2026-01-12, 09:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Sitter i skiten och behöver opartiska råd. Jag förväntar mig att 80% av svaren är skyll dig själv etc och det är jag helt lugn med. Kör på bomba mig med min idioti, jag vet att det finns fler i liknande sits just för att det har med vårdnadstvist också att göra och då kan vad som helst nästan hända. Utan tvisten hade jag sagt till mitt barn att nu bor vi billigt till jag fått jobb. Nu vågar jag inte.

Så här ser det ut
Bakgrund: Akademiker, hade bra chefspost på amerikanskt bolag. Blev uppsagd när jag skulle bli föräldraledig (de gillade inte svenska modellen och kanske jag s det lite kaxig att jag blir borta 6 månader). Var hemma 6 mån som pappaledig, sen skulle jag söka jobb. Men hamnade i en spiral istället. Inget jobb efter pappaledigheten ledde till snar skilsmässa.

Ekonomin:

In: 13 000 kr (A-kassa + bidrag)
Ut: Hyra 10 000 kr (trea, 80 kvm), skulder 1 700 kr 130000 skuld som betalas av på (inget hos KFM dock)
Kvar: 1 300 kr till mat, bil och liv
Saknar alltså 4-5 000 kr varje månad. Har täckt det genom att sälja av gamla prylar. En vecka panik/ångest, sen sälja grejer i 1-3 veckor tills jag precis fått ihop det som fattas. Rinse and repeat i snart 3 år.

Varför flyttar jag inte? Är rädd att barnet inte vill vara hos mig om jag sitter i en sunkig etta. Vill ge barnet ett bra hem. Bilen behövs för umgänge m.m.

Nu:
Nästan slut på prylar (15000:- kvar kanske inkl bilen)
En betalningsanmärkning (ingen KFM-skuld)
3-årigt hål i CV:t

Frågor:
Behöver cash akut nästa vecka. Funderar på gig-jobb ?
Hur ser det ut med chefsjobb om man har en betalningsanmärkning? Körd eller finns branscher som inte kollar?
Hur förklarar man 3 år borta utan att verka som en looser?
Behöver en väg ut. Foodorabud har 30 lax. Det hade varit bra för mig att jobba heltid på Foodora. Har sökt men inte fått.
Byt lägenhet till en etta, sälja bilen och skaffa ett jobb.
Citera
2026-01-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
På socialbidrag kan du lugnt söka jobb i heltid.

Tillochmed ta en öl på uteplatsen 🙂
Bara lite pinsamt att lämna ansökan.
Och kontoutdrag.
Visst det är ju en nödlösning. Men det blir svårt med hyra 10000 ?
Citera
2026-01-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Byt lägenhet till en etta, sälja bilen och skaffa ett jobb.
1. Byt lägenhet: Jag har räknat på det, och det är en ren förlustaffär just nu. En etta här sparar mig ca 1 300 kr/mån i hyra. Flyttkostnader (släp, städ, dubbla hyror/deposition etc) landar på minst 5 000–10 000 kr. Det tar alltså 6–8 månader innan jag ens går plus en enda krona på att flytta. Under den tiden har jag rört till det för barnet och riskerat min position i vårdnadstvisten gällande "stabil hemmiljö". Att spara 1 300 kr löser inte underskottet på 5 000 kr.

2. Sälja bilen: Bilen är värd mycket lite i pengar (en del av de 15k jag har kvar i tillgångar) 5000:- men den är avgörande för att logistiken kring umgänget med barnet ska fungera och andra möjligheter att tjäna en slant nån gång. Säljer jag den får jag in "kaffepengar" men förlorar förmågan att hämta/lämna smidigt, ta mig runt på något jobb etc i bland.

3. Skaffa jobb: Här är vi 100% överens. Det är den enda variabeln som faktiskt löser problemet. Eftersom flytt och bilförsäljning ger småpengar eller förluster, lägger jag all energi på att dra in inkomst nu. Oavsett om det är "skitjobb" eller annat. Toalettstäd är ok, flippa hamburgare (kanske helst i en annan stad / by). Vad som helst.
Citera
2026-01-12, 09:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
1. Byt lägenhet: Jag har räknat på det, och det är en ren förlustaffär just nu. En etta här sparar mig ca 1 300 kr/mån i hyra. Flyttkostnader (släp, städ, dubbla hyror/deposition etc) landar på minst 5 000–10 000 kr. Det tar alltså 6–8 månader innan jag ens går plus en enda krona på att flytta. Under den tiden har jag rört till det för barnet och riskerat min position i vårdnadstvisten gällande "stabil hemmiljö". Att spara 1 300 kr löser inte underskottet på 5 000 kr.

2. Sälja bilen: Bilen är värd mycket lite i pengar (en del av de 15k jag har kvar i tillgångar) 5000:- men den är avgörande för att logistiken kring umgänget med barnet ska fungera och andra möjligheter att tjäna en slant nån gång. Säljer jag den får jag in "kaffepengar" men förlorar förmågan att hämta/lämna smidigt, ta mig runt på något jobb etc i bland.

3. Skaffa jobb: Här är vi 100% överens. Det är den enda variabeln som faktiskt löser problemet. Eftersom flytt och bilförsäljning ger småpengar eller förluster, lägger jag all energi på att dra in inkomst nu. Oavsett om det är "skitjobb" eller annat. Toalettstäd är ok, flippa hamburgare (kanske helst i en annan stad / by). Vad som helst.
Okej, njut av de obetalda räkningarna framöver.

Ha en bra dag nu!
Citera
2026-01-12, 09:38
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Visst det är ju en nödlösning. Men det blir svårt med hyra 10000 ?
Beror på kommun tror jag.
Tror inte dom nekar månad 1-3.
Sen i längden kanske dom börjar tjura....
Men uppge fan inte att du har bil!
Skriv över i god tid innan.
Parkering på hyresavin blir en fråga för dom... men då får du nog bara inte ersättning för den.
Senast redigerad av RickRozay 2026-01-12 kl. 09:44.
Citera
2026-01-12, 09:43
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag vet inte hur gammal din unge är, men ungar bryr sig sällan om hur deras förälder bor – så länge man är närvarande. En “sunkig etta” behöver inte vara sunkig. Det kan vara en början igen.

Bara en reflektion: gig-jobb funkar generellt sämre i Sverige än i USA. Det är sällan en snabb cash-lösning här, särskilt om man inte redan är inne i systemen. Beroende på vilken stad du bor i är vården ofta en betydligt större garanti i Sverige.

Jag är verkligen inte för lån – varken snabblån eller personliga – men om du har familj som kan hjälpa till akut kan det vara bättre än dyra krediter. När du fått lite uppskov kan det vara värt att titta på jobb inom vård eller lager, samtidigt som du fortsätter söka jobb utifrån din utbildning.
Citera
2026-01-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, njut av de obetalda räkningarna framöver.

Ha en bra dag nu!
Matematiken ljuger inte. Att sälja en bil för 5 000 kr betalar en halv hyra en gång. Det löser inga problem långsiktigt.

Det är just för att undvika obetalda räkningar som jag lägger 100% fokus på inkomstsidan (jobb) istället för att jaga småpengar på utgiftssidan genom dyra flyttar.

Tack för omtanken, ha en bra dag du med.
Citera
2026-01-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Beror på kommun tror jag.
Tror inte dom nekar månad 1-3.
Sen i längden kanske dom börjar tjura....
Men uppge fan inte att du har bil!
Skriv över i god tid innan.
Parkering på hyresavin blir en fråga för dom... men då får du nog bara inte ersättning för den.
ok ja så är det nog.. Sen får man inte heller ny lägenhet med betalningsanmärkning så lätt. Det får man också tänka på. eller snarare socialen får tänka på det
Citera
2026-01-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jag vet inte hur gammal din unge är, men ungar bryr sig sällan om hur deras förälder bor – så länge man är närvarande. En “sunkig etta” behöver inte vara sunkig. Det kan vara en början igen.

Bara en reflektion: gig-jobb funkar generellt sämre i Sverige än i USA. Det är sällan en snabb cash-lösning här, särskilt om man inte redan är inne i systemen. Beroende på vilken stad du bor i är vården ofta en betydligt större garanti i Sverige.

Jag är verkligen inte för lån – varken snabblån eller personliga – men om du har familj som kan hjälpa till akut kan det vara bättre än dyra krediter. När du fått lite uppskov kan det vara värt att titta på jobb inom vård eller lager, samtidigt som du fortsätter söka jobb utifrån din utbildning.
Tack för ett rimligt och sansat inlägg.

Boendet: Min rädsla handlar inte om barnets upplevelse, utan om hur en flytt till en etta kan vinklas av motparten i rätten. I en infekterad tvist blir "flytt till mindre" tyvärr snabbt till "instabila förhållanden" och "dålig miljö för läxläsning" i advokaternas mun.

Jobben: Jag har märkt precis det du säger. Gig-apparna verkar sega och krångliga att komma igång med i Sverige. Vården och enklare servicejobb verkar vara en betydligt säkrare väg till snabb lön, så jag styr om fokus dit nu. Helt sjukt att Wolt, Foodora funkar så dåligt. Jag hade hoppats på dem också..

Nya lån är uteslutet. Familj/släkt är tyvärr inte ett alternativ i mitt fall. Jag måste lösa detta på egen hand genom arbete. Jag har gått för länge med detta. De orkar inte längre.
Citera
2026-01-12, 09:51
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Matematiken ljuger inte. Att sälja en bil för 5 000 kr betalar en halv hyra en gång. Det löser inga problem långsiktigt.

Det är just för att undvika obetalda räkningar som jag lägger 100% fokus på inkomstsidan (jobb) istället för att jaga småpengar på utgiftssidan genom dyra flyttar.

Tack för omtanken, ha en bra dag du med.
Du har helt rätt. Fortsätt med samma livsstil tre år till så blir det här nog toppen.

Lycka till!
Citera
2026-01-12, 09:51
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Gräv där du står.

1-klipp alla ”extra” utgifter om du har några kvar. Byt bort Netflix mot gratisstreamingtjänster som SVT-play.

2-Gå ur Svenska kyrkan tills vidare. Du kan alltid gå tillbaka. Det är 4-500kr/mån ca.

3-Hyr ut ett rum till nån veckopendlare eller student. Det borde ge 4-5K/mån?

4-Använd tiptapp, blocket, marketplace och liknande tjänster.
Leta gratisannonser, grejer som du kan hämta med bilen, sälj asap. (Sätt ut annons redan när du vet att du får hämta prylen).
På Tiptapp är det ganska enkelt att dra in 2000kr/veckan på, bara genom att köra saker från punkt A till B eller till tippen. Kolla annonserna NOGA bara då vissa saker ser enkla ut, men det kan va jättemkt jobb för nästan inga pengar.

5-Använd dig av Chat-GPT, Perplexity och liknande appar.
Du kan söka jobb, fila på CV’t och få direkt feedback från tex Perplexity, här är det eg bara du själv som sätter gränsen för vad du kan göra. Det ger inga snabba pengar men det kan i längden generera massor med vad du nu än vill göra.

6-Finns det någon möjlighet att få tillbaka ditt gamla jobb? Jag hade iallafall frågat.

7-Starta eget?

Allt ovanstående kan du gör samtidigt som du söker jobb.

Är det Sthlm vi pratar om?
Vilken bransch var du i?
Har du nån grundutbildning i gymnasiet?

Edit:
Ett vanligt säljjobb kan du väl ta?
Det borde kunna ge väldigt bra returen of investment om du redan har det i grunden?
Säljare har ju potential att tjäna väldigt bra.

SVT är inte gratis, det kostar väl 2500:- om året?

Till TS: Sök till sjukvårdare, dom skriker efter svensktalande personal. När jag som hantverkare skulle laga några taklampor åt sjukvårdare.. personalchefen frågade om jag ville bli anställd redan 2a dagen jag utförde uppdrag åt dom.. men jag är redan anställt och att arbeta med människor har jag inte hjärta till, jag blir så ledsen när jag ser sjuka eller döende människor.
Citera
2026-01-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
SVT är inte gratis, det kostar väl 2500:- om året?

Till TS: Sök till sjukvårdare, dom skriker efter svensktalande personal. När jag som hantverkare skulle laga några taklampor åt sjukvårdare.. personalchefen frågade om jag ville bli anställd redan 2a dagen jag utförde uppdrag åt dom.. men jag är redan anställt och att arbeta med människor har jag inte hjärta till, jag blir så ledsen när jag ser sjuka eller döende människor.
Låter bra. Ska göra det. Frågan är bara hur man rundar systemen. Kommunens system avslår alla med betalningsanmärkning i många fall.. Sen att man kan svenska som modersmål är ex miljonär, akademiker m.m. det är irrelevant..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in