2026-01-12, 19:13
Medlem
Skickas ut lite då och då till mina kontakter på sms och gmail länkar och bilder. Kan vara en annons för grannies eller annat trams. Lite som det innehåll man man kan hitta i sin spambox om man råkat gå med en oseriös dejtingsida, men det skickas alltså vidare.

Väldigt irriterande. Vilken åtgärd krävs förutom att byta telefonummer och email?
Citera
2026-01-12, 19:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBengtsson
Skickas ut lite då och då till mina kontakter på sms och gmail länkar och bilder. Kan vara en annons för grannies eller annat trams. Lite som det innehåll man man kan hitta i sin spambox om man råkat gå med en oseriös dejtingsida, men det skickas alltså vidare.

Väldigt irriterande. Vilken åtgärd krävs förutom att byta telefonummer och email?
Jag skulle byta lösenord på alla mail och andra konton jag hade och sedan systemåterställa telefonen/datorn om jag var du. Du har virus.
Citera
2026-01-12, 19:43
Medlem
Telefonen kan jag såklart fabriksåterställa men måste jag fabriksåterställa pc också? Jag köpte ett Norton antivirusprogram till PCn och kör Windows 11.
Citera
2026-01-12, 20:13
Medlem
ImTheMans avatar
skickas de från dina konton/nummer, eller spoofas de?
Citera
2026-01-12, 20:29
Medlem
Citat:

Tyvärr är det så att man kan skicka mail från vilken mailadress som helst, detta gäller även SMS, kallas för spoofing.
Tyvärr är ju redan dina kontaker ute, så de kommer fortsätta få spam, hjälper inte med att byta epost adress, även om du stänger aktuellt konto, då domänen (gmail, hotmail or whatever) fortfarande har aktiva och fungerande mailinställningar och DNS inställningar.
Används ditt mobilnummer som avsändare, så är det kanske bäst att byta, dina vänner och bekanta vet ju då åtminstone att det inte är du.

Men behåller du mailadressen, så är det lösenordsbyte och MFA ett bra skydd.
Litet tips om bra lösenord som är enkelt att komma ihåg är att använda en personlig mening med inblandade mellanslag och siffror typ: "M1n_ha5t_heter J0rDGubb3n", så något personligt men blanda in siffror och stora och små bokstäver lite random.
Alternativ 2 när det gäller lösenord är en lösenordshanterare, de flesta hjälper till att skapa lösenord, men bytena får du göra själv. Finns både betal och fria lösningar, sök på password manager.

Lycka till och hoppas det inte ställt till för stora problem för dig.
Citera
2026-01-12, 20:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Läs och tillämpa: https://www.reddit.com/r/GMail/comments/zuaxzb/someone_sends_mails_from_my_mail_account_to/?tl=sv

Kör en malwarekoll med Norton och Malwarebytes.

Vilken mail har du?
Citera
2026-01-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Tyvärr är det så att man kan skicka mail från vilken mailadress som helst, detta gäller även SMS, kallas för spoofing.

Om maildomänen och mottagarens mailserver är uppsatta korrekt så kan man inte spoofa mailadresser. Man använder Sender Policy Framework (SPF) och/eller DomainKeys Identified Mail (DKIM) för att skydda mot spoofning.
Citera
2026-01-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om maildomänen och mottagande mailserver är uppsatta korrekt så kan man inte spoofa mailadresser. Man använder Sender Policy Framework (SPF) och/eller DomainKeys Identified Mail (DKIM) för att skydda mot spoofning.

Det löser man med att sända via korrekt smtp server, du kan byta avsändare i mailprogram, som Thunderbird och outlook, även direkt i exempelvis gmail.

spf, dkim är bra lösningar men man kan gå förbi när man vet vad man gör, framförallt vid allmäna domäner, som gmail, hotmail och outlook.

Hackers fixar sådana problem på mindre en 3 sekunder.
Citera
2026-01-12, 20:59
Medlem
Meddelanden skickas från gmail och från sms.

Finns inte att finna i utkorgarna men jag är avsändaren med mitt telenr/gmailadress.
Citera
2026-01-12, 21:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Meddelanden skickas från gmail och från sms.

Finns inte att finna i utkorgarna men jag är avsändaren med mitt telenr/gmailadress.

Info: https://www.google.com/search?q=viruss%C3%B6ka+min+gmail&sca_esv=e9a6b650 5834f0c4&ei=KFRlabLGDaW7wPAP-JDcoQY&ved=0ahUKEwiy-oq75oaSAxWlHRAIHXgIN2QQ4dUDCBE&uact=5&oq=viruss%C3 %B6ka+min+gmail&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiFHZpcnVz c8O2a2EgbWluIGdtYWlsMgoQABiwAxjWBBhHMgoQABiwAxjWBB hHMgoQABiwAxjWBB hHMgoQABiwAxjWBBhHMgoQABiwAxjWBBhHMgoQABiwAxjWBBhH MgoQABiwAxjWBBhHMgoQABiwAxjWBBhHSNglUJkIWIIicAF4AZ ABAJgBU6AB7AOqAQE4uAEDyAEA-AEBmAIJoAKABMICBxAhGKABGArCAgQQIRgVwgIFECEYoAGYAwD iAwUSATEgQIgGAZAGCJIHAT mgB6UmsgcBOLgH_gPCBwMyLjfIBwqACAA&sclient=gws-wiz-serp

Samt, gå in på ditt Google kontos profil, uppe till höger, och gå igenom inställningarna i "Hantera ditt Google-konto".
Citera
2026-01-12, 21:31
Medlem
sms och gmail får mina kontakter men det ligger inte i min utkorg så att jag tror inte att tvåvägs identifiering hjälper.

Det har också hänt att min jobbmail blivit phishad/spoofad där spam skickats vidare med mig som avsändare. Detta hända för något år sedan och sedan dess har jag bytt telenummer och gmail.

Mottagaren får det som om det är från mitt nr eller min emailadress.

Jag har fabriksåterställt telefonen och bytt alla lösenord nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in