2026-01-12, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det är nästan 2.5 miljarder i värde om räknar gatupriset. Man undrar hur mycket som inte upptäcks som kommer in I landet.
Jag testade lite med chatgpt, och den hävdade att detta är lika stort som vår årsförbrukning. Fast det tro jag inte på.

Citera
2026-01-12, 17:49
Medlem
Åh man blir så jävla lack när posten blandar ihop min leverans med någon annan
Var fan har de nu lagt min årsförbrukning avokados

Men ontopic, någon som har en teori om hur det kan bli såhär?
Mitt försök

Lastbilen som levererade containern skulle köra knarket till en annan adress
Men när man misstänker att man har span på sig så kör man till adressen enligt registrerade adressen

Men måste ju ändå vara en rekordleverans
Uppskattar att Sveriges årskonsumtion är 3 ton utbankat
Så detta skulle väl minst gå till hela norden
Citera
2026-01-12, 17:51
Medlem
Hur mycket är 3 ton i volym - ungefär 3 kubik kanske? Gissar bara. Och nej, jag orkar inte googla.
Citera
2026-01-12, 17:52
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Jag testade lite med chatgpt, och den hävdade att detta är lika stort som vår årsförbrukning. Fast det tro jag inte på.

Mätningar av drogrester i våra kommunala reningsverk ger en hint om användningen.

https://start.stockholm/globalassets/start/om-stockholms-stad/utredningar-statistik-och-fakta/utredningar-och-rapporter/stod-och-familj/matning-av-droger-i-avloppsvatten_2024.pdf
Senast redigerad av perry2 2026-01-12 kl. 17:56.
Citera
2026-01-12, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Mätningar av drogrester i våra kommunala reningsverk ger en hint om användningen.
Det är ju egentligen, för myndigheter, en ganska relevant fråga, alltså att veta hur mycket kokain som kommer in. Kommer det in 3 ton som chat gpt säger, eller 150 ton som en användare sa?

Detta borde verkligen forskas på. Ger ju tullen något att arbeta efter.
Citera
2026-01-12, 17:56
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Det är nästan 2.5 miljarder i värde om räknar gatupriset. Man undrar hur mycket som inte upptäcks som kommer in I landet.

Vad har du räknat på för pris per gram för att komma upp i den summan?
Citera
2026-01-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Vad har du räknat på för pris per gram för att komma upp i den summan?
800 kr/g blir 2.4 miljarder kr
Citera
2026-01-12, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tack för redogörelse varför Helsingborgs hamn nog är intressant för hela Norden åtminstone.

Denna sändning kan ha varit en snabbt ivägskickad då det i Panama beslagtogs en container med tre ton kokain för någon vecka sedan. Den skulle till Helsingborg efter omlastning i Antwerpen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kokain-for-tre-miljarder-hittades-i-container-i-helsingborg-storsta-beslaget-i-sverige

" – Utredningen är i sin linda och jag kommer i nuläget inte berätta hur vi jobbar med ärendet framåt, säger Måns Biörklund.

För några veckor sedan avslöjades att myndigheter i Panama hittat tre ton kokain i en container som hade Helsingborg som slutdestination "
Så mycket för att det var ett tips från ett transportföretag, de har väl haft koll på containern hela vägen.
Citera
2026-01-12, 18:04
Medlem
[quote=storgalten|94008064]

Om det partiet var tänkt till Sverige så var det nog tänkt att skickas till våra grannländer också.
Citera
2026-01-12, 18:06
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
800 kr/g blir 2.4 miljarder kr

Det är mycket riktigt, det var jag som inte läste trådstarten ordentligt och trodde att det bara handlade om 1,3 ton.
Citera
2026-01-12, 18:18
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tack för redogörelse varför Helsingborgs hamn nog är intressant för hela Norden åtminstone.

Kan väl säga att en kompis som är Polis i Hbg berättade att för ca 10 år sedan dök det upp 10-15 poliser i gymmet på polishuset under några veckor.. poliser som ej kände igen dem fick svepande svar...
Helt plötsligt var de försvunna från gymmet.
Några dagar senare stod det i tidningen att Nationella insatsstyrkan haft spaning på stränder na norr Hbg o på danska sidan. Man hade låtit lasten komma in från danmark grävas ner på stranden.. för att senare ta Smugglarna.

Det sköttes helt av en mindre krets... bara ngn chef visste om vad som pågick under spaningen. Bra skött.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLOXoK/smugglade-270-kilo-knark--i-gummibat
Senast redigerad av perry2 2026-01-12 kl. 18:27.
Citera
2026-01-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Kan man inte hälla ut det i havet på en gång? Fattar inte riktigt varför man behöver hålla sig med knark för miljarder.
tror det eldas-upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in