2026-01-12, 11:13
Medlem
coclss avatar
Hej!

Jag behöver en liten dator att koppla till en tv. Jag kommer att streama bild till tv, ljud till en stereo samt ladda ner och spela upp mediafiler. I övrigt kommer datorn att användas till att surfa en del. Ingen gaming är aktuell. Jag skulle gärna ha en så liten dator som möjligt och vill förstås komma billigt undan. För mig är det viktigt att kunna titta på film i hög upplösning samt att ha en god ljudkvalitet. Jag kommer att koppla upp till internet via wifi. Jag behöver minst en hdmi-utgång, minst en USB-port samt en 3,5mm utgång för ljudet. Har ni några bra tips på vad jag behöver kika efter när det gäller specifikationer eller funktioner? Är jag ens rätt ute när jag tänker mig en mini-pc? Tacksam för all hjälp och alla råd!
Citera
2026-01-12, 11:27
Medlem
Med bara den texten som beskrivning och önskemål...
En Raspberry-Pi. Minst rPi4, gärna rPi5.
Saknar väl 3.5mm utgång då, men det finns det utbyggnadskort för.
Micro-HDMI, eller vad skräpet heter, men det finns det adapter för.
Citera
2026-01-12, 11:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Hej!

Jag behöver en liten dator att koppla till en tv. Jag kommer att streama bild till tv, ljud till en stereo samt ladda ner och spela upp mediafiler. I övrigt kommer datorn att användas till att surfa en del. Ingen gaming är aktuell. Jag skulle gärna ha en så liten dator som möjligt och vill förstås komma billigt undan. För mig är det viktigt att kunna titta på film i hög upplösning samt att ha en god ljudkvalitet. Jag kommer att koppla upp till internet via wifi. Jag behöver minst en hdmi-utgång, minst en USB-port samt en 3,5mm utgång för ljudet. Har ni några bra tips på vad jag behöver kika efter när det gäller specifikationer eller funktioner? Är jag ens rätt ute när jag tänker mig en mini-pc? Tacksam för all hjälp och alla råd!

En - mini-pc, är smidig då den inte tar stor plats och är lätthanterlig för ditt syfte. Sök efter en sådan och posta lite fler av dig önskade specifikationer i tråden.
Citera
2026-01-12, 11:46
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
En - mini-pc, är smidig då den inte tar stor plats och är lätthanterlig för ditt syfte. Sök efter en sådan och posta lite fler av dig önskade specifikationer i tråden.

Tack för ditt svar! Jag har kikat lite på såna men är osäker på hur dyr modell jag behöver köpa för att kunna göra det jag beskriver ovan. Jag vet inte heller vilka tillverkare jag kan lita på. En anledning till denna osäkerhet är att jag, för många år sedan, köpte en mini-pc i samma syfte men blev negativt överraskad av den kassa kvaliteten på ljudet. Har du någon kunskap om vilka specifikationer som jag behöver hålla utkik efter för att avgöra om datorn har förmågan att ge mig en bra ljudupplevelse?
Citera
2026-01-12, 11:48
Medlem
coclss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Med bara den texten som beskrivning och önskemål...
En Raspberry-Pi. Minst rPi4, gärna rPi5.
Saknar väl 3.5mm utgång då, men det finns det utbyggnadskort för.
Micro-HDMI, eller vad skräpet heter, men det finns det adapter för.

Hej, och tack för ditt svar! Jag hade för mig att raspberry-Pi var mer för folk som vill bygga ihop sin egen dator. Har jag missförstått det? Jag är inte alls intresserad av att hålla på och pilla, vill bara koppla in och köra. Jag kan tänka mig att köpa utan operativsystem då jag ändå tänker köra linux, men i övrigt vill jag att det ska vara plug-and-play.

EDIT: Jag vill också ha lagringsutrymme. Det behövs inte jättemycket, men jag vill gärna ladda ner film och serier för senare konsumtion.
Senast redigerad av cocls 2026-01-12 kl. 11:55.
Citera
2026-01-12, 12:25
Medlem
BackToHegels avatar
Jag använder en Raspberry Pi 5 som HTPC. Men jag kör bara Kodi på den (LibreELEC) och det är en ren HTPC, jag laddar inte ner och jag surfar inte på det systemet. En Raspberry Pi "bygger" man genom att lägga kretskortet i en låda, om man vill.

När jag även vill ha något som är lite mer "vanlig dator" eller diskserver har jag använt enkla mini-ITX-kort, t.ex. ASRock J5040-ITX eller dess föregångare. I en Fractal Design Node 304 eller nåt om det ska vara en diskserver, i en mycket mindre låda och picoPSU om det ska vara enkel kombinerad surfdator och HTPC.

Till vänner har jag köpt in färdiga minidatorer typ Lenovo och alla har varit nöjda med dem, men de är inte så flexibla. De är som en laptop utan skärm/tangentbord kan man säga. Skulle inte vilja ha en sådan som diskserver t.ex.

Vad gäller ljudkvalitet så är det enkelt att plocka ut ljudet digitalt och använda en extern DAC om man vill det.
Citera
2026-01-12, 13:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocls
Tack för ditt svar! Jag har kikat lite på såna men är osäker på hur dyr modell jag behöver köpa för att kunna göra det jag beskriver ovan. Jag vet inte heller vilka tillverkare jag kan lita på. En anledning till denna osäkerhet är att jag, för många år sedan, köpte en mini-pc i samma syfte men blev negativt överraskad av den kassa kvaliteten på ljudet. Har du någon kunskap om vilka specifikationer som jag behöver hålla utkik efter för att avgöra om datorn har förmågan att ge mig en bra ljudupplevelse?

Du kan ju posta några datorer du tycker verkar intressanta och få hjälp med bedömningen. Med minst 8GB RAM förutom uppgivande av önskad diskstorlek.

Mini-pc:s av idag är betydligt bättre än igår, så generellt är ljudet bra. Men som sagts tidigare så går det att hantera efter ett köp.

Lenovo, Asus och HP är duktiga på mini-pc:s.
Citera
2026-01-12, 13:26
Medlem
Nån särskild anledning till att du inte skaffar en mindre laptop bara och kopplar den till TVn? Finns oftast många sjyssta budgetalternativ.

Vad har du för budget?
Citera
2026-01-12, 14:12
Medlem
En mini PC med Intel N100 klarar att spela upp 4k HDR utan problem, liten, tyst, strömsnål, billig.
Finns massor att välja på.
https://www.amazon.se/s?k=n100+mini+pc&crid=37YLWB8RT1R7H&sprefix=N100
Citera
2026-01-12, 16:09
Medlem
dart100s avatar
Jag har flera Lenovo och Hp mini pc som jag köpt beg på tradera dom var nästan nya och dom brukar vara billiga.
Jag köper alltid beg Lenovo eller HP det är bra kvalite på dom istället för att köpa nåt nytt skit som ha sämre kvalite.
Dom brukar gå för max nåra tusen lappar eller mindre.
Citera
2026-01-12, 21:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Som dart100 och Nypan-sr skriver... begagnad industri/företags dator kan vara vad TS behöver
företagen har oftast ett kontrakt som ger nya datorer efter några år. Det är inte de datorerna som stått i skitig produktion som säljs.
Har 2 stycken HP Prodesk mini av två olika generationer och processorer.
Dessa klarar allt som TS har krav på. Även om 4k och 8k filmer får datorn kämpa.

Tyvärr har begagnat handlare förstått att dessa datorer är populära och höjt priserna.
Båda mina Prodesk mini datorer har efter flera års användning, låter enda fläkten illa.
Verkar som fler än mina datorer har behov av fläktbyte... Då det finns en uppsjö med HP special utbytesfläktar på bl.a Amazon.

eller köpa en sprillans ny Barebone/NUC för dyrare pengar.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-01-12 kl. 21:42.
Citera
2026-01-13, 06:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
En mini PC med Intel N100 klarar att spela upp 4k HDR utan problem, liten, tyst, strömsnål, billig.
Finns massor att välja på.
https://www.amazon.se/s?k=n100+mini+pc&crid=37YLWB8RT1R7H&sprefix=N100

De där var så snygga att jag vill byta ut min raspberry. Tack för bra tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in