2026-01-11, 01:26
Medlem
pOXEs avatar
Hittade en planta vid namnet Psychotria Colorata som är besläktad med kratom och verkar ha lite finare effekter

Nån som testat?

Citat:
Psychotria colorata is a species of plant in the family Rubiaceae.

Kratom (Mitragyna speciosa) belongs to the Rubiaceae family.

Citat:
Psychotria colorata contains important alkaloids like hodgkinsine, a potent analgesic acting as a mu-opioid agonist and NMDA antagonist, and psychotridine, an NMDA antagonist, both contributing to the plant's traditional pain-relieving uses.

Hodgkinsine, a complex trimer, has shown antiviral, antibacterial, and antifungal properties, with research focused on its various isomers and synthetic analogs for pain management.

Key Alkaloids & Their Functions:

Hodgkinsine: A major psychoactive compound, it's a complex molecule acting on opioid receptors (like morphine) and NMDA receptors (like ketamine), making it a powerful pain reliever.

Psychotridine: Also an NMDA antagonist, it provides analgesic effects but with less opioid activity than hodgkinsine.

Citat:
Extracts from the leaves, flowers, fruits and root of Psychotria colorata are traditionally used as an analgesic by Amazonian cabaclos native peoples. This analgesic effect has been studied in animals and shown to be reversible by naloxone, suggesting a mu opioid receptor mediated effect.[2][3] Subsequent research has identified several active alkaloids in the plant,[4][5] the most important of which are hodgkinsine, which acts as both a mu-opioid agonist and NMDA antagonist,[6] and psychotridine which is an NMDA antagonist
Senast redigerad av pOXE 2026-01-11 kl. 01:51.
Citera
2026-01-11, 01:40
Medlem
knark-kungens avatar
Låter intressant, jag själv är en kratomlover.

Har du hunnit testa?

Lagligt att köpa i Svea?
Citera
2026-01-11, 01:48
Medlem
Goda recensioner på Bluelight men jag tror den är väldigt svår att få tag i.
Citera
2026-01-11, 03:38
Medlem
MrJakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Goda recensioner på Bluelight men jag tror den är väldigt svår att få tag i.

Verkar helt klart vara en intressant växt. Får hoppas att t.ex. a..mexperten kikar på denna och hittar en återförsäljare av en produkt som faktiskt är aktiv. Låter nästan som att vi äntligen kan ha hittat en växt som åtminstone någorlunda kan jämföras med kratom. Sen är jag alltid skeptisk till såna här fynd fram tills jag provat det - men håller tummarna för att detta är något bra!

Mitragyna javanica, Mitragyna hirsuta samt akuamma var inte mycket att hänga i julgranen, trots att dess alkaloider binder till opiodreceptorerna på olika sätt.
Citera
2026-01-11, 05:14
Medlem
MrJakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJake
Verkar helt klart vara en intressant växt. Får hoppas att t.ex. a..mexperten kikar på denna och hittar en återförsäljare av en produkt som faktiskt är aktiv. Låter nästan som att vi äntligen kan ha hittat en växt som åtminstone någorlunda kan jämföras med kratom. Sen är jag alltid skeptisk till såna här fynd fram tills jag provat det - men håller tummarna för att detta är något bra!

Mitragyna javanica, Mitragyna hirsuta samt akuamma var inte mycket att hänga i julgranen, trots att dess alkaloider binder till opiodreceptorerna på olika sätt.

Gjorde lite efterforskningar på den. Till skillnad från Kratom saknar den adrenerg + serotonerg aktivitet. Vidare är den en full μ-opioidagonist och inte partiell som kratom. Effekten verkar vara mer tung och kroppslig samt sederande, medan kratom är mer stimulerande och fokusgivande.
Psychotria Colorata verkar tyvärr inte ge användaren så mycket eufori heller.
Vidare har dessutom en större risk att orsaka andningsdepression.

Så, min tolkning är att Psychotria Colorata potentiellt är mer likt en traditionell opiat, dvs mer "neråt" än vissa andra opioder. Fast utan så mycket eufori.
Personligen låter tyvärr inte detta så lockande för mig, eftersom jag gillar de opioder som ger mig fokus och stimulans.
Men många kan säkert få ut positiva upplevelser från den, särskilt om man är förtjust i sederande opiater eller opioder.

Men vi får se - Kommer den till den svenska marknaden så kommer jag säkert prova den i alla fall.
Citera
2026-01-11, 18:50
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJake
Gjorde lite efterforskningar på den. Till skillnad från Kratom saknar den adrenerg + serotonerg aktivitet. Vidare är den en full μ-opioidagonist och inte partiell som kratom. Effekten verkar vara mer tung och kroppslig samt sederande, medan kratom är mer stimulerande och fokusgivande.
Psychotria Colorata verkar tyvärr inte ge användaren så mycket eufori heller.
Vidare har dessutom en större risk att orsaka andningsdepression.

Så, min tolkning är att Psychotria Colorata potentiellt är mer likt en traditionell opiat, dvs mer "neråt" än vissa andra opioder. Fast utan så mycket eufori.
Personligen låter tyvärr inte detta så lockande för mig, eftersom jag gillar de opioder som ger mig fokus och stimulans.
Men många kan säkert få ut positiva upplevelser från den, särskilt om man är förtjust i sederande opiater eller opioder.

Men vi får se - Kommer den till den svenska marknaden så kommer jag säkert prova den i alla fall.

Kanske är de här mer euforiska Psychotria umbellata och Palicourea crocea?

Innehåller psychollatine.

Citat:
Psychollatine has analgesic, anxiolytic and antidepressant
activities, with amnesic and sedative effects in higher doses
(100 mg/kg) [74]. The alkaloid seems to be active on the
serotoninergic and opioid systems.

Pain Relief: Exhibits opioid-like analgesic (pain-reducing) effects in studies.
Anxiety & Depression: Shows anxiolytic (anti-anxiety) and antidepressant activities, possibly through 5-HT2 receptor modulation.
Antipsychotic: Displays antipsychotic properties, suggesting modulation of dopamine pathways.
Neurotransmitter Modulation: Influences serotonin (5-HT2), opioid, and NMDA (glutamate) receptors, and dopamine systems.
Senast redigerad av pOXE 2026-01-11 kl. 18:54.
Citera
2026-01-29, 20:58
Medlem
AE ska kolla på det, mailade dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här