2026-01-10, 20:55
Medlem
Om jag avslutar ett konto på banken, vad händer då med pengarna på kontot?
Citera
2026-01-10, 21:04
Medlem
Sereenas avatar
Normalt så tar man ju antingen ut pengarna eller för över dom till ett annat konto i samband med att man avslutar kontot.
Senast redigerad av Sereena 2026-01-10 kl. 21:15.
Citera
2026-01-10, 21:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Brukligt är att du får en utbetalningsavi på beloppet du har. Om du inte fört över dessa innan.
Citera
2026-01-10, 21:32
Medlem
Jag tar för givet att du har en annan bank.För över pengarna dit och sen är det morsning och goodbye till den andra banken.
Citera
2026-01-10, 21:51
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Brukligt är att du får en utbetalningsavi på beloppet du har. Om du inte fört över dessa innan.
Kommer inte gå avsluta ett konto med pengar på. Då hade vem som helst kunnat avsluta konto och få miljonbelopp utbetalt på avi
Citera
2026-01-10, 22:00
Medlem
zombie-nations avatar
Swedbank stängde mitt konto för att jag inte iddes fylla i 20 fysiska papper och skicka till dem. Det var ett konto jag använde förr, men som inte blev ordentligt avslutat, när jag bytte bank skulle nästa bank avsluta det och ett annat konto, men de missade ett. Jag struntade i dess existens, för det var bara 300 kr på det. Nu är det avslutat för att de avslutade det och banken behöll pengarna.
Citera
2026-01-10, 22:33
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik korrigerad.

Moderator
Citera
2026-01-10, 22:38
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Kommer inte gå avsluta ett konto med pengar på. Då hade vem som helst kunnat avsluta konto och få miljonbelopp utbetalt på avi

Det går hur bra som helst att avsluta ett konto med pengar på. Det gjorde jag för bara ett par månader sedan. Tillgodohavandet och räntan förde banktjänstemannen över till ett annat konto.

Vill man ha en utbetalningsavi så kan man väl säkert få det också om man vill. Vad skulle det finnas för hinder för "vem som helst" att få en sådan?
Citera
2026-01-10, 23:31
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det går hur bra som helst att avsluta ett konto med pengar på. Det gjorde jag för bara ett par månader sedan. Tillgodohavandet och räntan förde banktjänstemannen över till ett annat konto.

Vill man ha en utbetalningsavi så kan man väl säkert få det också om man vill. Vad skulle det finnas för hinder för "vem som helst" att få en sådan?
Dom gjorde en överföring i samband när du byter bank, du avslutar inte ett konto med pengar på.
Citera
2026-01-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jsks65
Om jag avslutar ett konto på banken, vad händer då med pengarna på kontot?
Nu gäller det här ett urgammalt fondkonto som jag hade på Nordea.

Kontaktade Nordea för att avsluta, och det enda jag kunde göra var att besöka banken, enligt chatten eller om det var på telefon.

Kontaktade då istället min lönebank. Inga problem enligt dom. Några dagar senare fanns fonderna på min lönebanks fondkonto istället, och Nordeakontot var avslutat. Jag hade alltså inte ens behövt kontakta Nordea.
Citera
2026-01-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu gäller det här ett urgammalt fondkonto som jag hade på Nordea.

Kontaktade Nordea för att avsluta, och det enda jag kunde göra var att besöka banken, enligt chatten eller om det var på telefon.

Kontaktade då istället min lönebank. Inga problem enligt dom. Några dagar senare fanns fonderna på min lönebanks fondkonto istället, och Nordeakontot var avslutat. Jag hade alltså inte ens behövt kontakta Nordea.

Ja, bankföreningen har en standardrutin för bankflytt som alla anslutna banker följer kring vilka blanketter och annat som används om någon vill avsluta något i en bank oaqch flytta till en annan.

Fattar inte varför folk tar upp utbetalningsavier, vem vill ha en sådan om man nu inte tänkt sig ha någon bank alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in