2026-01-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
A review of more than 30 vehicle shootings involving police officers since 2001 reveals that there have been more than 17 officers injured and at least two officers killed as a result of incidents involving motor vehicles being used as weapons by suspects. Five officers have also been prosecuted criminally as a result of their involvement in “vehicle shootings.” Two of these officers were terminated by their agencies even though they were acquitted.

While there are certainly incidents in which officers are attacked with vehicles without any prior warning, many of these incidents were the result of poor police tactics and training. For example, many of the officers involved in these incidents positioned themselves in the path of a motor vehicle in the early stages of an incident, apparently in an attempt to “control” the suspect or prevent the suspect from leaving the scene.

https://www.policemag.com/articles/stay-out-of-the-way -Police Magazine
Man måste tänka hur stort är inte hela Usa, om new york enbart ha lika många invånare som hela sverige har, det menas att vi verkar ha fler poliser i sverige som gör fel än vad Usa har.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Men älskling.
Det avgör inte en liten pissmyra som du...utan domstolen som inte ens kommer ta upp hans fall...

Så rent juridiskt gjorde han rätt och hon fel

Men lilla fjollan. Varifrån fick du luft ifrån?

Det här riskerar att växa. Kritiken kommer inte enbart från demokratiskt håll förstår du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Vafan vad är det du inte fattar?

En gång till:

Det var inte du som skrev det och det var inte dig jag diskuterade med

Och ändå påstår du att jag ljög trots att jag inte gjorde det, idiot!
Citera
2026-01-11, 16:10
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Nu handlar det ju inte om svensk polis, men svensk polis ligger inte ens i närheten av dödligt skjutande som USA gör. Går inte att jämföra.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man måste tänka hur stort är inte hela Usa, om new york enbart ha lika många invånare som hela sverige har, det menas att vi verkar ha fler poliser i sverige som gör fel än vad Usa har.
Citera
2026-01-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Och ändå påstår du att jag ljög trots att jag inte gjorde det, idiot!
(FB) Kvinna ihjälskjuten av ICE-agent i Minneapolis (2026-01-07)

Du verkar ha stora problem med att reda ut det här. Något jag konstaterade för flera timmar sedan, långt innan du blev förvirrad över vad det är du diskuterar och med vem:

Citat:
Om du inte vet vad ord betyder så är diskussioner på internet inte rätt grej för dig.
Senast redigerad av Omniscientpotent 2026-01-11 kl. 16:13.
Citera
2026-01-11, 16:12
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Återigen är du där... Kan du ens skriva en mening utan att nedvärdera? Nej, det kan du inte.
Vad du borde eller bör göra är att highlighta det jag syftade på och det är MORD vilket det här uppenbarligen inte är, oavsett dina känslor.
Citera
2026-01-11, 16:20
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Hahaha andas du har över 100 inlägg i denna tråd gråtandes. Du har blivit överkörd gång på gång men fortsätter gråta…
Din kamrats hjärna kommer inte lagas ihop. Istället blir ni lärda den hårda vägen att vara psykisk sjuk och agera för att vänstern skriker sig hesa kommer bara resultera att du tappar ditt huvud
Det borde ta mig fan delas ut något slags pris till Flashbacks sämsta språkbehandling. Så många ord och inte en fullständig mening eller ens något som går att förstå. Det är skickligt.
Citera
2026-01-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Vad du borde eller bör göra är att highlighta det jag syftade på och det är MORD vilket det här uppenbarligen inte är, oavsett dina känslor.

Mord? Det är helt rätt hantering av dessa vänsterslödder som inte är bidragande till samhället och vill leka godhetskriget. Hon lekte, hon förlorade. Nu är hon död. Inga tårar för detta på min kind.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Kanske, men man skjuter inte någon i huvudet för det.
Det "farliga" uppstod när agenterna började skrika åt henne, sprang fram till hennes bil och började rycka i handtagen.

Det här fina citatet får nog stå kvar okommenterat!

Varför behöver du poängtera deras sexuella läggning? Att demonisera offret genom att använda nedvärderande ord kring deras sexualitet framstår som ganska fascistoid jargong.

Hoppas det finns några i tråden som vill diskutera detta på allvar, utan att slänga sig med invektiv som "vänsterblivna", "karens" eller "läbbar".

Om vi tittar objektivt på klippen, och analyserar vad som hänt runt omkring, så framstår några saker som helt ovedersägliga:

* Föraren av fordonet uppträdde inte hotfullt. Hon satt lugnt med båda händerna fullt synliga på ratten. Hon sa uttryckligen att hon inte var upprörd.
* Fordonet ifråga utgör en smärre begränsning av framkomligheten, men inte mer än att det borde framkalla som mest irritation. Det verkar inte vara något skarpt läge precis i anslutning till händelsen, och det finns utrymme att köra förbi hennes bil, vilket flera bilar syns göra.
* När hon kör därifrån svänger hon ratten flera varv åt höger, bort från agenten. Detta syns mycket tydligt inte minst i agentens egen videoinspelning.
* Agenten placerar sig frivilligt farligt nära bilens färdriktning.
* Agentens skott är helt reaktiva; de har ingen inverkan på huruvida han blir träffad av bilen eller inte. Han hade inte blivit träffad av bilen mer ifall han inte hade skjutit.

Inget av detta torde gå att ifrågasätta.

Trots ovanstående ovedersägliga omständigheter väljer alltså DHS och Trump att omedelbart efter händelsen, innan någon sorts undersökning eller ordentlig utvärdering kan ha genomförts, att kvinnan är en "domestic terrorist", och att agenten är en hjälte.

https://www.aljazeera.com/video/newsfeed/2026/1/8/witnesses-film-ice-killing-of-us-citizen-in-minneapolis#flips-6387412699112:0
Om man lägger sig i polisingripanden får man lov att förstå att man kommer att bli föremål för ett polisingripande själv. Det går inte att gnälla över det och påstå att polisen är farlig. Man har alltid möjligheten att stanna hemma.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Har kollat på filmen först nu och kan bara konstatera att om kärringen som sprang runt utanför bilen hållit igen käften hade nog ingen blivit skjuten den där dagen.
Citera
2026-01-11, 16:23
Medlem
Ling.Xiaoyus avatar
Citat:
När ett fordon rör sig mot en så har man, eller åtminstone så bör man ha, endast en tanke i huvudet: Att flytta sig.

Det säger också ICE egna policys.

Det är en rekommendation och inte ett absolut direktiv av vad jag kan se. Håller med om att det är olämplig placering och det bör vara det enda som kan få honom fälld i en rättsprocess. Utöver det går det definitivt att hävda nödvärn ur en juridisk synvinkel.

Det är lätt att sitta här och tycka vilken tanke någon annan bör ha när man sitter i hindsight och myser hemma i Sverige.
Citera
2026-01-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost1
Genom att döda människor som försöker förhindra staten från att genomdriva sina beslut? Låter inte som en demokrati i mina öron. Vi har dessutom gott om lagstiftning som skyddar blåljuspersonal - blåljussabotage, våld mot tjänsteman med mera. Dessa lagar torde säkerställa att beslut kan genomdrivas och att personer som t ex försöker försvåra polisens arbete kan åtalas för brott. Att ge polisen rättslig befogenhet att i den här typen av situationer döda gärningspersonen på plats är en otroligt radikal tanke. Vill du verkligen ge staten den typen av maktmedel?
Menar du att vi ska avskaffa nödvärnsrätten för att det finns en lagstiftning mot våld mot tjänsteman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in