2026-01-11, 15:41
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag ställde ChatGPT frågan "What would have to happen for the US to become fascist?"

Och fick följande svar:

The devil is in the details, som det heter. Och många av de tecken/krav som ChatGPT listar tycker jag har uppfyllt, eller är på väg att uppfyllas". Så utvecklingen behöver absolut bevakas och extrema beteenden motverkas innan det är för sent.

Why the U.S. has not crossed this line

Several strong barriers still exist:
• Decentralized federal system
• Independent courts and state governments
• Professional military culture hostile to domestic rule
• Long democratic norms and civil society

EU´s centralisering och stagnation är betydligt mer alarmerande än tillståndet i USA. Bara för att det sitter en gubbe där man inte tycker om i tre år till så håller världen på att gå under. Väx upp. Ta tag i dina egna problem istället. Läs ovan vad AI just sade till dig och bekämpa eländet på hemmaplan istället.
Citera
2026-01-11, 15:59
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Fascismens ultranationalism är inte bara att värna det egna landet, utan att man strävar efter överhöghet och vill ta kontrollen över andra länder, med våld om så krävs. Här kan du möjligen försvara Venezuela med att USA inte alls har som mål att annektera landet eller göra det till en lydstat, utan bara att avsätta en farlig diktator. Däremot är det väldigt svårt att försvara Trumps planer på att annektera Grönland.

För min del så är det tendensen som är oroande. Först att man uttryckte önskan om att göra Kanada till 51:a delstat. Därefter snacket om Grönland och den egenmäktiga aktionen i Venezuela. Detta inte bara indikerar överhöghet, även clownens uttalanden ger ju direkt stöd för den nedvärderande synen på sin omgivning.
Citera
2026-01-11, 16:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag ställde ChatGPT frågan "What would have to happen for the US to become fascist?"

Och fick följande svar:

The devil is in the details, som det heter. Och många av de tecken/krav som ChatGPT listar tycker jag har uppfyllt, eller är på väg att uppfyllas". Så utvecklingen behöver absolut bevakas och extrema beteenden motverkas innan det är för sent.
Men du har väl hotet från andra håll också. Politiska aktivister som inte kan acceptera politiska beslut utan försöker motverka dem med odemokratiska metoder. Som t.ex. fallet med ICE som ledde till ett tragiskt resultat sist. Till och med politiker som anser att man ska motverka dem. Man anser sig ha en moralisk rätt, som står över demokratin.

Ett nytt fenomen inom demokratin, tack vare internet, som funnits ett tag nu är cancelkulturen, där mobben kan stöta ut människor ur samhället och skapa problem för dem, för att de tycker fel, enligt dem. Vilket har gett vänstern en plattform för att styra vilka åsikter man ska få ha och även mer eller mindre tvingat människor att följa deras åsikter. Faktiskt ett sorts skräckvälde, där människor inte vågat framföra sina åsikter, av rädsla för för att bli utstötta. Finns faktiskt kvar här än till stor del.

Så jag menar att man har skapat ett form av mobbvälde tidigare, som Trump delvis brutit nu.

Det är även till stor del varför han blev vald. För allt rinner av honom. Han går därmed inte att cancellera, även om man fortfarande försöker med det här. Man har själva skapat honom genom sin egen ondska och hat mot andras åsikter, vilket istället har vänt folket till Trump där, för att befria dem från det förtrycket.

Här vill man skrämma alla andra från att lyssna på vad han säger. Man fulciterar, vrider på det han säger och projicerar åsikter på honom. Att han har en hemlig plan och vill något helt annat än det han säger. Han är en fascist som vill avskaffa demokratin och skapa en diktatur, säger man och försöker även göra det till en sanning, som många här.
Ingen nämnd, ingen glömd.

Problemet som jag ser det, är att vänstern gavs makten att tysta människor. Det var ingen som stod upp för de cancellerades rättigheter till yttrandefrihet, för ingen vågade det, för att inte själva drabbas av dem. Inte ens politiker menar jag.

Det är därför det är viktigt att försvara yttrandefriheten, även mot mobben och inte bara dras med.
Senast redigerad av EnCarte 2026-01-11 kl. 16:21.
Citera
2026-01-11, 16:15
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Då kan vi väl anse att tesen i TS att USA går i fascistisk riktning är bekräftad om en person som du tycker att utvecklingen där är positiv. Du erkänner ju själv att du anser att rasideologi, fascism och nazism är helt nödvändiga för att rätta till problemen samt förespråkar etnisk rensning och till och med utrotning av ”undermänniskor” om det skulle krävas.

Jag vet inte om de tre fetmarkerade orden ska tolkas som att du ogillar samma problem jag ogillar (svartingkatastrofen, att de styrande aktivt förvärrar den av illvilja, rasismen mot vita, transdårar som skär sönder alla småbarnsgenitalier som kommer inom deras räckhåll osv.) men om du gör det kan du väl förklara hur du tycker den sortens total sinnessjukdom som möjliggör eländigheterna ska bekämpas.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-01-11 kl. 16:29.
Citera
2026-01-11, 16:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du har väl hotet från andra håll också. Politiska aktivister som inte kan acceptera politiska beslut utan försöker motverka dem med odemokratiska metoder. Som t.ex. fallet med ICE som ledde till ett tragiskt resultat sist. Till och med politiker som anser att man ska motverka dem. Man anser sig ha en moralisk rätt, som står över demokratin.

Ett nytt fenomen inom demokratin, tack vare internet, som funnits ett tag nu är cancelkulturen, där mobben kan stöta ut människor ur samhället och skapa problem för dem, för att de tycker fel, enligt dem. Vilket har gett vänstern en plattform för att styra vilka åsikter man ska få ha och även mer eller mindre tvingat människor att följa deras åsikter. Faktiskt ett sorts skräckvälde, där människor inte vågat framföra sina åsikter, av rädsla för för att bli utstötta. Finns faktiskt kvar här än till stor del.

Så jag menar att man har skapat ett form av mobbvälde tidigare, som Trump delvis brutit nu.

Det är även till stor del varför han blev vald. För allt rinner av honom. Han går därmed inte att cancellera, även om man fortfarande försöker med det här. Man har själva skapat honom genom sin egen ondska och hat mot andras åsikter, vilket istället har vänt folket till Trump där, för att befria dem från det förtrycket.

Här vill man vill skrämma alla andra från att lyssna på vad han säger. Man fulciterar, vrider på det han säger och projicerar åsikter på honom. Att han har en hemlig plan och vill något helt annat än det han säger. Han är en fascist som vill avskaffa demokratin och skapa en diktatur, säger man och försöker även göra det till en sanning, som många här.
Ingen nämnd, ingen glömd.

Problemet som jag ser det, är att vänstern gavs makten att tysta människor. Det var ingen som stod upp för de cancellerades rättigheter till yttrandefrihet, för ingen vågade det, för att inte själva drabbas av dem. Inte ens politiker menar jag.

Det är därför det är viktigt att försvara yttrandefriheten, även mot mobben och inte bara dras med.

Jag kommer inte glömma att du inte nämnde mig. 😂

Absolut. Yttrandefriheten är viktig. Och mobbkulturen/cancel culture är en av våra stora fiender. Den är ju just ett symptom på den binära polarisering som råder. Men jag tycker nog att Trump står för en stor del av denna själv.

Jag vill nog inte påstå att jag gjort något till en sanning. Jag har sagt att tecken finns. Och att vi bör vara uppmärksamma på fler. Innan det är för sent.
Citera
2026-01-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
För mig krävs det att han stoppar massinvandringen, kommer igång med deportationerna, sätter in nationalgardet för att stävja brottsligheten, avvecklar transindustrin, sänker skatterna, kickar ut kommunistiska diktatorer, minskar droginförseln, minskar beroendet av import, får en acceptabel handelsbalans, avvecklar klimathysterin, får EU att satsa mer på egen militär, ökar BNP och att han exponerar välfärdsbedrägerier. Om han dessutom får bort diverse gifter ur maten, förbjuder inköp av godis och läsk för matkuponger och anpassar vaccinationsprotokollen efter beprövad nordisk nivå.

Fixar han ovanstående och dessutom bombar sönder islamsk terrorism borde saken vara biff.

Hemskt med fascism. Måste stoppas innan han invaderar Kanada. Vi får hoppas att Ryssland aldrig upphör att kriga i Ukraina.

Ja, nog fan trodde man dumhögern saknade all form av intelligens, men här bevisar du att det är värre än så. Kryp nu ner under din sten och somna om.
Citera
2026-01-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Vänstern i ett nötskal. På pricken faktiskt.

Ditt svar är dumhögern i ett nötskal. På pricken faktiskt.
Citera
2026-01-11, 16:34
Medlem
Citat:
För snart 100 år sedan hörde vi slagorden om ett lands storhet sist. Retoriken utgick från att Tyskland var lurat, att det var andra länder, vänsterns och judars fel. Och man skulle göra tyskland stort igen.

Tyskarna gick på det hela och katastrofen var ett faktum. Den gången räddades vi, på håret, av gemensamma ansträngningar av kommunister (Ryssland) och demokratier (USA och UK).

USA, frihetens land, förtjänade världens tack och upplevde därför en ekonomisk storhetstid. En enorm vändning från den stora depressionen.

Vem hade trott att vi skulle få se samma fula fascism återuppstå och smyga sig på ett samhälle, i självaste USA, bara 70 år senare? Med en självgod egenkär ledare med storhetsvansinne pratandes om sitt lands militära oövervinnlighet och rätt att kontrollera sitt lebenraum. Med expansiva ideer om att ta över och kontrollera närområden.

Först Kanada, sen Grönland. Först med hjälp av påtryckningar och maffiametoder. Och sedan hota med militär. För att till sist släppa alla spärrar och börja ta områden med våld?

Det har bara gått 70 år. Hur kan folk vara så infernaliskt blinda att man inte ser det komma?

Jag har varit den största USA-förespråkaren i hela mitt liv. Slagits mot kommunism och vänster. Har haft lång erfarenhet av USA med många års verksamheter där, och familj.

Det gör mig så otroligt berörd att se detta hända. Där! Av alla ställen!

Diskussion: Vilka tecken behöver ni se innan ni fattar läget? Hur långt behöver det gå, vad behöver hända, innan ni kan hålla med om att clownen och MAGA står för den nya fascismen?

________---________

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology centered on a dictatorial leader, strict social/economic regimentation, and prioritizing the nation above the individual, suppressing opposition and dissent through force, militarism, and aggressive nationalism, often with racist or exclusionary elements, famously exemplified by Mussolini's Italy and Hitler's Germany. It opposes democracy, liberalism, communism, and individualism, seeking national rebirth through unity, strength, and often a mythical glorious past, creating "us vs. them" narratives with scapegoats.

Du är hjärntvättad. Vad är fascistiskt med att tillåta yttrandefrihet och kasta ut illegala migranter?
Citera
2026-01-11, 16:41
Medlem
Citat:
För snart 100 år sedan hörde vi slagorden om ett lands storhet sist. Retoriken utgick från att Tyskland var lurat, att det var andra länder, vänsterns och judars fel. Och man skulle göra tyskland stort igen.

Tyskarna gick på det hela och katastrofen var ett faktum. Den gången räddades vi, på håret, av gemensamma ansträngningar av kommunister (Ryssland) och demokratier (USA och UK).

USA, frihetens land, förtjänade världens tack och upplevde därför en ekonomisk storhetstid. En enorm vändning från den stora depressionen.

Vem hade trott att vi skulle få se samma fula fascism återuppstå och smyga sig på ett samhälle, i självaste USA, bara 70 år senare? Med en självgod egenkär ledare med storhetsvansinne pratandes om sitt lands militära oövervinnlighet och rätt att kontrollera sitt lebenraum. Med expansiva ideer om att ta över och kontrollera närområden.

Först Kanada, sen Grönland. Först med hjälp av påtryckningar och maffiametoder. Och sedan hota med militär. För att till sist släppa alla spärrar och börja ta områden med våld?

Det har bara gått 70 år. Hur kan folk vara så infernaliskt blinda att man inte ser det komma?

Jag har varit den största USA-förespråkaren i hela mitt liv. Slagits mot kommunism och vänster. Har haft lång erfarenhet av USA med många års verksamheter där, och familj.

Det gör mig så otroligt berörd att se detta hända. Där! Av alla ställen!

Diskussion: Vilka tecken behöver ni se innan ni fattar läget? Hur långt behöver det gå, vad behöver hända, innan ni kan hålla med om att clownen och MAGA står för den nya fascismen?

________---________

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology centered on a dictatorial leader, strict social/economic regimentation, and prioritizing the nation above the individual, suppressing opposition and dissent through force, militarism, and aggressive nationalism, often with racist or exclusionary elements, famously exemplified by Mussolini's Italy and Hitler's Germany. It opposes democracy, liberalism, communism, and individualism, seeking national rebirth through unity, strength, and often a mythical glorious past, creating "us vs. them" narratives with scapegoats.

Vi är nog många som har oroats ett bra tag vid det här laget. Jag har personligen inte varit i USA sedan slutet av 1990-talet, men skillnaden mellan då och nu är ju avgrundsdjup.
Citera
2026-01-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Jag tror folk är less på alla halvbögar och kvinnor som skriker i panik varje gång en republikan är president. "Fascist, nazist, rasist"....bla, bla, bla. Det finns riktiga hot bokstavligen runt hörnet på Södermalm där du dräller men du ska grina över Trump dagarna i ända.

Folk är nog mer less på halvnasssr, rikiga hot är väl folk med din retorik.
Citera
2026-01-11, 16:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag kommer inte glömma att du inte nämnde mig. 😂

Absolut. Yttrandefriheten är viktig. Och mobbkulturen/cancel culture är en av våra stora fiender. Den är ju just ett symptom på den binära polarisering som råder. Men jag tycker nog att Trump står för en stor del av denna själv.

Jag vill nog inte påstå att jag gjort något till en sanning. Jag har sagt att tecken finns. Och att vi bör vara uppmärksamma på fler. Innan det är för sent.
Jag har tidigare sagt till många, att det kommer att vända och de själva kan komma att drabbas. Före Trumps första period.

Om man då anser sina åsikter förtryckta nu, får man väl säga: "Eftersom vi gjorde så här mot andra, har andra samma rätt att behandla oss på samma sätt!". Eller så är man rena hycklare.

Nu menar jag att det förekommer ingen större cancelkultur i USA längre. Man bara nonchalerar dem. Det mesta rinner av Trump som sagt. Men däremot finns ett brinnande hat hos de som drev den förr, mot de som tystat dem nu.

Finns förstås nästan hur mycket man kan kritisera Trump för som helst, även jag. Men det är som inte ens det räcker, utan man måste skapa mer, för att riktigt demonisera honom. Varför? För att han dödat woke anser jag. Han har tagit av dem makten i samhället.
Citera
2026-01-11, 16:44
Medlem
En grundförutsättning för att införa diktatur verkar vara avskaffande av medelklassen, vilket USA har hållit på med ett bra tag nu (även Europa tyvärr), så att det finns superrika och en stor andel fattiga. Sen är tricket att vända de fattiga emot varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in