2026-01-10, 18:15
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig, och den senaste artikeln i Expressen, gör att jag tänker att han känt sig ensam på något sätt. Kanske velat ha kontakt med sina släktingar för att ha någon att fira jul med?

"I december 2025 hörde han av sig igen, men hon skrev i ett sms att hon inte ville ha kontakt.

Enligt vad hon har hört träffade han andra släktingar en vecka före jul. Han ska då inte ha sett dem på fyra år.

– Han uppträdde då fullständigt normalt. En vecka före detta dåd, säger släktingen.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro/

Expressen för några dagar sedan:

"Hen kom i kontakt med Vilma för ett tag sedan.

– Då fick jag känslan av att det här är en vriden person som man inte vill vara i samma rum som. De som jag själv har kontakt med i släkten ville helt enkelt inte ha någonting med honom att göra.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-slakting--det-ar-en-vriden-person-/

Jag tänker att är man 26 år, då kan man absolut ha behov av stöd från sina föräldrar på olika sätt. Man är visserligen vuxen, men man kan behöva både känslomässigt och praktiskt stöd, även om det naturligtvis går att klara sig utan detta om man inte råkar ut för något särskilt.

Robin har beskrivits som annorlunda och förvirrad av flera. Jag tänker att han verkligen hade behövt mer stöd än de flesta.

I brist på detta stöd och möjligen det avvisande han mött av släkten, kan varit utlösande faktorer för brottet.

Vill poängtera att det naturligtvis inte är släktingrnas fel att brottet har hänt. Man kan förstå att man kanske inte vill ha kontakt med honom efter det de fått ta del av.

Farmodern verkar dock ha tagit emot obin efter straffet. Om man sett det lilla barnet växa upp, lärt sig älska det, då kan det vara en annan sak. Svårt.

Tänkte exakt samma som du när jag läste det, att släktingarnas avståndstagande från MGM kan ha förstärkt hans drifter att begå brott om det exempelvis ledde till känsla av rejekterande. Dessutom som du skriver, försvann stöd eller normala viktiga sammanhang.
Citera
2026-01-10, 18:17
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Då var R 13 år, till att fylla 14 senare samma år. Och brodern 15/16 år beroende på är han fyller. Då kan han absolut varit missbrukare redan. Och dä kan man fundera på varför...

Ja droganvändning kan börja betydligt tidigare än så. Om föräldrarna dessutom drack mycket så...
Citera
2026-01-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Då var R 13 år, till att fylla 14 senare samma år. Och brodern 15/16 år beroende på är han fyller. Då kan han absolut varit missbrukare redan. Och dä kan man fundera på varför...
Det kan han ha varit. Och ja verklighetsflykt ligger ju nära till hands...i kombination med usla gener.

Han förekommer bara på en bild på mammans FB, i samband med ett dop i släkten. Robin finns på fler. "Min son och jag spelar paintball", typ. A nämns inte alls. Lite märkligt tycker jag att det är.
Citera
2026-01-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Finns bild på pappas Instagram där Robin inte kan vara så gammal där de är och fiskar. Minns inte året nu men kan kolla.

Länk ?
Citera
2026-01-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Jag fattar inte heller teorin om Robin-bög-Vilma som offer för pedofili..?!
Det är en myt att det går i arv eller ”smittar”..
Pedofili är medfött sannolikt, inte en sexuellt överförbar smitta

Det är ingen myt, de flesta som är pedofiler har ofta själva varit utsatta.
Citera
2026-01-10, 18:25
Medlem
Citat:
Det kan han ha varit. Och ja verklighetsflykt ligger ju nära till hands...i kombination med usla gener.

Han förekommer bara på en bild på mammans FB, i samband med ett dop i släkten. Robin finns på fler. "Min son och jag spelar paintball", typ. A nämns inte alls. Lite märkligt tycker jag att det är.
Har också reflekterat över detta med fler bilder på mamman och R och hur hon skriver. Två söner i nästan samma ålder brukar man väl ha foton på båda tillsammans.
Citera
2026-01-10, 18:29
Medlem
Fleavmoes avatar
Två funderingar:

- Om båda eller en av föräldrarna hade missbruk under MGM:s uppväxt borde socialtjänsten kopplats in. De borde känt till MGM tidigt och det är även märkligt att han och brodern kunde få bo kvar hemma om det var så jävligt som beskrivs? Exempelvis säger MGM själv i förhör att de bollades runt i vården och mamman fick ingen hjälp.

- Enligt rykten i tråden och det omnämns även i Grevens sammanfattning, hade MGM lönebidrag. Varför? För att vara kodad på Arbetsförmedlingen för LBI krävs diagnos.
Citera
2026-01-10, 18:30
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Länk ?

steffehjert och bombardemagnus verkar han ha använt på instagram - fann även en bild från hans begravning från Färingsö men hittar den inte längre (sorry om detta redan har diskuterats i tråden)
Citera
2026-01-10, 18:36
Avstängd
Citat:

Japp! "Identifikation med aggressor" på psykologspråk.

All psykopatologi har en logik. Jeffrey Dahmer kannibaliserade på sina offer för att "konservera relationen".
Citera
2026-01-10, 18:41
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Jag fick info i PM som talar för att din teori är korrekt, att pappa och Robin inte ville ha med brodern för att han var citat "en pundare". Men det kan han ju inte ha varit hela livet och jag får känslan att särbehandlingen började redan innan As drogproblem blev aktuella.

Men om någon eller båda föräldrarna har haft narcissistiska drag är det ju inte otroligt att Robin varit "the golden child" och A "the scapegoat". Det kan absolut ha medverkat till skapa ett monster?
Så verkar det vara ja.
Robin har ngn blandning av NPD + psykopatiska / sadistiska drag.
Och det går ju ofta i familjen sedan generationer tbx även om inte alla blir lika extrema som Robin.
Citera
2026-01-10, 18:42
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:

Nej

Citat:
Forskning pekar istället på en kombination av:
• neurobiologiska faktorer
• avvikande sexuell utveckling
• bristande impulskontroll
• antisociala drag
• ibland tidig exponering för sexualiserat material
Citera
2026-01-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig, och den senaste artikeln i Expressen, gör att jag tänker att han känt sig ensam på något sätt. Kanske velat ha kontakt med sina släktingar för att ha någon att fira jul med?

"I december 2025 hörde han av sig igen, men hon skrev i ett sms att hon inte ville ha kontakt.

Enligt vad hon har hört träffade han andra släktingar en vecka före jul. Han ska då inte ha sett dem på fyra år.

– Han uppträdde då fullständigt normalt. En vecka före detta dåd, säger släktingen.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-dagar-fore-mordet-i-ronninge-slaktingens-oro/

Expressen för några dagar sedan:

"Hen kom i kontakt med Vilma för ett tag sedan.

– Då fick jag känslan av att det här är en vriden person som man inte vill vara i samma rum som. De som jag själv har kontakt med i släkten ville helt enkelt inte ha någonting med honom att göra.
"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-slakting--det-ar-en-vriden-person-/

Jag tänker att är man 26 år, då kan man absolut ha behov av stöd från sina föräldrar på olika sätt. Man är visserligen vuxen, men man kan behöva både känslomässigt och praktiskt stöd, även om det naturligtvis går att klara sig utan detta om man inte råkar ut för något särskilt.

Robin har beskrivits som annorlunda och förvirrad av flera. Jag tänker att han verkligen hade behövt mer stöd än de flesta.

I brist på detta stöd och möjligen det avvisande han mött av släkten, kan varit utlösande faktorer för brottet.

Vill poängtera att det naturligtvis inte är släktingrnas fel att brottet har hänt. Man kan förstå att man kanske inte vill ha kontakt med honom efter det de fått ta del av.

Farmodern verkar dock ha tagit emot obin efter straffet. Om man sett det lilla barnet växa upp, lärt sig älska det, då kan det vara en annan sak. Svårt.

Jag tänkte tidigare att han verkade fullkomligt förvirrad, tänkte tom att det kunde vara en sorts kortare psykoser som orsakade vissa saker, men jag tror numera att det är mer troligt att det är precis tvärtom, att han vill förvirra, skapa kaos, och vet exakt vad han gör? Det är klart det går att se från alla möjliga vinklar, en sårbar liten Robin eller en egoistisk och grandios Robin?

Vad är troligast, att han värnar relationerna och faktiskt uppskattar att umgås eller vill ses i annat syfte, som endast gagnar bara honom?
Det är väl just därför jag tror att han vill bara förvirra och skapa kaos med precis allting, han tycker kanske om att skapa reaktioner hos alla, när han uppträder så märkligt precis hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in