Citat:
Ursprungligen postat av
andeta
Att påstå att det här rör sig om ett medvetet och oprovocerat mord är att resonera som en fullständig idiot som vägrar se till helhetsbilden. Det är otroligt verklighetsfrånvänt att reducera en kaotisk situation till en enkel svartvit saga; när man väljer att konfrontera agenter i tjänst och sedan använder en bil för att fly eller manövrera nära personal, skapar man en livsfarlig miljö där beslut fattas på bråkdelar av sekunder. Att sitta och gapa om ”frihet” samtidigt som man försvarar att folk attackerar myndighetsutövare är bara korkat, en rättsstat kräver ordning, och om man agerar hotfullt med ett fordon får man räkna med att agenter agerar för att skydda sig själva.
Har inte sett någon i denna tråd försvara kvinnornas agerande.
Jag tycker de ska ge fan i att hindra myndighetspersoner att göra sitt jobb. Protestera fredligt däremot får de göra så mycket de vill.
Samtidigt är det så att våldet måste stå i proportion.
Hur skulle det exempelvis se ut om svensk polis började skjuta demonstranter i huvudet istället för att släpa bort dem när de blockerar motorvägar som "Återställ Våtmarker" etc gör?
Jag kan vara emot deras sk manifestationer, utan att jag för den sakens skull anser att polisen har rätt att använda hur mycket våld som helst.
De här sk ICE-agenterna får 8 veckors utbildning. Sedan sätts de i aktiv tjänst.
Svensk polis å andra sidan tycker jag är väl lama. De skulle exempelvis kunna börja pepparspraya demonstranter som inte flyttar på sig, eller använda vattenkanoner.