2026-01-11, 10:38
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Du har en poäng där, jag låter det vara osagt. Men oavsett vore ett signalement på sin plats
Det lär på sin höjd bli en övervakningsbild med bortpixlat ansikte som vanligt, med texten: Polisen söker.
Citera
2026-01-11, 10:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Det får bli ett inlägg till.

Det är ett grovt och störande brott. Jag vet hur min gamla mamma värdesätter alla sina saker i sitt hus, hon berättar alltid när jag är på besök om dess historia och om de är värdelfulla ect. Även om jag själv inte är så intresserad så förstår jag hur viktigt hennes saker är när hon bor själv i sitt hus. Att då bli rånad på detta sättet är bedrövligt och illa. Polisen skriver att hon inte är skadad fysiskt.

Nog bara inte din mamma. Att bli utsatt i sitt hem. Det är illa oavsett ålder. Där man nu ska vara trygg. Saker där är väl mer just för att finna trygghet. Att det är hemma. Inte mycket i värde för andra men för en som person extremt viktiga att känna att man är trygg hemma.
Citera
2026-01-11, 11:03
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det lär på sin höjd bli en övervakningsbild med bortpixlat ansikte som vanligt, med texten: Polisen söker.
Vad är det då för mening med pixlat ansikte om de vill ha tips?

Är det Magnus Samuelsson som läxar upp någon på din profilbild?
Citera
2026-01-11, 11:16
Medlem
Att det är brorsor till hemtjänstpersonal är nog inte en högoddsare!
Citera
2026-01-11, 11:35
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Vad är det då för mening med pixlat ansikte om de vill ha tips?
Just det som är grejen, man söker en brottsling men pixlar bort hans ansikte för att inte vara rasistiska.
Med den inställningen så kunde polisen helt enkelt sluta med att publicera bilder då de själva förstör varje möjlighet att allmänheten skulle känna igen denne.
Jacka, byxor och skor har alla, men ett ansikte får man inte visa.
Citera
2026-01-11, 11:37
Medlem
Rimners avatar
Enligt ekosändningen nyss är det flera okända gärningspersoner som eftersöks för bl.a. våldtäktsförsök.
Citera
2026-01-11, 11:56
Medlem
Om signalementen som getts från offren är vaga, så hjälper det inte om allmänheten får veta för allmänheten kan inte identifiera rätt personer.

Samtidigt kan även minsta lilla ledtråd som ges till allmänheten innebära ett genombrott.

Det som gör att polisen avstår är nog framförallt att det tar mycket resurser att gå igenom alla tips som kommer in, varvid man med hög sannolikhet tar god tid på sig innan man inser att ett tips faktiskt är såpass värdefullt att det innebär ett genombrott.

Tyvärr är folk väldigt pigga på att ge tips på alldeles för lösa grunder och hur vet man när det är ett viktigt tips eller inte. Det är också oftast så att om någon annan än gärningspersonerna vet något, då är sannolikheten låg att den personen vågar skvallra.

Mycket om och men här, men jag tycker att vi allihopa ska hålla ögonen öppna och då speciellt de som bor i trakterna där brotten har skett.

För den här typen av brott är bland de allra värsta brotten man kan utföra. Jag hoppas att polisen får tag i gärningspersonerna och att straffen blir mycket hårda. Vi kan inte tolerera att kriminella ger sig på gamla människor.
Citera
2026-01-11, 12:43
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om signalementen som getts från offren är vaga, så hjälper det inte om allmänheten får veta för allmänheten kan inte identifiera rätt personer.

Samtidigt kan även minsta lilla ledtråd som ges till allmänheten innebära ett genombrott.

Det som gör att polisen avstår är nog framförallt att det tar mycket resurser att gå igenom alla tips som kommer in, varvid man med hög sannolikhet tar god tid på sig innan man inser att ett tips faktiskt är såpass värdefullt att det innebär ett genombrott.

Tyvärr är folk väldigt pigga på att ge tips på alldeles för lösa grunder och hur vet man när det är ett viktigt tips eller inte. Det är också oftast så att om någon annan än gärningspersonerna vet något, då är sannolikheten låg att den personen vågar skvallra.

Mycket om och men här, men jag tycker att vi allihopa ska hålla ögonen öppna och då speciellt de som bor i trakterna där brotten har skett.

För den här typen av brott är bland de allra värsta brotten man kan utföra. Jag hoppas att polisen får tag i gärningspersonerna och att straffen blir mycket hårda. Vi kan inte tolerera att kriminella ger sig på gamla människor.
Ja det är för svenskarna och samhällets bästa att man mörklägger istället för att informera.
Påverkansoperatör much?
Citera
2026-01-11, 12:50
Medlem
fermions avatar
Våldtäkts"försöket" var antagligen ett hot. Tyder på att bruschorna håller sig ajour med vad som händer i Sverige. Tänker på MENA hemtjänstpersonal som våldtagit äldre bland annat i Uppsala.
Så koppling till hemtjänsten inte otrolig pga det heller.
Dessutom hörde på radio om flera liknande brott i Jönköpingstrakten men öven Stockholm senaste dygnen.
Senast redigerad av fermion 2026-01-11 kl. 12:53.
Citera
2026-01-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Kan varit svenska pundare också, vanligt med inbrott för knark.
Men de hade dock inte haft intresse att våldta henne så det lutar åt MENA.
Har det någonsin hänt att svenska pundare rånar och försöker vålda en 85-åring?

Statistiskt sett är det nära 100% inkräktande babbar.
Citera
2026-01-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Våldtäkts"försöket" var antagligen ett hot. Tyder på att bruschorna håller sig ajour med vad som händer i Sverige. Tänker på MENA hemtjänstpersonal som våldtagit äldre bland annat i Uppsala.
Så koppling till hemtjänsten inte otrolig pga det heller.
Om de bröt sig in och det var rån, skedde åtminstone inte våldtäktsförsöket på betalad arbetstid denna gång.

Får vi hoppas.

"Hemtjänsten" har givetvis info om vilka gamla som har värdesaker i hemmet, så de gängkriminella som antagligen även driver aktuellt "tjänsteföretag" bör undersökas först.
Citera
2026-01-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger-apan
Har det någonsin hänt att svenska pundare rånar och försöker vålda en 85-åring?

Statistiskt sett är det nära 100% inkräktande babbar.
Det är bara att tanka planet som flyger ut de kriminella babbarna efter utvisning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in