2026-01-12, 17:14
Medlem
https://www.facebook.com/reel/1620586282702423

Citat:
I höstas sprang ett vildsvin in i Anneli Kalanders stillastående bil. Nu döms hon för brott mot jaktlagen. – Det känns rätt sjukt, säger hon

https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/anneli-doms-efter-att-vildsvin-sprang-in-i-hennes-bil/re76y45j?utm_content=sked_6960f3024755643b420ced5b &utm_medium=social&utm_name=sked&utm_source=facebo ok&fbclid=IwY2xjawPR_ElleHRuA2FlbQIxMABicmlkETExdG 1XaVJmcFR2ZzRDaGhtc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIw MDg 5MgABHluIAc2IXK6kt37nEnO-5VavynS21ue2IiOPApa6NAPWYl5LcKmsICZhZVZt_aem_5xxpW Urt39UuMs41bM91sA

Skitnödig polis eller slarvig bilist?
Hade ni tänkt på att ringa eftersök?
Kul att hon tar det med humor iaf
Citera
2026-01-12, 17:28
Medlem
Nu går det knappt att läsa artikeln. Men det har ju skett en krock med djur som.kan vara skadat
Det är ju egentligen orelevant vem som krockar i vem tänker jag angående de om det ska rapporteras eller ej. Ett ev skadat djur är ju lika skadat oavsett.
Citera
2026-01-12, 17:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Nu går det knappt att läsa artikeln. Men det har ju skett en krock med djur som.kan vara skadat
Det är ju egentligen orelevant vem som krockar i vem tänker jag angående de om det ska rapporteras eller ej. Ett ev skadat djur är ju lika skadat oavsett.

Helt enig. Behöver inte vara en trafikolycka, kan vara ett djur som man ser som skadat sig i ett stängsel eller liknande.
Citera
2026-01-12, 17:35
Medlem
Du är skyldig att rapportera in olyckor med vildsvin, älg, hjort, rådjur och ren omedelbart så de kan skicka ut eftersök och avlida ett djur som eventuellt lider.
Nu gjorde inte Anneli det. Därmed är det ett brott.
Sen om det är jaktbrott eller trafikbrott lämnar jag åt någon annan att bedöma.
Citera
2026-01-12, 17:56
Medlem
Kränkt Karen. Det är inte speciellt svårt att ringa in och anmäla
Citera
2026-01-12, 18:12
Medlem
DaEzzs avatar
"Anneli" är skyldig att anmäla viltolycka, lagen är solklar. Allt hon behövt göra är att ringa 112 och lägga någonting vid vägkanten för att markera platsen. Vet inte vad hon gnäller över, än mindre går ut i media för?
Citera
2026-01-12, 18:26
Medlem
bema56s avatar
Helt otroligt att kunskaper om sånt här är så jävla dålig! Hur fan fick kärringen körkort?
Citera
2026-01-12, 18:40
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du är skyldig att rapportera in olyckor med vildsvin, älg, hjort, rådjur och ren omedelbart så de kan skicka ut eftersök och avlida ett djur som eventuellt lider.
Nu gjorde inte Anneli det. Därmed är det ett brott.
Sen om det är jaktbrott eller trafikbrott lämnar jag åt någon annan att bedöma.

Avliva menar du antar jag?
Citera
2026-01-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Avliva menar du antar jag?
Okej avliva
Citera
2026-01-13, 05:13
Medlem
Inte nog med att hon begår ett brott. Hon skämmer ut sig totalt genom att gå ut i media och gråta.
Citera
2026-01-13, 05:45
Medlem
Merwinnas avatar
Skumt, särskilt en kvinna borde tänka på djuret i första hand. Om det lider. Sedan spelar det ingen roll vem som rände in i vem.
Citera
2026-01-13, 08:39
Medlem
Svensk jakt skriver om händelsen:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/vildsvin-sprang-in-i-stillastaende-bil-bilagare-doms-for-jaktbrott/

Ett Vildsvin sprang in i ett stillastående föremål (en bil) för att sedan springa från platsen. Ett dimljus gick sönder. Så bilföraren borde ringt till polisen, väntat i den sedvanliga telefonkön, anmält vildsvinet för skadegörelse av dimljuset och sedan väntat på att ärendet skulle läggas ned.

Jag undrar vad som gäller om jag ser ett vildsvin springa in i ett annat orörligt föremål. Måste man även då anmäla att man sett ett vildsvin springa in i ett föremål eller är det bara när vildsvinet springer in i ett fordon (som till exempel en parkerad gödselspridare) som man måste ringa polisen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in