena efter OS därav det B-aktiga upplägget med ena kortsidan enbart tillfällig. För bara någon vecka sedan så var inte ens arenans exteriör klar.
Tråkigt med dessa relativt dåliga förutsättningar när dom bästa spelarna äntligen är tillbaka.
Hela projektet är så extremt uselt hanterat när man haft 8 år på sig.
Såhär försenad har hockeyarenan till OS aldrig varit.
Mutkolvarna i IOC tillsammans med italienare var en extra misslyckad kombination.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2026-01-13 kl. 15:31.
Citera
2026-01-13, 20:16
Medlem
Kedoxs avatar
Erik Karlsson skadad.

Men ska inte bli borta länge vad det låter.
Citera
2026-01-13, 21:38
Medlem
Citat:

Jag skulle spelat:

Lindholm - R. Sandin
Edvinsson - Klingberg
Ekholm - Larsson

Har jag missat nåt om nån skada på Brodin? Jag anser honom klasser bättre än Sandin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in