2026-01-10, 21:16
Medlem
cosmic_dancers avatar
Börjar bli gamnal och det är lättare att lägga på sig, vilket nu visat sig tydligt. Kläderna passar inte, är trött och kondisen är obefintlig.

Jag är inte den som går på gym, har testat men det är verkligen inte min grej. Så jag tänkte träna hemna och ta promenader som motionsform. Har ni bra tips på bra hemmaträningar och lätta redskap att inhandla som inte tar någon större plats. Kosten blir mindre portioner, mer grönsaker och protein. Tänkte börja med en vlcd kur och sen varva ersättning med kost. Har inga problem att äta bra och nyttigt, mitt stora problem är godis och snacks. Hur blir jag kvitt suget?

Längd - 163 cm
Vikt - 74 kg
Målvikt - 55-60 kg

Viktresan börjar på måndag, häng gärna med och kom med förslag och feedback på träning och kost.
Citera
2026-01-10, 21:37
Medlem
BOMB-CPs avatar
Enkelt köp int hem snacks/godis. Promenader varje dag minst 30 min i högt tempo, ta en vilodag i veckan om du måste.
Citera
2026-01-10, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Har inga problem att äta bra och nyttigt, mitt stora problem är godis och snacks. Hur blir jag kvitt suget?

Ben & Jerrys
Citera
2026-01-10, 21:57
Medlem
kalkryggars avatar
Skippa kurar till 100%
Bara ät mat och se till att äta bra mat.

Hemmaträning så köper du gummisnoddar som du gör övningar med samt att du gör armhävningar och annat som du kan göra utan snoddar. Det kommer räcka en bra bit på vägen som nybörjare.

Om du inte ska löpa/jogga utan bara promenera så är det viktigt att du går i mycket uppförsbackar. Annars så räcker inte promenerandet långt.

Du talar också om att "kondisen är obefintlig". Det tyder på att du kanske ska börja med promenader, men så fort du kommit igång lite så måste du gå snabbt i långa branta backar eller löpa/jogga om du ska få jobbat lite på konditionen.

Att bara gå vanliga promenader gör inte ett skit för konditionen. Oavsett vad det kommer för fåntrattar här i tråden som försöker säga emot mig. Lyssna inte på dem eftersom det är fåntrattar.
Citera
2026-01-10, 21:59
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Börjar bli gamnal och det är lättare att lägga på sig, vilket nu visat sig tydligt. Kläderna passar inte, är trött och kondisen är obefintlig.

Jag är inte den som går på gym, har testat men det är verkligen inte min grej. Så jag tänkte träna hemna och ta promenader som motionsform. Har ni bra tips på bra hemmaträningar och lätta redskap att inhandla som inte tar någon större plats. Kosten blir mindre portioner, mer grönsaker och protein. Tänkte börja med en vlcd kur och sen varva ersättning med kost. Har inga problem att äta bra och nyttigt, mitt stora problem är godis och snacks. Hur blir jag kvitt suget?

Längd - 163 cm
Vikt - 74 kg
Målvikt - 55-60 kg

Viktresan börjar på måndag, häng gärna med och kom med förslag och feedback på träning och kost.
Okej mannen!

Lyssna på jjujju så ska du rasa i vikt.

Ät aldrig efter klockan 18.00
Ha fasta tider du äter, t.ex. kl 10.00 och 16.00 sedan äter du inte mer. Du går och lägger dig tidigt, innan klockan 21.00. Du får dricka vatten och du ska dricka mycket vatten.

Du kommer tappa 2 kg per vecka. Men bryter du mönstret så kommer du lägga på dig allt igen.

Du äter två kokta ägg på morgonen eller gröt/knäckebröd - pålägg lite smör och rökt kalkon och nån tomatskiva.

Lunch kött, sallad och väldigt lite potatis eller ris. Undvik pasta helt tills du nått ditt mål.
Citera
2026-01-10, 22:00
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
Ben & Jerrys

Det är gott.
Citera
2026-01-10, 22:01
Avslutad
Citat:
Det är gott.
Glass är inte snacks eller godis
Citera
2026-01-10, 22:05
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skippa kurar till 100%
Bara ät mat och se till att äta bra mat.

Hemmaträning så köper du gummisnoddar som du gör övningar med samt att du gör armhävningar och annat som du kan göra utan snoddar. Det kommer räcka en bra bit på vägen som nybörjare.

Om du inte ska löpa/jogga utan bara promenera så är det viktigt att du går i mycket uppförsbackar. Annars så räcker inte promenerandet långt.

Du talar också om att "kondisen är obefintlig". Det tyder på att du kanske ska börja med promenader, men så fort du kommit igång lite så måste du gå snabbt i långa branta backar eller löpa/jogga om du ska få jobbat lite på konditionen.

Att bara gå vanliga promenader gör inte ett skit för konditionen. Oavsett vad det kommer för fåntrattar här i tråden som försöker säga emot mig. Lyssna inte på dem eftersom det är fåntrattar.

Tack för tips och bra input på konditionen.

Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Okej mannen!

Lyssna på jjujju så ska du rasa i vikt.

Ät aldrig efter klockan 18.00
Ha fasta tider du äter, t.ex. kl 10.00 och 16.00 sedan äter du inte mer. Du går och lägger dig tidigt, innan klockan 21.00. Du får dricka vatten och du ska dricka mycket vatten.

Du kommer tappa 2 kg per vecka. Men bryter du mönstret så kommer du lägga på dig allt igen.

Du äter två kokta ägg på morgonen eller gröt/knäckebröd - pålägg lite smör och rökt kalkon och nån tomatskiva.

Lunch kött, sallad och väldigt lite potatis eller ris. Undvik pasta helt tills du nått ditt mål.

Kvinns här men det är lugnt.

Tidetna för att sova kommer aldrig gå då jag jobbar mycket kvällar och är ibland inte hemma förrens 22-23. Mattiderna kommer jag dock kunna hålla bra mycket lättare, även om tiderna kommer kunna variera beroende på hur jag arbetar.

Pasta är något jag absolut kan skippa och istället ta grönsaker och dylikt.

Tack
Citera
2026-01-10, 22:07
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
Glass är inte snacks eller godis

Bra poäng, en bytta glass om dagen är väl lagomt att trycka.
Citera
2026-01-10, 22:13
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Tack för tips och bra input på konditionen.

Kvinns här men det är lugnt.

Tidetna för att sova kommer aldrig gå då jag jobbar mycket kvällar och är ibland inte hemma förrens 22-23. Mattiderna kommer jag dock kunna hålla bra mycket lättare, även om tiderna kommer kunna variera beroende på hur jag arbetar.

Pasta är något jag absolut kan skippa och istället ta grönsaker och dylikt.

Tack
Vilken tid går du upp? Dra ut på frukosten så mycket du kan, ät den klockan 14.00 och din lunch 18.00 och sedan en banan 22.00.

Poängen är att du inte får lov att äta för mycket på en dag för då går man inte ner i vikt. Men du ska äta bra mat! Det får vara bra fetter som håller dig mätt.

Undvik pasta och bröd. Jag behöver inte nämna att du ska undvika läsk och godis, det är uppenbart. Dricker du kaffe? Har du socker i? Inget socker i kaffet.
Citera
2026-01-10, 22:20
Medlem
Fasta håller i längden och ger ökad cellförnyelse - autofagi.
Ät vanlig hemmalagad mat. Få in vardagsmotion och om du gillar någon träningsform (dans i ditt fall?) så lägg till det.
Hitta ett fasteschema som funkar för din vardag på sikt.
Citera
2026-01-10, 22:33
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
...

Fråga ChatGPT istället. Han är grym på sånt här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in