2026-01-11, 12:51
Medlem
Bilderberg78s avatar
Diskussionsunderlaget ska bygga på artiklar samt videos från sajten 100.se, samt era egna tankar kring grundproblematiken.

Henrik Jönssons lördagskrönika bygger på detta, samt flera artiklar av "tunga" skribenterna på webbsajten.

https://www.100.se/artiklar/analys/myten-om-den-regelbaserade-varldsordningen-75

I morgon måndag så ska ämnet fördjupas och vi kan här ha en analys av hela detta samtalet.

Diskussion, vad är er egen personliga åsikt i denna frågå?
2026-01-11, 12:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Diskussionsunderlaget ska bygga på artiklar samt videos från sajten 100.se, samt era egna tankar kring grundproblematiken.

Henrik Jönssons lördagskrönika bygger på detta, samt flera artiklar av "tunga" skribenterna på webbsajten.

https://www.100.se/artiklar/analys/myten-om-den-regelbaserade-varldsordningen-75

I morgon måndag så ska ämnet fördjupas och vi kan här ha en analys av hela detta samtalet.

Diskussion, vad är er egen personliga åsikt i denna frågå?

Min personliga åsikt är att vi inte ska behöva följa länkar för att veta vad som ska diskuteras...
2026-01-11, 12:57
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Min personliga åsikt är att vi inte ska behöva följa länkar för att veta vad som ska diskuteras...
"Den regelbaserade världsordningen är en europeisk myt"

Ja eller nej?
2026-01-11, 12:57
Medlem
One2Manys avatar
Den regelbundna världsordningen är en Europeisk myt, som implementerats och upprätthållits av USA i 50 år.
2026-01-11, 13:08
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det som är det intressanta nu är att det är en inre konflikt inom den liberalkonservativa falangen, inte längre en höger/vänster-fråga. Vi såg en debatt om detta häromdagen i Aktuellt.
2026-01-11, 13:16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Den regelbundna världsordningen är en Europeisk myt, som implementerats och upprätthållits av USA i 50 år.
Fan vad lättlurade jänkarna måste vara.

Skämt åsido:
In international relations, the liberal international order (LIO), also known as the rules-based order (RBO), consists of a set of global, rule-based, structured relationships based on political liberalism, economic liberalism and liberal internationalism since the late 1940s.
More specifically, it entails international cooperation through multilateral institutions (like the United Nations, World Trade Organization and International Monetary Fund) and is constituted by human equality (freedom, rule of law and human rights), open markets, security cooperation, promotion of liberal democracy, and monetary cooperation.
The order was established in the aftermath of World War II, led in large part by the United States.

Over time, the LIO facilitated the spread of economic liberalism to the rest of the world, as well as helped consolidate democracy in formerly fascist or communist countries.
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_international_order

FN bygger på den regelbaserade världsordningen, vilket ger vid handen att alla medlemmar i FN skriver under på denna världsordning. Även skitshålsländer som Kina och ryssland. Så gott som alla länder i hela världen alltså.
2026-01-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Fan vad lättlurade jänkarna måste vara.

Skämt åsido:
In international relations, the liberal international order (LIO), also known as the rules-based order (RBO), consists of a set of global, rule-based, structured relationships based on political liberalism, economic liberalism and liberal internationalism since the late 1940s.
More specifically, it entails international cooperation through multilateral institutions (like the United Nations, World Trade Organization and International Monetary Fund) and is constituted by human equality (freedom, rule of law and human rights), open markets, security cooperation, promotion of liberal democracy, and monetary cooperation.
The order was established in the aftermath of World War II, led in large part by the United States.

Over time, the LIO facilitated the spread of economic liberalism to the rest of the world, as well as helped consolidate democracy in formerly fascist or communist countries.
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberal_international_order

FN bygger på den regelbaserade världsordningen, vilket ger vid handen att alla medlemmar i FN skriver under på denna världsordning. Även skitshålsländer som Kina och ryssland. Så gott som alla länder i hela världen alltså.
Vad spelar det för roll att de skrivit under om det inte efterlevs?
2026-01-11, 13:34
Avstängd
Takpapps avatar
Ska du få någon vettig som vill vara med och leka i din tramstråd får du väl ändå ge åtminstone ett litet citat. Det här är ju helt löjligt. Adjö.
2026-01-11, 13:37
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Ska du få någon vettig som vill vara med och leka i din tramstråd får du väl ändå ge åtminstone ett litet citat. Det här är ju helt löjligt. Adjö.
Det handlar om ett begrepp som är cementerat inom nyhetsartiklar samt statskunskap. Jag kan inte lära alla barn samhällskunskap på ett forum där minimiåldern är 18 år.
2026-01-11, 14:46
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det som är det intressanta nu är att det är en inre konflikt inom den liberalkonservativa falangen, inte längre en höger/vänster-fråga. Vi såg en debatt om detta häromdagen i Aktuellt.

Vilken debatt? Alltså vilka var med? Vill kolla.
2026-01-11, 14:49
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Vilken debatt? Alltså vilka var med? Vill kolla.
Aktuellt 7/1 på svtplay.
2026-01-11, 14:59
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag tar helt avstånd från avsändarens åsikter som mina egna, men jag länkar för att visa en bredare diskussion från ytterhögern för att visa min neutralitet som en seriös debattör som läser in allas insikter i mina kalkyler.

https://www.friatider.se/kasselstrand-usa-dyrkarna-borjar-bli-pinsamma
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in