2026-01-12, 18:49
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfarisk
TACK!!!!!

Nej, så ser det inte ut "normalt" utan det tycker jag är ett tecken på misslyckat gemensamt föräldraskap

Sonen är 7 och vi har varit skilda sen han var 3. Att lägga ansvaret för kommunikation om barns liv på barnet är inte normalt
Ditt tack till Merwinna tyder på att allt bottnar i din rädsla för att er son ska få mindre pengar. Detta trots att det verkar rasa pengar över sonen.

Det är ett tecken på att man har respekt för sitt exs nya liv.

Är man sju år både kan man, och tycker att det är roligt att själv få berätta för mamma vad man gjort med pappa.
Citera
2026-01-12, 18:50
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nu har dom så gott ställt så att dom har råd, plus att TS själv har skrivit att hon inte är orolig för att sparbeloppet till sonen kommer minska från exmakens håll.

Men menar du allvar i att du tycker att du skulle ha rätt till en åsikt huruvida din exman lägger si eller så mycket pengar på hans egna barn? Det får ju stå för honom hur mycket han vill spara till sina ungar. Du har inget med det att göra om ni inte längre är i en relation.

Jag är nog av den åsikten, att har man skaffat barn tillsammans så är man också föräldrar tillsammans livet ut. Och nu har vi inte haft sådana problem, för min exman har haft ett par relationer men inte skaffat fler barn - han har sina sidor, men han är vettig på det sättet i alla fall! Och nu är han singel igen! D.v.s. vi kan välkomna eventuella barnbarn som kanske inte dröjer så länge, tillsammans!
Citera
2026-01-12, 18:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mokomo
Har läst den här tråden sida upp och sida ner nu och ingenstans skriver TS att någonting sker på det här viset. Är du inte läskunnig?

Jag tycker att du i dina inlägg framstår som både osympatisk och skrämmande dum.

TS: Det nya kvinnan gör är det första steget i alienation av din son. Det är ett typiskt drag som styvmödrar gör där ditt ex behöver stå upp för sitt eget barn. Får hon genom detta kommer hon sakta men säkert börja frysa ut sonen från den ”familj” hon nu vill bygga med ditt ex.

Lita på mig när jag säger att det här kommer sluta med att mer och mer av sonens trygghet försvinner med tiden, på hennes initiativ. Lyssna inte på en enda här i tråden som skriver att du är den manipulativa och kontrollerande här. Det här är beteenden man sett från toxiska kvinnor förut. Du är värd mer. Din son också.

Jag tycker att du låter skrämmande fördomsfull.
Extremt få kvinnor skulle göra det du skriver ovan.
Citera
2026-01-12, 18:52
Medlem
Citat:
TACK!!!!!

Tycker inte hon känns toxisk utan tror mer det handlar om olikheter i hur man tänker kring ekonomi och barn från start men jag ska vara vaksam även på det sociala...

Jag har varit i din situation och jag trodde inte heller att den nya var toxisk, det kommer smygande och det handlar om kontroll.

Hos oss var nästa steg att alla nya damen bokade alla deras familjesemestrar och roliga aktiviteter på veckorna som barnen var hos mig och vi redan hade planer, så att barnen dels ställdes i en lojalitetskonflikt där jag blev den föräldern som fick säga nej plus hon sen kunde säga att det var jag som såg till att det blev orättvist ekonomiskt eftersom att mina och exets barn inte kunde vara del av de planerade familjesemestrarna, bara hennes.
Citera
2026-01-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ditt tack till Merwinna tyder på att allt bottnar i din rädsla för att er son ska få mindre pengar. Detta trots att det verkar rasa pengar över sonen.

Det är ett tecken på att man har respekt för sitt exs nya liv.

Är man sju år både kan man, och tycker att det är roligt att själv få berätta för mamma vad man gjort med pappa.

Säg att du inte har träffat så många sjuåringar utan att säga att du inte träffat så många sjuåringar…
Citera
2026-01-12, 18:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, men helst inte med nya kids. Han - och hans inkomst - ska vara till för VÅRA kids! *lägger armarna demonstrativt i kors* Som tur är har han inte skaffat några nya kids heller, och nu är det nog för sent i livet Gud ske lov!
Det kan man ju få lov att tycka, men då borde ni ju inte ha separerat.
Citera
2026-01-12, 18:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Håller med. TS har ju själv skrivit att hon tycker den nya kvinnan verkar vara bra och att kvinnan inte är ute efter att få sin man att minska sparbeloppet per månad till hans son.
Citera
2026-01-12, 18:58
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mokomo
Jag har varit i din situation och jag trodde inte heller att den nya var toxisk, det kommer smygande och det handlar om kontroll.

Hos oss var nästa steg att alla nya damen bokade alla deras familjesemestrar och roliga aktiviteter på veckorna som barnen var hos mig och vi redan hade planer, så att barnen dels ställdes i en lojalitetskonflikt där jag blev den föräldern som fick säga nej plus hon sen kunde säga att det var jag som såg till att det blev orättvist ekonomiskt eftersom att mina och exets barn inte kunde vara del av de planerade familjesemestrarna, bara hennes.
Bara för att dina erfarenheter har varit kassa så behöver du ju inte skrämma upp och sabotera för andra.
Citera
2026-01-12, 19:00
Medlem
Citat:
Min exman och jag hade en väldigt bra separation och har haft ett bra samarbete sen vi skildes för fyra år sen. Vi har ett barn tillsammans som går på lågstadiet. När vi separerade tjänade vi ungefär lika mycket så vårt upplägg blev att vi skickar över 5000kr var till ett gemensamt konto varje månad och så tar man pengar därifrån för aktiviteter, kläder, och sånt.

Det som är kvar i slutet av nästa lön går in på barnets sparkonto. Oftast går det över mellan 4 och 6 tusen. (Kollade och snittsumman är 4400 kr). Vissa månader när man inte gjort så mycket har det gått in precis över 8000 kr på sparkontot, vissa sommarmånader har hela summan gått åt. Framtidsspar och ekonomisk stabilitet är något vi båda har prioriterat och var viktigt för oss när vi skildes.

Sen skilsmässan har min exman ökat sin lön med över 30000kr och jag har ökat min lön med 4000 men summan som vi för över är fortfarande samma.

Min exman har träffat en ny kvinna som har två egna barn. Dem har inga gemensamma barn. I augusti förra året flyttade dem ihop. Hon har ett helt vanligt jobb och jag gissar hon tjänar runt 45000 i månaden. I grund och botten tycker jag om henne väldigt mycket och det finns inga konflikter eller något surt mellan oss.

Hon tycker nu det är orättvist att vårt barn kan spara så mycket pengar och har sagt att hon vill att exmannen betalar mindre för vårt barn. Vi har pratat om detta alla tre så jag vet att det inte är min exman som skyller på nya kvinnan för att han egentligen vill betala mindre. Först var det för "inget barn behöver spara så mycket" och "det går ut över deras familjeekonomi".

Jag tycker i grunden inte att det är min sak att lägga mig i deras ekonomi. Men inte heller hennes att lägga sig i vårt upplägg för vårt barn. I alla fall inte så länge dem har långt över vad dem behöver för att klara sig ekonomiskt vilket dem har.

Min exman håller med mig men undrar nu om vi kan hitta någon kompromiss eftersom att detta tydligen blivit en stor konflikt i deras hem. Det har kommit fram att nya kvinnan och hennes ex inte har möjligheten att spara lika mycket till deras barn och hon tycker det blir orättvist.

Är jag självisk som tycker att vårt upplägg inte ska ändras? Är det någon som har förslag på hur en ny lösning eller ändring skulle kunna se ut?

Typiskt allt brukar gå bra tills de kommer någon ny. Vad är problemet din exman måste ju få spara så mycket han vill till sitter barn speciellt med en sån lön är de ju inga problem. Hon kan väl spara till sina barn. De luktar skumt
Citera
2026-01-12, 19:00
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
FÖR ATT VI ÄR FÖRÄLDRAR TILL ETT GEMENSAMT BARN, TILLSAMMANS, HUR MYCKET VI ÄN SKILT OSS SOM PAR??????? Vad är det du inte fattar??????

Sluta skrik. Det är verkligen jättekonstigt att kräva att ens exman med ny kvinna ska redovisa för dig vad dom köper till sina barn när du inte är med. Om dom i framtiden åker iväg på gemensam semester nånstans till värmen och alla 3 barn ska få ta surfing-lektioner, så måste ju ditt ex nya kvinna redovisa för dig att hon har köpt surfinglektioner till sina 2 barn, eftersom du kommer vilja veta från ditt ex vad han spenderat pengar på som han tagit från gemensamma kontot. Han kommer då berätta att alla barnen fick surfing-lektioner. Fattar du hur absurt det är. Varför vill du provocera denna nya kvinna på detta sätt?

Lägg ner det där avtalet för allas bästa. Du har ju ingenting att förlora på det så varför ska du ha det så bara för att?
Citera
2026-01-12, 19:01
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller så måste sparbeloppet per barn minska, för att pengarna ska räcka till alla barnen. Och då får TS' barn ett mindre sparkapital. Jag skulle ha blivit SKOGSTOKIG om min exman hade gjort detta mot mina kids! Som tur var blev det inga nya kids i hans diverse relationer efter vår skilsmässa...

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Håller med. TS har ju själv skrivit att hon tycker den nya kvinnan verkar vara bra och att kvinnan inte är ute efter att få sin man att minska sparbeloppet per månad till hans son.
Samtidigt tyckte Ts att Merwinnas inlägg var väldigt bra och kommenterade med ett TACK!!!

Jag har en känsla av att Ts inte berättar hela sanningen, tror det finns en hel del hon utelämnar.
Det är hursomhelst omöjligt att råda utan att ha fått höra alla sidor i konflikten. 🤷‍♀️
Citera
2026-01-12, 19:02
Avstängd
Citat:
Jo det är väldigt vanligt. Män gör aldrig så men kvinnor har svårt att älska barn som de inte fött själv i en familj.
Alla sagor med elaka styvmödrar har inte kommit till av en slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in