2026-01-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Jag tror det är du som inte fattar…. Hur allvarligt läget är och att Trump är precis vad världen behöver

Vad Putin behöver.
Knappast Europa och nato.
Och risken är väl att nästa blir Vance , kan bli dåligt det här.
Citera
2026-01-11, 02:28
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ska inte säga att jag visste, men jag var apsolut emot NATO och att ha amerikaner stövlande runt i svenska militärbaser.

Läskigt juuuuu ...
Citera
2026-01-11, 02:37
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
USA är inte mer fascistiska under trump än under någon annan president, och absolut inte mer fascistisk än vad sverige/europa är. däremot kanske mer imperialistiska.
Fascism kännetecknas av:

Nationell överlägsenhet: En tro på nationens eller rasens överlägsenhet.

- Hittar du detta i Sverige eller i Europa i samma omfattning som i Ryssland eller i dagens USA?

Auktoritärt ledarskap: En stark ledare som representerar och styr staten.

- Är Ulf Kristersson oskiljaktig från Trump, Putin eller någon historisk fascistisk diktator?

Totalitär stat: Ett samhälle där staten har absolut makt över alla aspekter av det offentliga och privata livet, och där ledaren vill kontrollera människors tankar och beteenden.

- Detta råder inte i Sverige och USA har inte hunnit dit.

Militarism: En stark betoning på militärmakt, beredskap och machokultur.

- MAGA försöker utmåla Donald Trump som en oerhört manlig och macho man. Detta med visst stöd av Trump själv. Är han macho? Nej, det tycker jag inte. Putin har synts med bar överkropp på propagandabilder. Är han macho? Kanske lite mer än Trump i Putins fall. Trump och Putin bedriver även krig eller något liknande. I Sverige har vi Ulf Kristersson.

Kollektivism: Individens intressen är underordnade statens intressen.

- Här är det svårare. Både Trump och Putin gör skillnad på folk, men då med exkludering snarare än inkludering. Görs detta för statens skull? Jag kan inte se hur varken amerikaner eller ryssar tjänar staten snarare än sig själva och civilsamhället. Görs det i Sverige? Inte alls.
Citera
2026-01-11, 02:43
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag har varit den största USA-förespråkaren i hela mitt liv. Slagits mot kommunism och vänster. Har haft lång erfarenhet av USA med många års verksamheter där, och familj.

Jag med. Jag känner igen mig i det.

Pengar. Det handlar om pengar. Trots att det verkar finnas i överflöd så blir det än svårare för de rikaste att finna tillräckligt för att bada i bilden. Därav fascism. För att förinta motstånd mot snåljåpar.
Senast redigerad av Albtraum 2026-01-11 kl. 02:51.
Citera
2026-01-11, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Fascism kännetecknas av:

Nationell överlägsenhet: En tro på nationens eller rasens överlägsenhet.

- Hittar du detta i Sverige eller i Europa i samma omfattning som i Ryssland eller i dagens USA?

Auktoritärt ledarskap: En stark ledare som representerar och styr staten.

- Är Ulf Kristersson oskiljaktig från Trump, Putin eller någon historisk fascistisk diktator?

Totalitär stat: Ett samhälle där staten har absolut makt över alla aspekter av det offentliga och privata livet, och där ledaren vill kontrollera människors tankar och beteenden.

- Detta råder inte i Sverige och USA har inte hunnit dit.

Militarism: En stark betoning på militärmakt, beredskap och machokultur.

- MAGA försöker utmåla Donald Trump som en oerhört manlig och macho man. Detta med visst stöd av Trump själv. Är han macho? Nej, det tycker jag inte. Putin har synts med bar överkropp på propagandabilder. Är han macho? Kanske lite mer än Trump i Putins fall. Trump och Putin bedriver även krig eller något liknande. I Sverige har vi Ulf Kristersson.

Kollektivism: Individens intressen är underordnade statens intressen.

- Här är det svårare. Både Trump och Putin gör skillnad på folk, men då med exkludering snarare än inkludering. Görs detta för statens skull? Jag kan inte se hur varken amerikaner eller ryssar tjänar staten snarare än sig själva och civilsamhället. Görs det i Sverige? Inte alls.

Nationell överlägsenhet: Européer tror att de är överlägsna

Auktoritärt ledarskap: EU bestämmer allt

Totalitär stat: EU i ett nötskal, gäller även i Sverige, hur staten lägger sig i marknadsekonomin t ex.

Militarism: kan vi se i Polen

Kollektivism: stort i Sverige och EU

Slutsats: européer är de egentliga fascisterna
Citera
2026-01-11, 02:50
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är enkelt att förstå, utan att våldtäkten fastställdes så hade stämningen varit över där mot donalds.
Att stå bakom våldtäkter är rätt sjukt, men i fascismen är inte våldtäkter ett problem, inte heller pedofili/sex med minderåriga inser man och om det är donalds det handlar om.
Med Joe så är det tvärtom, där räcker fantasier.

Dina fantasier vad du ser är bara konstiga, men förstår du ser narrativet du matats med och hemska Joe.
Vi vet med fullständig säkerhet Joe är ingen donalds, för donalds har lager på lager på lag och åter på lager av djupt samröre med känd pedofil och som donalds även hade hemligheter med.
Men är det inte intressant, inga lager med Joe största pedofilin någonsin, +20 lager av pedofili/sex med minderåriga, resor som donalds sade aldrig e4rxisterade, bilder som är AI(fast AI inte ens existerade då, eller ens photoshop osv...osv...osv... ja, ni förstår många osv till, osv...
Och den dagen du visar samma sak på Joe än bara kramar som du tolkar till konstigheter.
Hade du däremot sagt Bill, ja, ingen tvekan där heller som med donalds.

Dock är det så enkelt att donalds är djupt involverad med Epstein och donalds lovade släppa dokumenten men gjorde inte och huset röstade alla utom en pedofil i R som röstade nej.
Men i fascismen så är inte lite pedofili/sexa med minderåriga ett problem har vi lärt oss.
Mitt uteblivna svar tyder absolut inte på att du "fick rätt", något som du förmodligen fick för dig! Utan, jag har ett liv (ett liv innebär att man jobbar, har ett socialt umgänge, folk som bryr sig om en och tycker att man är bra), och när du staplar lögner på varandra så börjar jag tänka att nej, detta har jag inte ork att bemöta! Jag ska upp på måndag, och försörja arbetsskygga individer som dig!

Citat:
inga lager med Joe största pedofilin någonsin, +20 lager av pedofili/sex med

Kan du förtydliga vad detta betyder, förresten? (Retorisk fråga, du verkar psykotisk).
Citera
2026-01-11, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albtraum
Jag med. Jag känner igen mig i det.

Pengar. Det handlar om pengar. Trots att det verkar finnas i överflöd så blir det än svårare för de rikaste att finna tillräckligt för att bada i bilden. Därav fascism. För att förinta motstånd mot den satta vägen.

Du vet inte vad fascism är du blandar ihop kapitalism med fascism , eller nationalism med fascism. Fascism är typ romarriket, EU när det finns en överstatlig makt som påverkar alla aspekter av samhället och lägger sig i det sociala. T ex att få folk att hata Trump bara för att fascistmakten gör det, ni har inga egna åsikter, egen vilja ni är bara en förlängning av fascistmakten och är emot fri ekonomi, frihet, den fria världen etc. Ni är emot frihet och därför är ni emot Trump för att han hotar er fascistmakt.
Citera
2026-01-11, 03:05
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Du vet inte vad fascism är du blandar ihop kapitalism med fascism , eller nationalism med fascism. Fascism är typ romarriket, EU när det finns en överstatlig makt som påverkar alla aspekter av samhället och lägger sig i det sociala. T ex att få folk att hata Trump bara för att fascistmakten gör det, ni har inga egna åsikter, egen vilja ni är bara en förlängning av fascistmakten och är emot fri ekonomi, frihet, den fria världen etc. Ni är emot frihet och därför är ni emot Trump för att han hotar er fascistmakt.

Låt gå att jag blandar begreppen, utan att nämna de som du nämner. Men fascism, nationalism, fascism är kapitalismens "Three Men and a Baby". Grunden är att banka in ett svart och vi. Är inte emot "fri ekonomi, frihet, den fria världen etc." Varför denna fascism i USA, var frågan. Därav mitt svar: pengar.
Citera
2026-01-11, 03:09
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
“Fascism should more properly be called corporatism because it is the merger of state and corporate power.” — Benito Mussolini

Så fascism.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Nja, fast Trump har sin egen tolkning av vad Korporativism i dess icke-militära form innebär. Han undviker skickligt Mussolinis bombastiska och naivt överdrivna egenkärlek.

Citatet är påhittat och korporativism har inget att göra med storföretagens makt. Någon jänkare har gjort en ordlek där man fått italienska "corporazione" (engelska = guild, svenska = gille/skrå) till att bli "business corporation". Korporationer kan lika gärna vara arbetares fackförbund, sammanslutningar för arkitekter som för småföretagare.

En korporativ riksdag representerar folkets och landets intressen genom dess olika intressegrupper istället för politiska partier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism
https://en.wikipedia.org/wiki/Corporatism
Citera
2026-01-11, 03:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
De amerikaner som slogs mot nazisterna vänder sig i graven och det fåtal som fortfarande lever kan bara se på med förskräckelse när deras land går mot avgrunden till ett auktoritärt proto-fascistiskt rike. Samtidigt ska man komma ihåg att det finns kvar mycket goda krafter i landet som mycket väl kan sätta stopp för det bara genom att följa konstitutionen och vägra olagliga order.

Taco boy vill ju spela med de stora grabbarna. Och mobba de som inte spelar i samma liga. Man, ser hans märkliga agerande 24/7. Man får väl hoppas på riksrätt innan det gått för långt.

Känns som han la handen på Mein Kampf istället för bibeln när han svors in till president.

Något fel är det på honom. Både inrikes och utrikespolitiskt är han ett sänke.
Citera
2026-01-11, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albtraum
Låt gå att jag blandar begreppen, utan att nämna de som du nämner. Men fascism, nationalism, fascism är kapitalismens "Three Men and a Baby". Grunden är att banka in ett svart och vi. Är inte emot "fri ekonomi, frihet, den fria världen etc." Varför denna fascism i USA, var frågan. Därav mitt svar: pengar.

Men fascism är fortfarande nåt helt annat som inte har med pengar att göra utan en annan syn på samhället. Att makten lägger sig i sådant som ska vara fritt om det är människors sexuella läggning osv. Det är fascism när makten lägger sig i sådant som ska vara fritt. Och det är vad vi har i Europa inte i USA. USA är emot fascism som DEI t ex.
Citera
2026-01-11, 03:23
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Men fascism är fortfarande nåt helt annat som inte har med pengar att göra utan en annan syn på samhället. Att makten lägger sig i sådant som ska vara fritt om det är människors sexuella läggning osv. Det är fascism när makten lägger sig i sådant som ska vara fritt. Och det är vad vi har i Europa inte i USA. USA är emot fascism som DEI t ex.

Jag tror fascism har med pengar att göra, fundamentalt. Det finns ingen annan drivkraft än ekonomisk vinning, personlig eller samhällelig, som kan förklara varför meningsmotståndare, invandrare eller av annan sexuell läggning ska förgöras, i sak. "USA" är dåliga förlorare, kort sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in