Citat:
De där gravarna har upptagit samma yta och sett ut som de gör idag i åtminstone tio år, så det är inte direkt någon pågående expansion av gravarna att prata om.
För egen del har jag alltid tänkt att de utgör ett lite roligt, knasigt inslag i den i övrigt ganska traditionella och återhållna miljön. På vintern har de blinkande julbelysning osv. Men när man läser att det saknar tillstånd och att de som byggde dem rev en häck tillhörande kyrkogården och framför allt att kyrkogårdsförvaltningen av mystiska och oförklarliga skäl drog tillbaka sitt överklagande, då blir det inte lika charmigt längre. Då undrar man varför, och om det finns något rejält fuffens bakom beslutet, som hot eller trakasserier.
För egen del har jag alltid tänkt att de utgör ett lite roligt, knasigt inslag i den i övrigt ganska traditionella och återhållna miljön. På vintern har de blinkande julbelysning osv. Men när man läser att det saknar tillstånd och att de som byggde dem rev en häck tillhörande kyrkogården och framför allt att kyrkogårdsförvaltningen av mystiska och oförklarliga skäl drog tillbaka sitt överklagande, då blir det inte lika charmigt längre. Då undrar man varför, och om det finns något rejält fuffens bakom beslutet, som hot eller trakasserier.
Jag tycker de där gravarna är anskrämliga som bara den och sedan har du ju även det faktum att såsom gången är så ska man meddela kyrkogårdsförvaltningen om vad man ska ha för gravsten, sedan kan de antingen ge avslag eller godkänna.
Detta är ju så långt ifrån vad man kan komma utifrån vad regelverket säger hur en grav kan se ut. Sedan som sagt det måste ju tagit rejält tid att mura och ha sig för att få dit de där monumenten, så många måste ha sett det och blundat rejält och man kan fråga sig varför.
Vidare som regelverket säger, så finns det en hel radda som måste följas, ifall gravplatsen inte ska förverkas.
Du har ju bland annat sådant som inga kvistar, löv osv. annars förverkas graven och även i det avseende kan man ju undra över hur regelverket verkar tämligen flexibelt för vissa.
Hot som du nämner kan vara en förklaring, eller det faktum att svenska kyrkan numera verkar främst syssla med woke och asylpolitik.
Vidare som jag också påpekat tycker jag med att det är märkligt att man kan ge så här fritt utrymme till några individer som förmodligen inte har gjort så stort avtryck i sitt liv för samhället, merän just dessa gigantiska anskrämliga monument när de väl gått vidare, samtidigt som man är så snabba med att rensa bort de som lade grunden till stadens första moderna utveckling.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-01-09 kl. 14:10.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-01-09 kl. 14:10.