2026-01-11, 09:15
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Att flytta dit trupper skulle riskera att bli en upptrappning av det redan spända läget. Jag tror det är klokt att istället ha lite is i magen.
Trump testar hur Danmark reagerar. Om så många som möjligt EU länder satte trupper på Grönland så viker han sig. Att vara 'försiktig' är det värsta EU kan göra, han ser det som svaghet och obeslutsamhet.
Citera
2026-01-11, 09:32
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Trump testar hur Danmark reagerar. Om så många som möjligt EU länder satte trupper på Grönland så viker han sig. Att vara 'försiktig' är det värsta EU kan göra, han ser det som svaghet och obeslutsamhet.

Ja, Trump sätter press på Danmark. Skulle man sätta dit fler trupper från olika länder på Grönland skulle ett anfall från USA få ett högre pris, antar att det är så du menar. Det är fullt möjligt att du har rätt.
Citera
2026-01-11, 09:36
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Dessvärre uppskattar man att cirka 35% av JAS Gripens avancerade teknik är amerikansk. Bl a avgörande detaljer som motorn, vapenintegration och datorsystem.

Storbritannien, Sverige, Frankrike och Tyskland borde definitivt samarbeta och ta fram ett europeiskt stridsplan tillsammans. Inga viktiga teknikkomponenter bör då komma från ovänligt sinnade länder, typ USA och Kina.

Ja just det. Det stämmer. Då finns det lite åtgärder vi har möjlighet att göra för att bli så oberoende från stormakterna som möjligt.
Citera
2026-01-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Han har kollat på kartan och sett att grönland är det största landet i norr (pga hur kartan är ritad). Eftersom han är helt blåst i huvudet så har han bara fått för sig att han måste ha det. Och det är av ingen egentlig praktisk anledning annat än att han vill att USA ska se stort ut på kartan.

USA har redan en militärbas där. Det finns altså ingen säkerhetspolitiksk anledning till att ta över grönland. Vill USA bryta jordartsmetaller där så går det förmodligen att lösa utan att grönland behöver bli en del av USA.

Nej detta handlar om Trumps storhetsvansinne enbart.

Och Putin gottar sig för han vet att detta är dyrken som öppnar låset på nato. Om Europa inte längre kan räkna med USA blir det plötsligt mycket enklare för Ryssland att lägga under sig territorium i Europa.

Ja exakt såhär tror jag också. Det är inte mer invecklat än så.
Citera
2026-01-11, 09:55
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
https://www.youtube.com/watch?v=3uOiHK6PRYo

Trump utser Jeff Landry (guvernör i Louisiana) as "special envoy" vad det betyder i mitten av december

https://www.youtube.com/watch?v=0N-1ZdDlaLM
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
” USA:s nyutnämnda Grönlandssändebud Jeff Landry, säger att USA inte har några planer på att erövra Grönland.

I intervjun med Fox News säger Landry att han vill föra en diskussion med grönländarna om deras framtid.
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Jeff Landry är redan den inofficielle guvernör av Grönland och pratar öppet om att ta in ön i USA.

På CNBC fick "specialsändebudet" Jeff Landry häromdagen svara på frågor om Grönland av Joe Kernan och Andrew Ross Sirkin. Cajunknölen påstod utan minsta darr på rösten att USA aldrig varit imperialistiskt (till skillnad från exempelvis Danmark). Man kommer att tänka på den snillrike VarmaDryckerUrPutlersPitt som på sin herres kommando försökte torgföra ryska groteskheter här på FB ...

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ryssland startar inga krig. De bara avslutar dem.

Enligt Landry vill hans egen husse ha an independent Greenland with economic ties to the U.S. Hur det nu sedan ska tolkas.

https://youtu.be/CdQPw3NBmTw?si=0WbxJcOYhvnHMrfM
https://www.reddit.com/r/CNBC/comments/1q5xtu2/jeffrey_landry_on_cnbc/

EDIT:

Fasen att jag inte såg att diseuse redan tipsat om utfrågningen. Beklagar djupt.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jajamän. Vilket leder till frågan om det skulle vara tillräckligt i USA:s ögon. Om man litar på denna dagsfärska intervju med Trumps sändebud i ärendet så låter det som om planen är grönländsk självständighet kombinerat med något slags säkerhetsavtal mellan detta självständiga Grönland och USA.
Senast redigerad av Ördög 2026-01-11 kl. 10:34.
Citera
2026-01-11, 10:07
Medlem
Bytte de de gå ju ut t
Citera
2026-01-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Det var som fan. Danmark har faktiskt en militär hundpatrulls-släde på Grönland. Jag trodde Trump bara skämtade men det är tydligen sant. Lite komiskt faktiskt.

Enligt artikeln jag länkar till nämns också att Trump tidigare gjort narr av Danmarks hundpatruller vilket var nytt för mig.

https://www.dagensarena.se/essa/usa-har-forbundit-sig-att-forsvara-gronland/

Man förstår att USA inte ser detta som tillräckligt ur försvarssynpunkt och hellre vill ta över försvaret själva. Med det sagt menar jag inte att större länder ska kunna ge sig på mindre länder och avkräva landområden. I detta fallet blir det helt obegripligt när USA redan har rätt att ha militärbaser på ön.

Det kan verka komiskt vid en första anblick, men hundslädar på Grönland är långt ifrån ett skämt kan jag tycka .. det är ren och skär logik.
Att Danmark håller fast vid Siriuspatrullen (den danska hundslädesenheten) handlar om operativ förmåga som tekniken ännu inte har löst. Vi ser samma sak i andra länder: Norge övar med islandshästar för att frakta soldater och logistik genom otillgänglig terräng och berg, och även Ryssland har experimenterat med liknande lösningar i Ukraina för att kunna förflytta sig tystare och mer dolt än vad man kan med motorcyklar eller bandvagnar…

Tyngsta skälet till varför hundslädar faktiskt kan vara överlägsna i Arktis.. Rörlighet i extrem terräng kan vara väldigt svårt och i extrem kyla … En hundsläde kan ta sig över packis, sprickor och djup snö där tunga fordon kör fast eller går igenom isen…
Citera
2026-01-11, 10:33
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Trump börjar få svårt att backa nu. Han kan gorma ett tag till. Kongressen lär stoppa evt övettagande.

De vill oxå se ett starkt Nato. Utan Nato lär Vlad promenera ända till Narvik, Gibraltar och Aten.

Vad gör sedan Trump?

Oljan i Venezuela blev ju fiasko. Ingen vill satsa på olja med 50% sand i mixen.

Verkligheten börjar komma ikapp Taco Boy.

Önskar det vore som du skriver men..
Tror du verkligen Kongressen kan stoppa honom? Han har tex lyckats med att få ut militär på amerikansk mark genom att ensidigt förklara nåt nödläge som ger honom rätt att agera.
Olja med sand, om det nu är så, säljs billigare sen när man kokar bensin, diesel, fotogen etc så blir sanden kvar i botten. Ifs brukar väl denna slagg säljas som fartygsbränle så visst blir det en mindre vinst om så är fallet men enligt någon med någorlunda intellekt så är det uppenbart att det absolut mesta han företar sig utgår från hans personliga åsikter och/eller att han blir belönad monetärt av sina donatorer.
Kan ge dig fn på att det finns en eller några fonder som styrs av Trumparna som just nu översvämmas med pengar och kommer fortsätta göra så så länge han går företagarnas ärende.

USA har alltid varit hutlöst korrupt och styrt genom genom antingen lögner eller råstyrka( ekonomisk eller militär) Trump har bara tagit bort spelet för gallerierna och visat allmänheten hur USA faktiskt har agerat i alla år.
Jag har sen min första resa till USA 1990 hävdat att USA inte är något drömland utan snarare ett uland med väldigt glättig fasad. Finns inget som hänt sedan dess som fått mig att vika från den åsikten under mina vistelser där som varit i tjänsten att åka dit för nöje skull har aldrig fallit mig in.
Än mindre roligt blev det efter 9/11 då det de facto blivit så att ALLA icke amerikanska medborgare som vistas i USA inte har några som helst rättigheter, vare sig juridiska eller mänskliga. Detta har belysts många gånger av politiker och andra men det är som att människor inte vill förstå för det är så coolt åka på en New York weekend.

Men vi går dagligen förbi människor på våra gator som anser att det är bolagen som tillhandahåller smslån som är skuld till att deras ekonomi rasat eftersom dess bolag inte kollade upp deras återbetalnings möjligheter innan lånet/lånen beviljades.
Får man inte rätt på den biten kan nog omvärldsläget och dess betydelse vara lite för mycket att ta in.
Citera
2026-01-11, 10:46
Avstängd
Millers frågor, som Danmark och dess vänner fortfarande inte lyckats ge några trovärdiga svar på, träffade rätt i nerven:

"Med vilken rätt påstår sig Danmark styra över Grönland?"

"Vad bygger de egentligen sina territoriella anspråk på?"

"Och på vilket sätt kan de fortfarande rättfärdiga att betrakta Grönland som sin koloni?"
Citera
2026-01-11, 10:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Det troliga är att USA köper Grönland. Om alla grönländare får 1 miljon var så är det bara 57 miljarder kronor det handlar om.
Kommer det dessutom löften om investeringar och arbetstillfällen så kommer grönländarna att ge med sig.
Citera
2026-01-11, 10:53
Avstängd
Danmark, era svar lyser fortfarande med sin frånvaro! Låt mig besvara Millers frågor åt er:

"Med vilken rätt hävdar Danmark kontroll över Grönland?"
Ingen som helst Danmark! USA tog över försvaret 1941 när ni låg under tysk ockupation och inte kunde sköta ert jobb. Sedan dess har Pituffikbasen (Thule) stått som en påminnelse om vem som egentligen garanterar säkerheten i Arktis inte ni utan USA via 1951 års avtal.

"Vad är grunden för deras territoriella anspråk?"
Grunden? Kolonialism sedan 1721 men geografin skriker Nordamerika! USA har försökt köpa Grönland flera gånger (1867, 1946 och nu Trump 2024/2025) just för att de ser det som sin sfär inte er transatlantiska fantasi.

"Vad är deras grund för att ha Grönland som en dansk koloni?"
Kolonialstatusen slutade officiellt 1953 men ni beter er fortfarande som nykolonialister. Trump kallar det "absolut nödvändigt" för USA:s säkerhet att ta över och 85% av grönlänningarna säger nej till er medan USA:s påtryckningar öppnar dörrar för självständighet utan dansk inblandning.

Danmark, era "allierade" i NATO skrattar bakpå dags att släppa greppet!
Citera
2026-01-11, 11:10
Avstängd
Om drottning Mary av Danmark, född Donaldson från en forna brittisk straffkoloni, skulle bjuda sitt kött åt Trump, kunde det kanske få honom att ompröva sin ståndpunkt. Trump har ju alltid haft en särskild svaghet för kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in