2026-01-12, 00:06
Medlem
Grevens sammanfattning - DEL 13
Uppdaterad: 260112

Övrigt:

Överfallet kan ha fångats på övervakningskamera och vittnen kan ha sett/hört:
- En strategiskt placerad övervakningskamera är riktad mot just den del av trottoaren där Vilma ska ha blockerat vägen för My. (EXP)
- I tråden diskuteras om kameran verkligen är monterad inne i pumphuset, eller på dess utsida.
- På Pumphuset finns en varningsskylt som varnar om kamerabevakning: https://static.bonniernews.se/images/3d/59/3d59ffaae87c43d392564bb00ca564e5/annan/1920@90.jpg
- Det finns vittnen som både kan ha sett och hört delar av händelseförloppet – som dessutom kan finnas inspelat på film. (EXP)
- En skylt slår fast att det rör sig om ”kameraövervakning med inspelning och larmcentral”.

Koppling mellan Vilmas val av namn och mordet på Wilma Andersson?
Många i tråden spekulerar om det kan finnas en koppling Vilmas val av namn och mordet på Wilma Andersson: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Wilma_Andersson

"Både Tishko och Vilma har suttit på Salberga under 2020. Kanske har de funnit varandra där och detta dåd var en "hyllning" till sin vän med tanke på namnbytet och styckningen. Det finns även uppgifter att man funnit ytterligare kroppsdelar i bostaden (huvudet?). Tishko hade ju Wilmas huvud i sin lägenhet. "

Vilma har Germanwings som omslagsfoto på Facebook:
- "En annan intressant detalj är att ha Germanwings som sitt omslagsfoto på Facebook. Germanwing är väl mest känt för att vara inblandat i ett av de största massmorden i Europa utfört av en ensam gärningsman, där piloten dödade 149 personer och sig själv genom att flyga in i en alptopp."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525

- Under tiden han var misstänkt för kidnappningen 2019 tog han ner alla sina bilder på Facebook. Han lade istället upp bilder och profilbild på polisbilar. Verkar som att han ville provocera. "Trolla" verkar han tycka om. Absolut ingen slump att han har bilder på Germanwing samt namnet Vilma Andersson.
(ThrowTransVilma)

Har MGM någon koppling till Tant gröns väg?
- "En bekant till mig som bor på Tant gröns väg såg igår (27 dec) hur polisen först lös in i en parkerad bil med ficklampor vid Tant gröns väg 5. De bevakade sedan samma bil i ett par timmar.

Vilma har samma försvarsadvokat som företrädde "Kapten Klänning".

Polis kritiserar att polisen spanade 10 timmar mot Vilma utan att ingripa:
"Blir riktigt sjukt om han mördat och styckat henne samtidigt som vi hade span utanför. Men men, utredningen får väl visa vad som blev bra och dåligt." (Samnytt)

Vilma besatt av dofter?
- Vilma åkte ofta till Åhléns för att dofta på parfymer. Det hade väl även hittats filer där han hade döpt filerna till olika lukter.
- I FUP från 2019 framgick att Vilma/Robin hade döpt många av sina mappar, där han sparade ner barnporren, till ord som förknippas med vaginors lukter; med namn som t.ex: vaginors stank, stinkande små hål/luktar unket/stinkande små snippor/pullukt/pullan stinker/stinker unket osv, unkna små flickor, unga flickor stinker, pull lukt, slicka små fittor

Kafébesökare ser Vilma på Söder i Stockholm, lördag förmiddag 27 dec (1-2 dagar efter mordet)
- GM filmad av butikskamera när han levererar mat: https://tv.aftonbladet.se/video/394171
- Vid 09-tiden sågs Vilma leverera mat till ett kafé på Södermalm.
- Han var väldigt stressad, säger kafébesökaren Borna, 36.
- Vilma levererade en massa matprodukter, frysvaror och kylvaror.
- Personen gjorde jättemycket oväsen och slog sig omkring med dessa korgar och metallboxar med kylvaror på med hjul, och fällde ihop dem, slogs med dem och gruntade. Att grunta betyder ungefär att låta högt genom tunga, ovarsamma rörelser. Att stöka, dunsa, slamra.
- Jag tänkte att man kan vara stressad för att det är tidig morgon också, säger han.
- Men jag reagerade på att hen var lite arg eller stressad i sitt beteende.
- Enligt Borna pratade matleverantören inte med personalen.
- Vi fick ögonkontakt ett par gånger, och jag är helt säker. Jag har sett de bilder som florerar på denna person och ansiktet och hårtypen är för lik. Det skulle vara en enäggstvilling i så fall.
- Borna uppskattade att leveransen tog omkring tre minuter. Kring klockan nio hade lastbilen kört vidare.
- En och en halv timme senare anhölls Vilma Andersson i sin frånvaro.
- Borna säger att han ringde polisen under måndagen för att tipsa om händelsen men att de inte varit intresserade. Polisen sa typ att ”jaha, så du tror att han körde runt med kroppsdelar i lastbilen eller?” Jag sa att det trodde jag absolut inte, men att det kanske kunde vara bra att kartlägga var han varit och vid vilka tidpunkter.

Kidnappningsförsöket mot flickan 2019 skedde 800 meter från hans arbetsplats på Cirkle K Ekerövägen. Hans hem låg cirka 12 km från brottsplatsen på Mälarvyn.

MGM 2:
- P.E.
- Greps initialt, men släpptes mycket snabbt.
- Avskriven 2025-12-29.
- Misstänks ej för något brott.

Förklaring till varför P.E anhölls:
- P.E. råkade vara ute och köra med sin GPS-puckade tjänstebil precis där och då på grund av jour.
- Han arbetar för kommunen (väg/vatten)
- "Tjänstefordonet har saftblandare, som ofta körs på. Vissa tror därför att han kan skrämt bort GM; hammaren och buntbanden låg ju kvar och högst antagligen var ju detta ej med flit. P.E. är dessutom lite "speciell" vilket kan ha bidragit till de starka misstankarna. Totalt godhjärtad människa, men "speciell" bara." (Anonym källa).

Återkom gärna med förslag på korrigeringar, tillägg m.m.
Citera
2026-01-12, 00:10
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 12 januari 2026, kl 00:10

Tidslinje
Kartor och adresser. Avspärrad adress
FAQ - vanligaste frågorna
Brottsoffret My Törnblom:
Del 1: Brottsoffret My (info, sociala medier, bilder)
Misstänkt: Vilma Andersson:
Del 2: Kön. Utseende. Fritidsintressen. Sexliv. Facebook-aktivitet. Ekonomi. Arbetsliv. Familj/släkt.
Del 3: Bil. Boenden. Tidslinjer bil/boenden.
Del 4: Sociala medier. Bilder. Facebook-aktivitet
Del 5: Andra personers vittnesmål om Vilma som person

Del 6: Vilma Anderssons tidigare brottslighet
Del 7: Rättspsykiatriska undersökningar. Anmärkningsvärt FUP-innehåll.
Del 8: Länksamling alla Vilmas tidigare domar/FUP
Del 9: Tidslinje Vilmas liv
Försvinnandet. Sökinsatser. Polisarbete. Gripandet.
Del 10: Försvinnandet. Kollektivtrafik. Vägar hem. Fynd.
Del 11: Sökinsatser. Polisarbete. Helikopter. Mys kropp.
Domstol. Övrigt.
Del 12: Domstol. Domstolsprotokoll. Anstalter. Påföljd.
Del 13: Övrigt. MGM 2
Citera
2026-01-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej, tror inte detta med våldtäkter i fängelser är så vanligt. Skulle han mot förmodan ha blivit våldtagen har han väl heller inte haft ett kroppsligt normalt könsumgänge som man, såvida han inte själv har våldtagit någon.

Tror inte han lade så stor vikt på om det var en flicka eller kvinna han fick tag på denna gång. Anar att han tog det som lättast kom i hans väg. En tjej som går ensam en sen vinternatt var väl ett lätt byte.

Ja, ska bli intressant att få veta hur han svarar på förhör. Han har ju i alla fall erkänt gravfridsbrott, eller ett grovt sådant. Det är en utgångspunkt att spinna vidare på. Hoppas han försäger sig.
Å andra sidan kanske han är så sjuk så han vill skryta med sina bravader under förhöret, men det är nog mindre troligt.

Förhöret vid kidnappningen svarade han jättekonstigt, samvete verkade han fullständigt sakna? Tom när bevis lagts fram och han fått till sig att det var sista förhöret så nekade han, därefter bad om han själv om ett nytt förhör och erkände då kidnappning men förnekade uppsåt att skada till liv och hälsa, fast om jag uppfattade det rätt vet jag inte, för tänkte att Robin nog inte uttrycker sig likadant som åklagaren, men det var kanske inte ordagrant Robins egna ord, men hursomhelst så tyckte jag förhören visade en likgiltig person, svarade luddigt eller att han inte visste, som om
han saknade empati och medkänsla hela vägen? Inte en enda gång frågade han tex ens hur flickan mådde?
Och utifrån hur han svarade 2019, och nu erkände han gravfridsbrott (vilket förmodligen enbart beror på att han togs på bar gärning) så undrar jag också hur tokigt han tänker svara denna gång? Tex hur han ska förklara likdelar i sitt kylskåp och ändå förneka mord? Ja han försäger sig säkert, han gjorde det på förra tyckte jag, så vi kan alltid hoppas, men tänker de som håller förhör är vana, att de kan sitt jobb och att de måste lyckas?
Citera
2026-01-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag tänker mycket på systern. Vilken total katastrof för henne.

Ångrar att jag såg bilderna på Robin från Mugshot•n kan inte sova blir livrädd på nätterna, sover faktiskt med lampan tänd..
Citera
2026-01-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 12 januari 2026, kl 00:10

Tidslinje
Kartor och adresser. Avspärrad adress
FAQ - vanligaste frågorna
Brottsoffret My Törnblom:
Del 1: Brottsoffret My (info, sociala medier, bilder)
Misstänkt: Vilma Andersson:
Del 2: Kön. Utseende. Fritidsintressen. Sexliv. Facebook-aktivitet. Ekonomi. Arbetsliv. Familj/släkt.
Del 3: Bil. Boenden. Tidslinjer bil/boenden.
Del 4: Sociala medier. Bilder. Facebook-aktivitet
Del 5: Andra personers vittnesmål om Vilma som person

Del 6: Vilma Anderssons tidigare brottslighet
Del 7: Rättspsykiatriska undersökningar. Anmärkningsvärt FUP-innehåll.
Del 8: Länksamling alla Vilmas tidigare domar/FUP
Del 9: Tidslinje Vilmas liv
Försvinnandet. Sökinsatser. Polisarbete. Gripandet.
Del 10: Försvinnandet. Kollektivtrafik. Vägar hem. Fynd.
Del 11: Sökinsatser. Polisarbete. Helikopter. Mys kropp.
Domstol. Övrigt.
Del 12: Domstol. Domstolsprotokoll. Anstalter. Påföljd.
Del 13: Övrigt. MGM 2

Vart finns första hans källan till den rättspsykiatriska utredningen ?
Citera
2026-01-12, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked
I det här fallet har det svenska rättssystemet misslyckats djupt eftersom de släppte en sjuk person fri. My kunde ha varit vilken kvinna som helst.

Och hur tror du att man kan hjälpa någon som är så sjuk?

Hypotetiskt sett borde det som hade hänt inte vara att minska hans straff till 1,7 månader, utan att han åtminstone skulle ha fått 10 år på en sluten psykiatrisk avdelning! Men även om han hade varit intagen, hur behandlar psykiatrin människor som är så sjuka?!

Det första målet måste vara: att ta bort en sådan sjuk person från samhället. Det är möjligt.

Om han kan få hjälp? Jag tvivlar.

Har sett detta innan och måste påpeka att det svenska rättssystemet har inte misslyckats. Det agerar precis som det är skapt för i sin nuvarande form:
Att dömda högrisk personer som psykiatriskt anses ha så stor återfallsrisk att det inte är en fråga om OM utan NÄR nästa offer utsätts, ska släppas rakt ut i samhället när straffet är avtjänat. Punkt slut finns inget mer.

Skulle allmänheten varna andra i dess närhet att hålla koll på högriskpersoner ja då riskerar man själv bli dömd.

Det är inget misslyckande det är på det yttersta nästan så att staten gör sig medhjälpare till mord i sin nuvarande form.
Citera
2026-01-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Båda stämmer.

Borgensumman var: (grevens sammanfattning)

2013 - Robins far Stefan åläggs att betala 300 000 kr till Danske Bank på grund av borgensåtagande.

Och hyresskulden:

2019 Maj - Familjen förlorar en domstolstvist och vräks efter obetald hyra sedan december 2017.
13 maj - Förlikning nås där familjen ska flytta och betala 307 550 kr.

Jahaja sedär minsann, då är min fråga fortsatt relevant?
Vem styrde egentligen denna skuta?

Det är ju väldigt underligt ändå hur man kan låta det gå så långt?
Om mamman inte var tillräknelig vid denna tidpunkt så bör det väl varit pappan skötte det ekonomiska och betalde familjens räkningar?
Robin arbetade dessutom på macken, men kanske inte var heltid och hade väl troligtvis nyligen börjat där efter han slutade gymnasiet? Han bör väl fortfarande gått gymnasiet i jan 2018?
Och brodern, arbetade han efter högstadiet eller studerande han vidare, bodde han ens hemma?

Så vad hände i jan 2018 eftersom hyran inte betalades? Var det först då mammans psykiska ohälsa bröt ut, eller var det då det eskalerade och alkoholproblemen inte kunde döljas längre? Vad hade hon för inkomst, någon förtidspension eller ingen alls?
Fick de ingen hjälp från socialen eller vägrade de ta emot hjälp? Eller nekades de hjälp pga att pengarna gick till alkohol och sönerna var myndiga och ansågs kunna försörja sig själva?

I så fall var det alltså fyra vuxna som borde haft egna inkomster, och hyran ändå inte kunde betalas?

Nu undrar jag verkligen ännu mer, vem styrde denna skuta och varför hyran inte betalades?
Citera
2026-01-12, 01:09
Medlem
Vet inte om det här redan tagits upp?

Hans pappa verkar ändå följt fightkonto, arlandaspotters, en del poliskonton, Gunilla Perssons dotter (hon ser ju rätt ung ut och lägger ut ganska lättklädda bilder ändå)

Så våld, flygplan, unga tjejer, poliser, det är ändå inte omöjligt att det är pappan som kanske väckt något i sonens hjärna.

Funderar även på kontot bombardemagnus, kan det vara pappans konto också? Står Stefan i själva profilen samt följer Robin och vad jag misstänker är farmor och övriga släktingar. kan såklart vara någon annan som jag hänger ut nu… men det kontot följer ännu mer poliskonton, något konto som verkar göra pranks med pruttar(om detta ens är pappans andra ig så är det väl ändå ett samband med lukter också..), varningskonto för pedofiler, stridsmaskin (även detta hade väl Robin ngt slags intresse av förr?) osv. I övrigt rätt identiska följare som hans vanliga ig tror jag.
Och det kontots profilbild är ju också ”lite samma vibe” som om han skulle skämta om unkna snippor till sin son även om den jämförelsen inte är helt rättvis, om det nu ens är han osv.

Även bror verkar också vara väldigt intresserad av brott o poliser o skräckhistorier.
Senast redigerad av Dieseldoris111 2026-01-12 kl. 01:44.
Citera
2026-01-12, 01:11
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Fastigheten Kvarnvägen 11A såldes 2 gånger 2025. Antagligen första gången som arvsskifte? 2025-06-05 för 2.650.000 och senare 2025-11-03 för 3.700.000kr. Farmodern stod delvis som ägare till bilarna som GM körde.
Citera
2026-01-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Hur, på vad sätt pratade hans mamma "lustigt" med honom ute i samhället?
Har nog missat det.

Mamman pratade lustigt med andra barn om Gud eller nåt såt sånt? De andra barnen måste väl tyckt hon var lustig i jämförelse med sina egna mammor tolkade jag det som?
Lustigare på något fult sätt tolkade jag det inte som alla fall?
Citera
2026-01-12, 01:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det går ändå att sortera lite till på sista stycket. Barn som har kriminella föräldrar blir ofta själva kriminella. Alkoholmissbruk har inte samma korrelation mot brott som andra missbruk, även fast alkohol ofta förekommer vid våldsbrott.

Utan att ha hunnit reflektera, tänker jag att diskussionen utgick lite från den "dysfunktionella familjen". Hur blir man pedofil, styckmördare därifrån funderar man.

I en kriminell familj kan förstås gener ha en inverkan på beteendet, men jag tror att där har uppfostran en stor betydelse. Hur man ser på ärlighet, arbete, att var en bra person t ex. Om man ser sin pappa sno grejor i butiken, vad säger det barnet.

Alkoholism har ju också en genetisk ärftig komponent som kan drabba barnet. Förhållningssätt till alkohol kan ju barnet få via föräldrarna, ibland blir det omvänt; att barnet blir nykterist.

Här verkar det finnas minst en förälder som har haft grava alkoholproblem, men hur är det med Robin? Inget har vi hört om vad gäller den typen av missbruksproblem?

Kanske porren varit en del av en sådant missbruk?

Här vet vi inte vad som hänt internt i familjen, och om det förekommit t ex bristande omsorg och närhet, kärlekslöshet, bristande föräldraskap av olika skäl, sexuella övergrepp eller om det fungerat någorlunda till det hela började krackelera?
Citera
2026-01-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Vet inte om det här redan tagits upp?

Hans pappa verkar ändå följt fightkonto, arlandaspotters, en del poliskonton, Gunilla Perssons dotter (hon ser ju rätt ung ut och lägger ut ganska lättklädda bilder ändå)

Så våld, flygplan, unga tjejer, poliser, det är ändå inte omöjligt att det är pappan som kanske väckt något i sonens hjärna.

Funderar även på kontot bombardemagnus, kan det vara pappans konto också? Står Stefan i själva profilen samt följer Robin och vad jag misstänker är farmor och övriga släktingar. kan såklart vara någon annan som jag hänger ut nu… men det kontot följer ännu mer poliskonton, något konto som verkar göra pranks med pruttar(om detta ens är pappans andra ig så är det väl ändå ett samband med lukter också..), varningskonto för pedofiler osv. I övrigt rätt identiska följare som hans vanliga ig tror jag.
Och det kontots profilbild är ju också ”lite samma vibe” som om han skulle skämta om unkna snippor till sin son även om den jämförelsen inte är helt rättvis, om det nu ens är han osv.

Även bror verkar också vara väldigt intresserad av brott o poliser o skräckhistorier.

Har missat. Var kan jag se pappans sociala medier? Hitta Stefan via bombardemagnus
Senast redigerad av lioninacoma 2026-01-12 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in