Citat:
Ursprungligen postat av
Glasnost1
Så du skulle vara okej med att svensk polis agerar likadant? Säg att en person blivit stannad för fortkörning och personen i fråga gasar därifrån. Polisen står snett framför bilen, med vapnet redo eftersom ett fordon ”kan förvandlas till ett vapen närsomhelst”. Personen avser inte att köra på polisen utan räknar med att polismannen flyttar på sig. I din värld är det alltså rätt av polisen att skjuta föraren i detta scenario, om jag förstår din logik rätt?
Inte alls samma sak. Dessa personer visar sin avsky mot agenterna väldigt tydligt, bråkar, skriker, många gånger kastas det stenar mot dom. I dessa kretsar är du en hjälte om du orsakar en ICE agent skada.
Detts finns garanterat i bakhuvudet hos dom hela tiden, och i den 3e filmen ser man tydligt hur agenten förflyttas av bilen, han blir påkörd, spelar ingen roll hur hjulen var vinklade. Jag tycker det var rätt att stoppa hotet i den sekunden, sen tragiskt att han blev satt i situationen och blev tvungen att välja. Men jag kan inte klandra honom, hon var till 100% ett hot. Sen i efterhand var det ju fel, men han kunde ju inte böja sig ner och se vart hjulen var vinklade, han blev träffad av bilen och reagerade.