Citat:
Ursprungligen postat av
lumen99
Självstyre i all ära men så länge Danmark håller i plånboken är det ingen verklig frihet. Det är bidragsberoende med flagga på toppen. USA hade kunnat ge Grönland investeringar, teknik och framtidstro inte bara ännu en ranson av danska bidrag. Frihet handlar inte om vem som betalar räkningarna utan om att kunna stå på egna ben och där håller
Ditt bullshit som går på repeat säger mer om dig än fakta och situation. Du har snart tramsat sönder tråden med lögner.
2019 ville Trump köpa Grönland av Danmark.
"Det här är en stor fastighetsaffär".
Mette Frederiksen svarade:
"Grönland är naturligtvis inte till salu, och jag skulle vilja säga att jag inte kan sälja Grönland. Grönland är inte danskt. Grönland är grönländskt".
Chemnitz, medlem av det danska parlamentet för det grönländska partiet Inuit Ataqatigiit svarade:
"Om vi blev uppköpta av USA skulle vårt välfärdssamhälle förstöras.
Jag har själv bott i USA och det är ett helt annat samhälle än det vi har på Grönland. Jag tycker inte om att Grönland ses som en handelsvara på det sättet."
2026 visar Stephen Miller hur wacko den här adminstrationen är:
”Den riktiga frågan är vad som får Danmark att tro att de har rätt att kontrollera Grönland. Vad är grunden till deras territoriella anspråk? Vad är grunden till att de har tagit Grönland som en dansk koloni?”
Trump är lika blåst:
”Ni vet, Danmark ligger väldigt långt bort och har egentligen ingenting med saken att göra. Vad hände? En båt landade där för 200 år sedan eller något sådant? Och så säger de att de har rättigheter till det. Jag vet inte om det stämmer. Jag tror inte att det gör det”
Citat:
Danmark fortfarande Grönland fast i gamla kedjor vilket Trump kommer att bryta.
▪️Grönland blev dansk koloni 1721.
▪️Danmark håller inte Grönland i bojor.
▪️Grönland upphörde som koloni 1953.
▪️Grönland fick utökat självstyre 2009 via Självstyrelselagen.
▪️Grönland har eget parlament och regering.
▪️Grönland bestämmer själva om självständighet.
▪️Grönland tar själva initiativet när de har lust:
utan hot, utan påverkanskampanjer, utan mutor från Trump och hans härmapor.
Med tanke på egen historik vittnar Trump inkl administrations utspel om att det endast är HYCKLERI.
▪️Att USA köpte Alaska från Ryssland 1867 innebär inte att Grönland är till salu 2026.
▪️Trump har rustat upp ön Puerto Rico militärt i all hast.
Men ön Grönland ligger i träda.
Trots två mandatperioder för Trump och full acess sen 1951 via säkerhetsavralet.
🚩Under tiden han tjatar har både Kina och Ryssland kunnat ta ön flera ggr om.
🚩Hans hot militärt riskerar splittra NATO och bereda väg för Putin.