2026-01-12, 02:43
Medlem
Nu är vi i händer på privata intressen trots vår tro på samhället och vårat skattebidrag till det samma.
Men det behövs bara någon misstanke så kan man bli bortkopplad från Bank Id i Sverige och helt utelämnad från systemet..
Citera
2026-01-12, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nu är vi i händer på privata intressen trots vår tro på samhället och vårat skattebidrag till det samma.
Men det behövs bara någon misstanke så kan man bli bortkopplad från Bank Id i Sverige och helt utelämnad från systemet..

Så är det. Tyvärr är våra makthavare extremt efterblivna och hela tiden steget efter när det gäller digital teknik.
Citera
2026-01-12, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Så är det. Tyvärr är våra makthavare extremt efterblivna och hela tiden steget efter när det gäller digital teknik.
Exakt och ännu mer i Sverige då vi nästan helt och hållet givit upp kontanter som ett betalningsmedel.
Citera
2026-01-12, 03:19
Medlem
KlasLunds avatar
BankID har i praktiken blivit en samhällsinfrastruktur men utan de rättssäkerhetskrav som samhällsinfrastruktur ska ha.

Jag var utan mobilt BankID i nästan ett år. Inte för att jag var kriminell, utan p.g.a. systemfel. Efter månader av rundgång fick jag till slut höra att orsaken var att jag varit registrerad som avliden.

Utan BankID är du i princip körd: myndigheter, vård, kollektivtrafik, betalningar, allt. Det räcker med en misstanke eller ett fel i systemen så är du ute.

Det här handlar inte bara om politik utan om att privata aktörer har fått makt över människors möjlighet att fungera i vardagen, utan ansvar, utan alternativ och utan snabb rättelse.

Ett samhälle som bygger allt på en enda privat app utan redundans är vansinnigt.
Citera
2026-01-12, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
BankID har i praktiken blivit en samhällsinfrastruktur men utan de rättssäkerhetskrav som samhällsinfrastruktur ska ha.

Jag var utan mobilt BankID i nästan ett år. Inte för att jag var kriminell, utan p.g.a. systemfel. Efter månader av rundgång fick jag till slut höra att orsaken var att jag varit registrerad som avliden.

Utan BankID är du i princip körd: myndigheter, vård, kollektivtrafik, betalningar, allt. Det räcker med en misstanke eller ett fel i systemen så är du ute.

Det här handlar inte bara om politik utan om att privata aktörer har fått makt över människors möjlighet att fungera i vardagen, utan ansvar, utan alternativ och utan snabb rättelse.

Ett samhälle som bygger allt på en enda privat app utan redundans är vansinnigt.
Jag beklagar men du har helt rätt i det du skriver.
Det räcker i princip med att någon kriminell betalar via Swish och så blir det spärrat.
Citera
2026-01-12, 05:06
Medlem
Precis. Jag har påtalat detta vansinne i åratal.
Att låta privata aktörer få sådan stor makt.
Vad händer om de plötsligt vill ha besvärligt mycket pengar för att kunderna ska få behålla sitt bankid tex?
Citera
2026-01-12, 05:26
Avstängd
Vill du att staten ska ha digital tillgång till precis allt du gör?
Citera
2026-01-12, 05:37
Avslutad
Digg fick i uppdrag att under 2024 utveckla en statlig e-legitimation.

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/om-e-legitimering/statlig-e-legitimation
Sverige är ett av de få länder idag som inte erbjuder en statlig e-legitimation.
Vi blir därför väldigt beroende av BankID som är den lösning som används brett idag,
och här kan en statlig e-legitimation vara ett komplement.
Vi saknar också idag en e-legitimation på den högsta tillitsnivån för privatpersoner.
Citera
2026-01-12, 07:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det är ju ganska sjukt. Vi folket ska vara utelämnade till bankerna på detta viset. Att staten myndigheten gjort att det krävs ett Bank-ID då för att göra visa saker som är saker enligt grundlagen vår rätt att göra. Men du behöver alltså en banks tillstånd för att göra dessa saker. Hur megasjukt är inte detta?
Citera
2026-01-12, 07:32
Medlem
Ev problem med BankID är enbart en konsekvens av den totalt överdrivna digitaliseringen av samhället. Fram till bara för några år sedan kunde du identifiera dig med vanligt körkort eller annat ID-kort när det fanns behov av det. Att bankerna har ett eget system för identifiering vid bankärenden digitalt ser jag inget problem med.
Senast redigerad av Challe321 2026-01-12 kl. 07:35.
Citera
2026-01-12, 07:32
Medlem
Ja, tänk om det fanns nåt alternativ till Bank-ID för mobil identifiering...
Hmm... Freja?
Ett steg i rätt riktning iaf, men det går inte att logga in på banken med det. Go-figure.

Men givetvis bör S(ch)taten skapa ett digitalt alternativ till Nationellt ID-kort. Detta bör ju ju vara obligatoriskt för alla företag att ansluta sig till, så kan man sluta upp med Bank-ID helt och hållet...
Citera
2026-01-12, 07:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Knappast bara inom det digitala men de kanske vill ha det så här. Är man kompis med näringslivet och väntar på en styrelsepost efter åren i riksdagen så kanske man inte alltid ser till folkets bästa!

Lagar såsom den sk gymnasielagen klubbar man snabbt igenom men fixa ett statligt digitalt id eller hindrar kriminella att utnyttja folkbokföringen tycks man omöjligt kunna lösa…är det inte märkligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in