2026-01-12, 20:28
Medlem
Jag letade efter trådar och svar men fann inget som direkt kunde kopplas till min fundering.
Med anledning av våra Svenska medborgare som begår grövre brott bör jag anse att det är på tiden för att utvisa även Svenskfödda till ingenmansland exempelvis mellanöstern eller liknande. Fylla platsen för en invandrare som inte begår brott i Sverige.

Problemet är följande:
Citat:
https://lawline.se/answers/kan-man-landsforvisas
Regeringsformen ställer i 2 kap. 7 § upp ett förbud mot landsförvisning för svenska medborgare. En grundtanke här är att man aldrig får göras ”medborgarskapslös”.

Är det dock någon som inte har ett medborgarskap i något av EES-länderna, ger utlänningslagen domstolarna möjligheten att besluta om utvisning om personen här döms för brott som kan resultera i fängelse. Utvisning får även göras om man vistas i landet illegalt, utan pass eller är en fara för allmän ordning och säkerhet.

Att denna fråga inte har lyfts på senare tid är för mig förvånande med tanke på vilka psykopater som existerar med Svensk bakgrund i Sverige. Jag är öppen för att landsförvisa alla grövre kriminella till ett land där brott straffas hårdare än i Sverige. Med anledning av händelsen i Rönninge så borde det här bli en prioriterad fråga för samtliga partier år 2026. Eller vad tycker ni andra?

Ut med all skit som inte löser någon framtid i Sverige, om vi hyr platser i andra länder så ska medborgarskapet dras in för personen och den ska ej få komma tillbaka till Sverige igen...
Citera
2026-01-12, 20:45
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlentySpoiled
Jag letade efter trådar och svar men fann inget som direkt kunde kopplas till min fundering.
Med anledning av våra Svenska medborgare som begår grövre brott bör jag anse att det är på tiden för att utvisa även Svenskfödda till ingenmansland exempelvis mellanöstern eller liknande. Fylla platsen för en invandrare som inte begår brott i Sverige.

Problemet är följande:

Att denna fråga inte har lyfts på senare tid är för mig förvånande med tanke på vilka psykopater som existerar med Svensk bakgrund i Sverige. Jag är öppen för att landsförvisa alla grövre kriminella till ett land där brott straffas hårdare än i Sverige. Med anledning av händelsen i Rönninge så borde det här bli en prioriterad fråga för samtliga partier år 2026. Eller vad tycker ni andra?

Ut med all skit som inte löser någon framtid i Sverige, om vi hyr platser i andra länder så ska medborgarskapet dras in för personen och den ska ej få komma tillbaka till Sverige igen...
När du säger ”Svenskfödda” är det nog en och annan som tänker sig att du med det menar ”född i Sverige”. Redan med dagens regler händer det att personer födda i Sverige utvisas härifrån. Se exempelvis detta fall.

Paragrafen i grundlagen du hänvisar till innebär inte att det är förbjudet att utvisa personer födda i Sverige. Den innebär att det är förbjudet att utvisa svenska medborgare. Det spelar ingen roll om de är födda i Sverige, eller om de är födda utomlands. Det spelar ingen roll om de har varit medborgare sedan födseln, eller om de blev det för en vecka sedan. När någon väl har blivit medborgare i Sverige är de enligt grundlagen omöjliga att utvisa. I alla fall så som den ser ut just nu.

Regeringen har tagit de första stegen till att ändra på denna paragraf av grundlagen. Enligt prop. 2025/26:78 föreslås en ändring som skulle göra det möjligt att återkalla det svenska medborgarskapet för de med fler än ett medborgarskap, som antingen förvärvat sitt svenska medborgarskap ”genom oriktiga eller vilseledande uppgifter eller genom annat otillbörligt handlande” eller som ”dömts för brott som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen”. Om allt går som planerat träder grundlagsändringen i kraft den 1 januari 2027. Notera att förslaget inte gör någon skillnad på de som är födda i Sverige och de som är födda utanför Sverige. Exempelvis skulle Ebba Busch, om hon någonsin döms för brott som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen, bli av med sitt svenska medborgarskap. Hon är visserligen född i Sverige, men hon har även norskt medborgarskap.
Citera
2026-01-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När du säger ”Svenskfödda” är det nog en och annan som tänker sig att du med det menar ”född i Sverige”. Redan med dagens regler händer det att personer födda i Sverige utvisas härifrån. Se exempelvis detta fall.

Paragrafen i grundlagen du hänvisar till innebär inte att det är förbjudet att utvisa personer födda i Sverige. Den innebär att det är förbjudet att utvisa svenska medborgare. Det spelar ingen roll om de är födda i Sverige, eller om de är födda utomlands. Det spelar ingen roll om de har varit medborgare sedan födseln, eller om de blev det för en vecka sedan. När någon väl har blivit medborgare i Sverige är de enligt grundlagen omöjliga att utvisa. I alla fall så som den ser ut just nu.

Regeringen har tagit de första stegen till att ändra på denna paragraf av grundlagen. Enligt prop. 2025/26:78 föreslås en ändring som skulle göra det möjligt att återkalla det svenska medborgarskapet för de med fler än ett medborgarskap, som antingen förvärvat sitt svenska medborgarskap ”genom oriktiga eller vilseledande uppgifter eller genom annat otillbörligt handlande” eller som ”dömts för brott som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen”. Om allt går som planerat träder grundlagsändringen i kraft den 1 januari 2027. Notera att förslaget inte gör någon skillnad på de som är födda i Sverige och de som är födda utanför Sverige. Exempelvis skulle Ebba Busch, om hon någonsin döms för brott som allvarligt skadar Sveriges vitala intressen, bli av med sitt svenska medborgarskap. Hon är visserligen född i Sverige, men hon har även norskt medborgarskap.

Tack, nu behöver vi bara få bukt med fler än en person. Jag syftar såklart på etniska svenskar, det ska inte enbart gälla personer som blivit födda i Sverige av föräldrar med andra bakgrunder utan samtliga förövare anser jag!
Citera
2026-01-14, 12:49
Medlem
Citat:

Problemet är följande:

För att slänga sig in i en så komplex fråga så behöver man någon form av grundläggande kunskap, vilket är tydligt att du inte har...

Precis som du konstaterar så är ju denna frågan grundlagsskyddad. Det skulle även strida mot protokoll 4 i EKMR som stadgar att ingen får utvisas från den stat som man är medborgare i, samt att ingen får förvägras rätten att resa in i den stat som man är medborgare i.

I ett senare inlägg skriver du att sådan landsförvisning skall ske till ett land där brott straffas hårdare än i Sverige. Detta fogar ju att Sverige har en rättegång där man fastslår skuld och dömer till "landsförvisning" och att efterföljande land har en egen rättegång i frågan för att tillämpa sina "hårdare straff". Detta skulle vara en ordning som bryter mot förbudet mot dubbelbestraffning.
Citera
2026-01-14, 17:12
Medlem
Däremot har jag alltid funderat över varför man inte kan dömas till att förlora personnumret. Ett personnummer eller samordningsnummer är betydligt viktigare i ett modernt samhälle än ett ev. medborgarskap och vilket namn du har. Utan personnummer fungerar du inte i Sverige.

Inte kan personnumret vara grundlagsskyddat?

Du kan inte göra någonting i Sverige utan personnummer. Du tvingas självmant att flytta till ett annat land och försöka lösa det hela där.

- Tyvärr, jag kan inte hitta någon med det personnumret i något som helst register. Lycka till!
Citera
2026-01-16, 12:38
Medlem
På sätt och vis är där redan en lösning för de etniska svenskar som begår så grova brott att man vill utvisa dem, det är nämligen att de hamnar i fängelse på livstid.

Det är en utvisning från samhället helt enkelt. Sedan att det inte blir till ett annat land beror på att de andra länderna har inga skäl att ta emot en grovt kriminellt belastad svensk.

Men livstids fängelse, då kommer de aldrig ut i samhället igen och kan alltså inte längre begå brott mot någon.

Sedan det här med fängelse, min idé är att livstidsdömda brottslingar som aldrig kommer ut i samhället igen, till de kan man bygga fängelser på avlägsna öar. Jag har till dags datum hittat ett tiotal lämpliga öar för ändamålet vilket fullt utbyggt borde klara av att hysa mellan 15-30 miljoner livstidsdömda brottslingar.

Avsikten är såklart att varenda land i hela världen ska kunna skicka sina värsta brottslingar till de här ö-fängelserna.
Citera
2026-01-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Däremot har jag alltid funderat över varför man inte kan dömas till att förlora personnumret. Ett personnummer eller samordningsnummer är betydligt viktigare i ett modernt samhälle än ett ev. medborgarskap och vilket namn du har. Utan personnummer fungerar du inte i Sverige.

Inte kan personnumret vara grundlagsskyddat?

Du kan inte göra någonting i Sverige utan personnummer. Du tvingas självmant att flytta till ett annat land och försöka lösa det hela där.

- Tyvärr, jag kan inte hitta någon med det personnumret i något som helst register. Lycka till!

Tror det är till större nackdel än fördel faktiskt. Ett personnr kan man agera mot, inget personnr så famlar man i blindo när det gäller svenska medborgare.

Däremot kan man såklart bygga upp ett system där t.ex en sexbrottsling inte kan börja jobba i en förskola tack vare att man är knuten till ett personnr.
Citera
2026-01-16, 12:42
Medlem
Citat:

Problemet är följande:

Jag gillar din innovativa tanke men har vissa funderingar om etniskt Svenska när du i trådstarten börjar svamla om Svenskfödda. En bekant till mig är en livmodersimport. Hon kom hit från Kosovo när hon var -2 månader gammal. Är hon en av dina etniska Svenskar eller är det längre tillbaka än mig där man kan spåra mitt DNA till bronsålderns hedningar som offrade i Tåkern?
Citera
2026-01-16, 12:44
Medlem
Häng dem på torget
Citera
2026-01-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tror det är till större nackdel än fördel faktiskt. Ett personnr kan man agera mot, inget personnr så famlar man i blindo när det gäller svenska medborgare.

Däremot kan man såklart bygga upp ett system där t.ex en sexbrottsling inte kan börja jobba i en förskola tack vare att man är knuten till ett personnr.

Man behöver inte alls agera mot ett personnumret utan alla problem tillkommer den som är utan personnummer. Försök att betala en faktura, hyra, lån, el, VA vad som helst utan att du har ett bankkonto och försök få/behålla ett bankkonto utan personnummer. Körkortet tappar du, vårdcentralen kastar ut dig med huvudet före, tänderna ruttnar bort, ingen vit och seriös lön kan betalas ut. Du kan inte logga in dig i princip någonstans. Alla passerkort till jobbet slutar fungera.

Du är helt enkelt en människa utan existens och ingen behöver befatta sig med dig heller då du inte finns.

Det blir en värld som skapad av Kafka.

...............

Sedan kan man före borttagnadet av personnumret ha en mildare variant där bindestrecket i personnumret byts ut mot olika tecken.

*, /, #, %,& alla dessa tecken i.st.f bindestrecket betyder olika saker om personen i fråga.

Modern form av brännmärkning.
Citera
2026-01-16, 15:20
Avslutad
Citat:

Problemet är följande:

100% medhåll!!! Bygg ett stenhårt arbetsläger i Afrika el. skicka dem till Sibirien när vi väl slutit fred med Ryssland igen. Etniska svenskar förtjänar inte mer rättigheter än nysvenskar (inte mindre heller).

Det måste finnas en anständighetens gränsdragning och när man passerar den förlorar man också allt i Sverige. Rönningemördaren är ett bra exempel, även sådana som misshandlat kvinnor till döds. Iväg med detta pack från Sverige för alltid.
Citera
2026-01-16, 20:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Problemet är följande:

När makten vill något så skiter den blankt i grundlagen, internationella konventioner, regler, avtal osv. När makten vill något driver den igenom lagar på veckor eller dagar. När makten inte vill något hänvisar man till grundlagen, internationella konventioner, regler, avtal osv och man tillsätter utredningar som aldrig kommer fram till något, om 5 år. Det är vad makten hittills visat oss. Den dagen man går på jakt efter dem så gäller samma godtyckliga lagar. Inför undantagstillstånd. Hänvisa till fara för rikets säkerhet. Vad som helst. Avrätta, landsförvisa, "göm" de man vill göra sig av med, ska så klart även gälla journalister och rättsväsendet om de försöker obstruera. Glöm inte att sossarna lät CIA hämta "svenskar" på Arlanda för vidare transport till tortyrkammare i tredje land. Svenska folket är kidnappade av samma krafter som USA och som i princip alla västerländska länder. Peka ut dem eller rikta kritik mot dessa är förenat långa straff eller bara lönnmord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in