2026-01-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
De där gravarna har upptagit samma yta och sett ut som de gör idag i åtminstone tio år, så det är inte direkt någon pågående expansion av gravarna att prata om.

För egen del har jag alltid tänkt att de utgör ett lite roligt, knasigt inslag i den i övrigt ganska traditionella och återhållna miljön. På vintern har de blinkande julbelysning osv. Men när man läser att det saknar tillstånd och att de som byggde dem rev en häck tillhörande kyrkogården och framför allt att kyrkogårdsförvaltningen av mystiska och oförklarliga skäl drog tillbaka sitt överklagande, då blir det inte lika charmigt längre. Då undrar man varför, och om det finns något rejält fuffens bakom beslutet, som hot eller trakasserier.

Jag tycker de där gravarna är anskrämliga som bara den och sedan har du ju även det faktum att såsom gången är så ska man meddela kyrkogårdsförvaltningen om vad man ska ha för gravsten, sedan kan de antingen ge avslag eller godkänna.
Detta är ju så långt ifrån vad man kan komma utifrån vad regelverket säger hur en grav kan se ut. Sedan som sagt det måste ju tagit rejält tid att mura och ha sig för att få dit de där monumenten, så många måste ha sett det och blundat rejält och man kan fråga sig varför.
Vidare som regelverket säger, så finns det en hel radda som måste följas, ifall gravplatsen inte ska förverkas.
Du har ju bland annat sådant som inga kvistar, löv osv. annars förverkas graven och även i det avseende kan man ju undra över hur regelverket verkar tämligen flexibelt för vissa.
Hot som du nämner kan vara en förklaring, eller det faktum att svenska kyrkan numera verkar främst syssla med woke och asylpolitik.
Vidare som jag också påpekat tycker jag med att det är märkligt att man kan ge så här fritt utrymme till några individer som förmodligen inte har gjort så stort avtryck i sitt liv för samhället, merän just dessa gigantiska anskrämliga monument när de väl gått vidare, samtidigt som man är så snabba med att rensa bort de som lade grunden till stadens första moderna utveckling.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-01-09 kl. 14:10.
Citera
2026-01-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Något som jag tycker är märkligt är ett antal romska gravar på St:Pauli kyrkogård som bara verkar växa och växa. De är egentligen inte tillåtna utifrån att de faktiskt skulle behövt bygglov, men det märkliga är ju inte att de skulle behöva bygglov utan likväl borde allt detta snickrande och murande setts av ett antal anställda på kyrkan som uppenbarligen inte säger något, samtidigt i detta så klagar man på brist på gravplatser och är så snabba med att riva bort alla äldre och välbekostade svenska gravar av de som var med att grunda stadens välstånd och industrialismen, samt borde klassas som kulturminne.

Artikel i Sydsvenskan om de romska gravarna.
https://www.sydsvenskan.se/malmo/darfor-far-de-extravaganta-gravarna-sta-kvar-trots-att-de-ar-svartbyggen/

Helt sjukt.
Citera
2026-01-09, 18:59
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Helt sjukt.

Inte sjukare än något annat i den stan.
Citera
2026-01-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Inte sjukare än något annat i den stan.

Kanske inte, nu var det ett antal år sedan jag var i Malmö. Men att vissa etniska grupperingar får breda ut sig på kyrkogårdar är ju.... ja, jag finner inte ord för det.
Har svenska kyrkan helt kapitulerat inför sitt uppdrag?
Citera
2026-01-09, 19:20
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Kanske inte, nu var det ett antal år sedan jag var i Malmö. Men att vissa etniska grupperingar får breda ut sig på kyrkogårdar är ju.... ja, jag finner inte ord för det.
Har svenska kyrkan helt kapitulerat inför sitt uppdrag?

Mjo något som jag stör mig på är att de har foto på sina gravar vad fan är det för smaklöst skit? Vilken störning har de egentligen som tycker det är en bra idé?
Citera
2026-01-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Mjo något som jag stör mig på är att de har foto på sina gravar vad fan är det för smaklöst skit? Vilken störning har de egentligen som tycker det är en bra idé?

Som jag påpekat tidigare, jag tycker det är verkligen märkligt att man ser mellan fingrarna med vissa och samtidigt, så är man så snabba med att försöka förverka gravar av de som liksom lade grunden till utvecklingen av Sveriges industrialism, alltså då när det gäller dessa extravaganta gravarna.
De gravar som är rödmarkerade, är de som är i riskzonen för att ganska snart förverkas, och det finns ett antal bättre gravar som ligger i denna kategorien.
Jag tycker att de är mycket bättre på att k-märka gravar i Vellinge och säkert i vissa andra hålor, men i den svenska industrialismens vagga i Malmö, så är man mycket bättre på att fasa ut dessa för att ersätta dem med sådana som verkligen inte har bidragit med något, bara baserat utifrån vad de anhöriga har för ambitioner.
Man borde givetvis aldrig accepterat dessa byggprojekt, eftersom detta är helt av ointresse för alla andra och enbart av ett visst intresse för en tämligen begränsad sfär.
Citera
2026-01-11, 11:46
Medlem
heliotrops avatar
Jo, jag blev helt chockad när jag såg dem härförleden, jag är inte så ofta i denna del av Malmö, på kyrkogårdarna där. De romska gravarna är verkligen anskrämliga, som villor med låtsasguld och skrikiga dekorationer. Det är respektlöst mot svenskar. Våra gravar är sobra, enkla. En kyrkogård ska vara en plats för lugn, sorg, kontemplation, frid och så även för ögat. Det ska inte vara som ett tivoli/julgranar. Inte ens burgna historiska malmöfamiljer har särskilt pråliga gravar. Kockums och Beijer har väl stora och pampiga men de är i grå sten.
Det är som att svenskar skulle bygga friggebodsgravar med stora målningar av bacon på en muslimsk gravplats i Irak.
Totalt respektlöst, och att det är svartbyggen är ännu värre. Jag tror att det är för att romer är en "skyddad minoritet" och malmö stad vågar aldrig säga emot deras dumheter.'
Jag tycker de kunde ha en särskild romsk kyrkogård, gärna långt ifrån centrum.... det finns ju en avsides judisk (som dock inte är anskrämlig utan vacker)
Citera
2026-01-11, 11:49
Medlem
Om de romska gravarna, eftersom de är utan tillstånd och allt så antar jag att ingen betalar för gravarna heller. Vilket gör att frågan uppstår om man någonsin kan ta bort gravarna.

För alla vi andra får ju betala och betalar vi inte så tas graven bort.
Citera
2026-01-12, 18:13
Medlem
spoilers avatar
"En lärare på en skola i Malmö ska ha försökt driva ut demoner med hjälp av koranen hos barn med intellektuella funktionsnedsättningar, det rapporterar Sydsvenskan. Läraren ska också ha uttalat hot om att banka huvudet på en elev."

https://www.sverigesradio.se/artikel/larare-sparkad-forsokte-driva-ut-djavulen-med-hjalp-av-koranen
Citera
2026-01-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"En lärare på en skola i Malmö ska ha försökt driva ut demoner med hjälp av koranen hos barn med intellektuella funktionsnedsättningar, det rapporterar Sydsvenskan. Läraren ska också ha uttalat hot om att banka huvudet på en elev."

https://www.sverigesradio.se/artikel/larare-sparkad-forsokte-driva-ut-djavulen-med-hjalp-av-koranen

Citat:
Malmölärare använde Koranen för att driva ut djävulen på elever

Malmöläraren hånar, hotar och försöker driva ut demoner och djävulen hos barn med intellektuella funktionsnedsättningar – med hjälp av Koranen.
Och filmar och lägger ut det på sociala medier.

På klippen pratar läraren arabiska.

I klippen, som är filmade inne på skolan, säger läraren bland annat:
”Alltså han är besatt av en djävul. Så därför läser jag koranverser så han blir bättre. Jag läser en vers ur Koranen. Han har ont i benet så därför läser jag Koranen så han blir bättre.”

Läraren är delvis ångerfull.
”Det är helt fel och jag brukar inte prata så om elever. […] Han slog och sparka på mig ofta och då försökte jag lugna ner honom med att läsa Koranen.”

Läraren skyller också ifrån sig och menar att någon försöker sätta dit henne och att allt har misstolkats.

Nu sparkas läraren, kan Sydsvenskan avslöja.
https://www.sydsvenskan.se/malmo/malmolarare-anvande-koranen-for-att-driva-ut-djavulen-pa-elever/
Senast redigerad av Riley.B 2026-01-12 kl. 23:29.
Citera
2026-01-13, 09:39
Medlem
Jag har bott i Malmö sen jag föddes i slutet på 80 talet och överväger att flytta ut på bygden nu!!! Har aldrig någonsin varit so otrygg som man är i Malmö som kvinna
Citera
2026-01-15, 09:22
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker de där gravarna är anskrämliga som bara den och sedan har du ju även det faktum att såsom gången är så ska man meddela kyrkogårdsförvaltningen om vad man ska ha för gravsten, sedan kan de antingen ge avslag eller godkänna.
Detta är ju så långt ifrån vad man kan komma utifrån vad regelverket säger hur en grav kan se ut. Sedan som sagt det måste ju tagit rejält tid att mura och ha sig för att få dit de där monumenten, så många måste ha sett det och blundat rejält och man kan fråga sig varför.
Vidare som regelverket säger, så finns det en hel radda som måste följas, ifall gravplatsen inte ska förverkas.
Du har ju bland annat sådant som inga kvistar, löv osv. annars förverkas graven och även i det avseende kan man ju undra över hur regelverket verkar tämligen flexibelt för vissa.
Hot som du nämner kan vara en förklaring, eller det faktum att svenska kyrkan numera verkar främst syssla med woke och asylpolitik.
Vidare som jag också påpekat tycker jag med att det är märkligt att man kan ge så här fritt utrymme till några individer som förmodligen inte har gjort så stort avtryck i sitt liv för samhället, merän just dessa gigantiska anskrämliga monument när de väl gått vidare, samtidigt som man är så snabba med att rensa bort de som lade grunden till stadens första moderna utveckling.

Fy fan vad sjukt.

Svenskar hade aldrig kommit undan med att skapa sådana gravar och olagliga byggen.

Det handlar enbart om att det är zigenare som ligger där och att deras släktingar har byggt det. Inget annat skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in