2026-01-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost1
Nej, frågan som diskuterades var att staten måste kunna driva igenom demokratiskt valda beslut. Min poäng var att vi redan har lagstiftning som möjliggör detta och som straffar personer som försöker göra motstånd mot tjänstemän på ett eller annat vis.

Något förenklat kan nödvärnsrätten ge frihet från straffrättsligt ansvar under förutsättning att den våldsamma handlingen är proportionerlig och nödvändig för att avvärja nära förestående fara. I detta fallet tycker inte jag att någon av förutsättningarna ovan är uppfyllda. Att döda någon som oavsiktligt (om än vårdslöst) är nära att köra över dig är inte proportionerligt. Skotten minskade inte heller på något sätt risken att agenten skulle komma till skada utan var snarare en reaktion i samband med att han blev påkörd. Om något gjorde hans agerande situationen ännu farligare då föraren förlorar kontrollen över fordonet mitt i ett bostadsområde.
Det var två agenter inblandade i situationen. Någon av dem hade kunnat fastna i bilen och släpats med. Ett skott i huvet på föraren som körde vårdslöst fick bilfärden att bli kort viket för en agent som hade fastnat i bilen att komma loss snabbare med färre skador som följd.
Citera
2026-01-11, 17:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Kritik är inte bevis min semla med extra grädde

Bevis finns, men politik är större än så. I valet mellan att ge upp och låta offra något på vägen är valet enkelt. I alla fall om man heter Trump.
Citera
2026-01-11, 17:12
Avstängd
Du tror det va? då är du en korkad fan

Så Trump styr nu alla domstolar säger du?

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bevis finns, men politik är större än så. I valet mellan att ge upp och låta offra något på vägen är valet enkelt. I alla fall om man heter Trump.
Citera
Avstängd
Kungenshoras avatar
Det här är den bästa genomgången av vad vi vet:

https://youtu.be/elxQrg8rrWg?si=2DFP20-zS6KU320F

Han kommer fram till samma sak som jag, att Jonathan Ross placerade sig medvetet på ett sånt sätt så att han skulle kunna ursäkta dödligt våld med att bilen var i rörelse.

Det finns ingen annan logisk förklaring till att ICE-agenten cirkulerade mer än ett varv runt bilen medan den hade motorn igång och till att han inte kommunicerade med föraren när hon sa "Dude, I'm not mad at you".

Han ville skrämma henne genom att gå runt och bete sig creepy och han ville placera sig vid vänster framlyse.

Vilken förklaring har ursäktsmobben komnit med till att skottet i framrutan är långt nere till vänster?
Att han missade och nästan träffade ICE-agenten som ryckte i dörren eller att han sköt mot förarplatsen men var placerad vid sidan av bilen?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Det är hans jobb att ställa sig framför bilen.

Nej, hans jobb är inte att ställa sig framför bilar eller att skjuta amerikanska kvinnor i huvudet. Hans jobb är att utvisa illegala immigranter. Du har missförstått uppdraget.
Citera
2026-01-11, 17:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men det är klart agenten inte ser däcken, varför ska han titta efter däcken när bilen står 1 meter ifrån han med fronten? ska han böja sig ner o titta, men skönt hon kommer o missa mig med en decimeter om han gör en snabb huvudräkning.

Alla ser att hon kör emot agenten det räcker, allt handlar om sekunder, man kan inte döma agenten för att inte hinna se däcken på 1 sec, däremot kan man kan döma kvinnan som skapa situationen.
Är ju väldigt avancerad huvudräkning på om man riskerar påkörning, när man står bredvid en bil med fri skottlinje genom sidorutan.

Möjligen för en totalt mordgalen idiot.
Citera
2026-01-11, 17:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora

Denna är bättre
https://www.youtube.com/watch?v=bDda-L_ZOE8
Citera
2026-01-11, 17:16
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ok, även du hävdar alltså att agenten drog vapen efter att han träffades av bilen, inte före.

https://www.reddit.com/r/ICE_Raids/comments/1q6nurs/direct_view_of_ice_agent_murdering_woman_in/

Han har handen på vapnet, men det dras först efter att fordonet börjar röra sig framåt.
Han blir träffad av fordonet nästan i samma stund som han avfyrar vapnet första gången skottet tar till höger i vindrutan, jag antar utan att träffa föraren. Det är svårare att avgöra exakt när skottet avfyras.

Han träffas inte hårt, snarare en fösning och han tar en del av smällen genom att följa med, luta sig över huven och glida åt sidan, eller om själv glidningen är en effekt av att fordonet nu svänger höger.
När fordonet passerar honom skjuter han skott två och tre mot föraren. Det ena ska tydligen ha gått igenom förardörren, det andra genom den öppna vindrutan. Åtminstone ett borde ha träffat huvud eller övre bål.

Han kommer inte att dömas för det här. Även om det var en dålig bedömning av situationen.
Det finns inget som säger att en polis för skylla sig själv om de står framför ett fordon. Det är fortfarande en aktiv handling av föraren.
Eftersom skotten kommer i så snabb följd så är den en aktiv situationen. Hade skotten avlossats mot en flyende bil typ 10m bort hade det varit en annan bedömning.
Citera
2026-01-11, 17:16
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Sure baby, sure.

Specialtränad för att inta en sådan position jajamensan.
Jo jag förstår att det kan framstå som väldigt läskigt för dig som vars ryggrad uppenbarligen består av avföring. Bliv vid din läst och fortsätt sortera gem, det är du säkert bra på.
Citera
2026-01-11, 17:19
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Du tror det va? då är du en korkad fan

Så Trump styr nu alla domstolar säger du?
Det är redan klart att Minneapolis polis och domstol inte får ansvar för mprdet fast det skedde där, det är ICE själva och FBI som får ett "federalt uppdrag". Dvs ICE ska analysera om ICE gjorde fel. Jag har för mig att Trump stödde detta och det bevisar ju att han är ointresserad av vad som verkligen hände. ICA är naturligtvis heltaggade på att bevisa att de gjorde rätt.
Citera
2026-01-11, 17:19
Avstängd
ja men du antar för mkt

Du kanske kommer ihåg Ellen Degeners ex Anne Hesche ngt
Vart flata, bi och sen straight enl hennes utsagor

Hon åkte på en tättbebyggt område hög som ett hus med en hastighet över 140 eller så...kraschade rakt in i ett hus och dog...

Hon får skylla sig själv enl mig, jag har noll sympati för sådana likgiltiga människor

Men enl dig så tror du om mig : om hon äter korv så är det ledsamt, äter hon tacos, rätt åt henne .... flatan i Minnesota had it coming. Så inte riktigt hennes läggning som stör mig utan hon som person.

Jag skiter om du trycker upp din pojkvän i röven, inte min ensak ... men kör du som en dåre och utmanar våra poliser så kommer du få en konsekvens där det kan sluta illa och då kommer jag inte tycka synd om dig ett dugg då du försatt dig i den sitsen

fair enough?

Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Ändå så är du så extremt känslodriven när du uttrycker dig. Om jag beter mig, efter vems regler, dina?
Citera
2026-01-11, 17:20
Medlem
Ling.Xiaoyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora

Han kommer fram till samma sak som jag, att Jonathan Ross placerade sig medvetet på ett sånt sätt så att han skulle kunna ursäkta dödligt våld med att bilen var i rörelse.

Det finns ingen annan logisk förklaring till att ICE-agenten cirkulerade mer än ett varv runt bilen medan den hade motorn igång och till att han inte kommunicerade med föraren när hon sa "Dude, I'm not mad at you".

Han ville skrämma henne genom att gå runt och bete sig creepy och han ville placera sig vid vänster framlyse.

Vilken förklaring har ursäktsmobben komnit med till att skottet i framrutan är långt nere till vänster?
Att han missade och nästan träffade ICE-agenten som ryckte i dörren eller att han sköt mot förarplatsen men var placerad vid sidan av bilen?

Att agenten cirkulerar mer än ett varv runt bilen kan vara för att han vill/blivit instruerad att dokumentera grundligt med mobiltelefonen. Det är nämligen inte säkert att bodycam var påslagen vid tillfället. Denna situation kan möjligen falla under punkt 2.

Exceptions. Enforcement Activities where BWCs will not be worn or activated. Such
activities include:
1) Where agents are conducting undercover activity or confidential informants will or
may be present;
2) Information-gathering surveillance activities where and when an Enforcement
Activity is not planned;

https://www.ice.gov/doclib/foia/policy/19010.3.pdf
Senast redigerad av Ling.Xiaoyu 2026-01-11 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in