Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,16%
1131 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,70%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,69%
102 röster
Vet ej/Annat
5,44%
83 röster
2026-01-11, 14:39
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Dels kan det förstås vara vapenförråd och högkvarter för regimen, men jag gissar att man egentligen bara vill öka trycket så pass att mullorna flyr till Moskva.

Borde inte vara några problem för Trump och Netanyahu att skicka över antingen flygplan (som inte syns på radar) eller drönare med kamera. För att identifera khameneis arme (hezbollah, basij, sepah och annat skit) och sedan döda allt? eller har jag fel?
Citera
2026-01-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Borde inte vara några problem för Trump och Netanyahu att skicka över antingen flygplan (som inte syns på radar) eller drönare med kamera. För att identifera khameneis arme (hezbollah, basij, sepah och annat skit) och sedan döda allt? eller har jag fel?

Det är nog helt uteslutet.
Citera
2026-01-11, 14:41
Medlem
Meh usa borde göra en Venezuela och plocka iran diktator...
Citera
2026-01-11, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LifeAsAnEngineer

Han är för upptagen med Grönland nu, det är andra barriärer än att bara gå in och plocka honom som det var med snubben i Venezuela.
Citera
2026-01-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Ja, fast det beror väl på att demonstranterna har ingen egen logistik förutom sina egna fötter. Jag tror det är helt omöjligt för dem att ta sig till fots till flygplatserna.
Varenda flygplats i hela MENA är förstås omgärdat av vägspärrar med militära soldater. Och en flygplats vore väl det sista demonstranterna skulle kunna blockera och ockupera.
Om nu inte MP och knasvänstern med Fridolin, Stenevi, Greta och Hirvonen skulle skicka dit några flyg lastade med Extinction Rebellions och Flotilla-Gretor. Hela flygplanet fullastat med grodmössor, klimatlim, molotovcocktails, röd färg osv. Samtliga limmar fast sig där på flygplatsen ?
Gissa om iranierna skulle tappa hakan då ?
Man kan också se det så här, att även om mullorna i Iran totalt tappar inflytande, så kommer inget hända på kort sikt i Iran.
Normalt sett lägger sig mullorna aldrig i den dagliga politiken, utan deras inflytande handlar bara om långsiktigt strategiskt tänkande, "vad som är förenligt med Allah:s vilja"!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-11 kl. 15:10.
Citera
2026-01-11, 14:58
Medlem
I flera medier nu..

Citat:
"Warnings were sent to President Trump that the US military needs more time to prepare for attacks against Iran; a variety of targets were presented to the president, including targeting the security services responsible for suppressing protests," - Israeli Channel 12.

https://t.me/rnintel/50893

Gör väl knappast göra några under för moralen bland demonstranterna och många av de mer våldsamma är gripna eller döda redan.
Citera
2026-01-11, 14:58
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Frågan är även vad USA/Israel isåfall ska bomba.... så att det gör någon nytta i det här fallet. Tidigare var det lättare eftersom det gällde höga militärer eller raketramper etc som var påtagliga hot.

Nu är det mer kaos och interna händelser. Demonstranter överallt och militärer som skjuter på demonstranterna.

Så vad ska USA/Israel bomba egentligen?

Just exakt det här, tror jag är anledningen till att Trump inte OK:at någon attack ännu. Man nöjer sig inte med att bara få bort Khamenei. Regimen plottar ju dessutom att offra honom. Nej, hela regimen måste bort. Till skillnad från Venezuela, där regimen inte är fanatiker.

Om man lyckas indentifiera vilka som leder upproret, så tror jag på att man kommer att skicka vapen till dem i första hand. Sen kommer man nog att köra riktade flyganfall mot militära mål och kanske Teheran. Främst som avledningsmanöver för att folket ska kunna nå framgångar. Får man dessutom hjälp av Israel så borde man man kunna lösa detta på ett snyggt och proffsigt sätt. Några marksoldater tror jag inte på. Även om det skulle behövas, framförallt i Teheran.
Citera
2026-01-11, 15:35
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Just exakt det här, tror jag är anledningen till att Trump inte OK:at någon attack ännu. Man nöjer sig inte med att bara få bort Khamenei. Regimen plottar ju dessutom att offra honom. Nej, hela regimen måste bort. Till skillnad från Venezuela, där regimen inte är fanatiker.

Om man lyckas indentifiera vilka som leder upproret, så tror jag på att man kommer att skicka vapen till dem i första hand. Sen kommer man nog att köra riktade flyganfall mot militära mål och kanske Teheran. Främst som avledningsmanöver för att folket ska kunna nå framgångar. Får man dessutom hjälp av Israel så borde man man kunna lösa detta på ett snyggt och proffsigt sätt. Några marksoldater tror jag inte på. Även om det skulle behövas, framförallt i Teheran.

USAs uppgift i detta ska inte vara att få bort regimen. Det är det iranska folkets uppgift. USAs militär ska bara ta bort de medel regimen har att militärt förtrycka folket,

En stor anledning till att folket vågar resa sig just nu, är dels att USA/Israel bombat regimen under 12-dagars-kriget. Och att Trump lovat folket sitt stöd genom att hota regimen om man börjar mörda demonstranter.

Det räcker med att USA bombar militära, politiska och polisiära installationer så får regimen händerna fulla. Folket fixar resten.
Citera
2026-01-11, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LifeAsAnEngineer
Kanske inte finns nån insider brevid ledningen där som i Venezuela som kan rigga och förbereda? Sen kanske det är korstigt att med kriminella metoder outa en diktatur, när man har NOLL plan för vad som ska hända sen.
Citera
2026-01-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Men Iran har ju varken några kontakter eller handel alls med USA.
Därför är det ju helt otroligt att en sån total utböling och nolla likt USA på något sätt kan påverka politiken i Iran, även om man skulle sparka mullorna!
Citera
2026-01-11, 15:39
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så Ryska medier hade alltså mer rätt än svenska. Dom skrev att ingen tyder på att regimen kommer falla… Så isåfall ännu ett kvitto alltså att Ryska medier är mer tillförlitliga igen än väst…. Inte första gången faktiskt.

Precis tvärtom om. Du lyckades fatta helt fel. 😂

Önskedrömmande?

Oddsen sjunker = större chans.
Citera
2026-01-11, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Precis tvärtom om. Du lyckades fatta helt fel. 😂

Önskedrömmande?

Oddsen sjunker = större chans.
Större RISK heter det! USAs track-record på deras regim-bytes-krig är ju sisådär..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in