2026-01-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du har helt rätt. Fortsätt med samma livsstil tre år till så blir det här nog toppen.

Lycka till!
Så du tänker lösningen är sälja allt, skaffa en etta med hyra 2500:- - 3000:- så löser allt sig. Ok! Ja jag vet ju inte. Man riskerar mycket med den lösningen också så det behövs nog lite mer analys och konsekvensutredning för att hoppa på ditt tåg
Citera
2026-01-12, 09:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Så du tänker lösningen är sälja allt, skaffa en etta med hyra 2500:- - 3000:- så löser allt sig. Ok! Ja jag vet ju inte. Man riskerar mycket med den lösningen också så det behövs nog lite mer analys och konsekvensutredning för att hoppa på ditt tåg
Med tanke på att du har haft tre år på dig att hitta ett nytt jobb så verkar din nuvarande strategi inte fungera. Men som sagt, fortsätt tre år till med den livsstilen så kommer detta att lösa sig.
Citera
2026-01-12, 10:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Hur många jobb har du sökt medan du matat den här skittråden? På ett ungefär bara.

Företag, tjänst, lönenivå, och respons?

Kul försök, men någon större dramatiker blir du inte.
Citera
2026-01-12, 10:09
Medlem
Varför jag sitter fast utöver att jag lagt alldeles för lite tid på jobbsök (vilket jag erkänner). Det handlar inte bara om "otur" eller "lathet".

1. Den felaktiga betalningsanmärkningen
En viktig detalj är att jag hade en felaktig betalningsanmärkning registrerad under hela 2024 och delar av 2025. Den blev till slut borttagen efter rättelse, men skadan var redan skedd. Jag kämpade mot Kronofogdens rättelseteam i Visby i över ett år och fick till slut rätt.
Under den tiden var jag persona non grata. Jag kunde inte få ny lägenhet, inte abonnemang, och inte jobb där ekonomisk bakgrundskontroll görs (vilket är standard idag, även för enklare jobb).

2. Hål i CVt
Först sorterades jag bort av robotarna p.g.a. anmärkningen.
Nu, när anmärkningen är borta, sorteras jag bort för att jag har ett "hål i CV:t" (som orsakades av anmärkningen).
Det blir en negativ spiral där värdet på min examen halveras eller blir värdelös. Jag är nu “inaktuell" för att jag var tvångsblockerad av ett systemfel.

Med min bakgrund på amerikanska bolag ser jag hur extremt Sverige är.

Tyskland/USA/Hela världen: Där är privatekonomi privat. Arbetsgivare får inte slentrianmässigt kolla kreditregister hur som helst (integritet).

Sverige: Här är straffet binärt. Antingen har du en "prick" eller inte. Den sitter i 3 år oavsett om du gör rätt för dig dagen efter (de som har/haft f-skatt), och oavsett om du har 0 kr i skuld (som jag) eller 500 000 kr.

Kombinera detta med svenska HR-avdelningars ängslighet och automatiserade system (API:er) som kollar alla för 1 krona. I Sverige anställer systemen felfria pappersprodukter, som det finns allt färre av.

Facket protesterar också mot kreditupplysningarna överallt men inget görs
Citera
2026-01-12, 10:09
Medlem
Det går inte att lägga nära 80 procent av disponibel inkomst på boende.
Det inser ju vem som helst.
Citera
2026-01-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Hur många jobb har du sökt medan du matat den här skittråden? På ett ungefär bara.

Företag, tjänst, lönenivå, och respons?

Kul försök, men någon större dramatiker blir du inte.
Jag förstår att det är provocerande att jag analyserar systemet istället för att bara "gräva där jag står", men du har en poäng i att action väger tyngre än ord.

Dagens status (sedan tråden startade):
Jobb att ringa idag: 8 stycken (Vårdbiträde, lagerarbetare, terminalarbetare, montör).

Metod/beslut: Har gått ifrån att bara skicka CV digitalt till att lyfta luren och ringa bemanningsbolagen (Randstad/Adecco) direkt för att förklara situationen med min bakgrund vs. anmärkningen.

En kraschlandning från en chefspost på 80k ner till verkligheten. Jag har i alla fall fått testa sånt jobb vilket du aldrig kommer.

Nu ska jag fortsätta ringa. Ha en produktiv dag.
Citera
2026-01-12, 10:13
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
ok ja så är det nog.. Sen får man inte heller ny lägenhet med betalningsanmärkning så lätt. Det får man också tänka på. eller snarare socialen får tänka på det
Bra poäng.
10 lax för en trea är inte orimligt. Fattar inte varför alla i tråden tycker så.
Själv betalar man närmare 11.
Det blir inget krångsmål.
Har du kontakt med arbetsförmedlingen?
Inte för att det nödvändigtvis hjälper men det skadar väl inte?

En fråga till; handlar du mat på kort datum? Köp en massa och frys is in nästa gång.
Håller ändå några dagar efter tillagning.
Senast redigerad av RickRozay 2026-01-12 kl. 10:18.
Citera
2026-01-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det går inte att lägga nära 80 procent av disponibel inkomst på boende.
Det inser ju vem som helst.
Ja, matematisk omöjlighet i längden. Det är därför jag har fått sälja av allt jag äger för att täcka glappet.

Men paradoxen är denna: Att åtgärda den kostnaden (genom att flytta) kräver kapital här och nu (flyttkostnader, deposition, dubbla hyror) som jag nu helt saknar.

Jag har inte råd att flytta för att spara pengar. Det låter sjukt, men så är det. Därför är den enda utvägen att höja inkomsten, inte att sänka hyran med en tusing.
Citera
2026-01-12, 10:14
Medlem
Jag har läst både denna och en annan tråd du har skapat med liknande innehåll. Det verkar som att de arbetsgivare som har gallrat bort dig kanske är något på spåren. Antingen finns det något som saknas i din historia, eller så har du ju faktiskt bristande förmåga att planera långsiktigt och se till de större sammanhangen. Oavsett vilket så är mitt tips till dig, speciellt om du har barn också, att skaffa stöd i att få bättre självinsikt. Jag tror väl knappast att du skulle uppsöka en psykolog, så börja med att googla eller nåt. "Tecken på bristande självinsikt" etc. Har du några vänner som du kan prata om djupare saker med? De kanske kan hjälpa dig?
Jag har själv skolat om mig i mogen ålder och det kanske också kan vara ett alternativ om jag ändå ska försöka hjälpa till i fråga om försörjning?
Citera
2026-01-12, 10:16
Medlem
Citat:
Om tiden: Du har en poäng. Det är klart att jag inte har stått på loppis 40 timmar i veckan fysiskt. Men stressen, ångesten och jakten på pengar har ändå upptagit min hjärna det mesta av tiden. Det är det jag menar med att jag inte haft mentalt utrymme. När man lever med kniven mot strupen blir man handlingsförlamad gällande långsiktiga beslut (som att söka jobb) för att man bara släcker bränder här och nu. Det är en fälla, absolut, som jag insett och behöver bryta mig ur nu. Jag kan inte vara helt ensam om att hamna i denna sits. Jag gjorde allt rätt med utbildning och jobb. T o m bra betyg i barnkunskap på högstadiet.

Om flytten: Här har du dock fel, rent matematiskt. Jag betalar 10 000 kr idag. En tvåa här ligger på ca 8 700 kr. Besparing: 1 300 kr/mån. Dessutom kommer det ev krävas deposition med både ARBETSLÖS och BET.ANM. Vi har ett perfekt boende nu. Om några veckor kommer vårsolen fram på uteplatsen och lilla trädgårdsplätten.

Flyttkostnad (släp, flyttstäd, adressändring, dubbla hyror/deposition): Låt säga 5 000 - 10 000 kr (riktigt lågt räknat). Det tar mig alltså minst ett halvår bara att tjäna in kostnaden för flytten. Under den tiden har jag rört till det för barnet, bytt område och riskerat stabiliteten i vårdnadstvisten. Problemet är inte att jag har 1 300 kr för hög hyra. Problemet är att jag saknar inkomst. Att fokusera på att spara småpengar genom att vända upp och ner på livet är fel fokus. En flytt tar alltid minst 100 timmar också. Om jag på något sätt kan förvandla min tid till pengar med tex 75 kr i timmen är det 7500 kr bara det. (7500/1300=) 6 månaders lägre hyra uppäten.

Jag kan fortfarande räkna. Vissa andra behöver nog en miniräknare...
Jag är alltså nu beredd att städa toaletter trots att jag "nyss" var chef med lön 80 tkr

Ja a-kassan blir 65% efter en tid. Jag har haft a-kassa, starta eget bidrag, nu a-kassa.

Varför lyckades du inte spara undan något med 80k i lön?
Citera
2026-01-12, 10:18
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Jag förstår att det är provocerande att jag analyserar systemet istället för att bara "gräva där jag står", men du har en poäng i att action väger tyngre än ord.

Dagens status (sedan tråden startade):
Jobb att ringa idag: 8 stycken (Vårdbiträde, lagerarbetare, terminalarbetare, montör).

Metod/beslut: Har gått ifrån att bara skicka CV digitalt till att lyfta luren och ringa bemanningsbolagen (Randstad/Adecco) direkt för att förklara situationen med min bakgrund vs. anmärkningen.

En kraschlandning från en chefspost på 80k ner till verkligheten. Jag har i alla fall fått testa sånt jobb vilket du aldrig kommer.

Nu ska jag fortsätta ringa. Ha en produktiv dag.
Vad vet du om vilka befattningar jag haft? Låt mig säga så här, jag skulle aldrig anförtro en chefsbefattning åt en person som under tre år inte tar tag i och löser ett problem.
Citera
2026-01-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Varför lyckades du inte spara undan något med 80k i lön?
Det är en berättigad fråga. Svaret är att jag hade en rejäl buffert (6 månadslöner i avgångsvederlag + inkomstförsäkring). Jag brände inte pengarna på sportbilar.

Det som sänkte mig var den gemensamma ekonomin. Pengarna gick rakt in i det gemensamma hushållet för att hålla familjen flytande. Mitt ex förbrukade kapitalet. Den konsumtions jag orsakade var på minimum då jag ville vänta till jobb med att lyxa till det.

När separationen sedan var ett faktum var pengarna redan uppätna av våra gemensamma levnadskostnader.

Lärdomen: Jag finansierade vårt liv, hon drog, och jag stod kvar med noll kronor och skulderna. Det är så man går från 80k i lön till fattigdomsfälla på ett år. Varje gång jag höll igen tex vi kan inte köpa den barnvagnen för 24 000 kr så var hon där med: Då lämnar jag dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in