2026-01-10, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Mogen inställning. Denna aktivitetplikt är knappast att jämföra med ett riktigt jobb.
Tycker du alltså det är rätt att människor ska kunna sitta hemma och få pengar längre perioder utan motprestation??
Nej det tycker jag absolut inte, men att tvinga folk ut till slaveri, aka gratis arbete är inte lösningen, snarare tvärtom.
Ett alternativ vore ju tex att låta socialbidragstagare som inte har barn låtas ta värvning i försvaret.
Senast redigerad av Nigarn 2026-01-10 kl. 16:57.
Citera
2026-01-10, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Hoppas någon anmäler dig i så fall så soc tar ungarna från dog och du får sitta några år för bidragsfusk.
Så du vill jobba för socbidrag istället för lön?
Citera
2026-01-10, 16:58
Medlem
Arbetsförmedlingen gör ju inte ett skit så vem ska hitta jobben????
Citera
2026-01-10, 17:01
Medlem
Om man är nyansökare till soc ska man ge de senaste tre månader kontoutdrag där allt granskas från minsta swishinsättning. Sen en mass annat skit och utdrag från allt och alla
BRUKAR RESULTERA I 40-60 PAPPER GOTT FOLK! I dagens AI samhälle. Ohållbart! Våra barn kommer aldrig acceptera det
Citera
2026-01-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Jag som löntagare ser gärna att bidragsberoende/-tagare står i beredskap för att skotta snö, städa stränder, gator, plocka bär o massor av sådant som allmännyttan inte har resurser för

Som löntagare tycker jag att det vore fantastiskt med rena stränder efter sommarens grillkvällar tex

Inte du samma eller dina Nobelpris nationalekonomiska beräkningar går inte ihop?
Underhållare?
Citera
2026-01-10, 17:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Kan man sätta vem som helst i vården för att vårda andra? Skulle du vilja bli vårdad av socialfall? Vad exakt ska dessa människor göra inom vården som de klarar av? Det är ju inte hjärnkirurgi. Men du kanske tänker att de ska städa eller så?

Herregud nej. Jag har redan blivit "vårdad" av narkomaner och psykfall. Inte MER av detta, tack.
Citera
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Du tycker man är multisjuk för att man har GAD och paniksyndrom? Två behandlingsbara diagnoser. Och ska gå på bidrag resten av livet?

Vad gör du hela dagarna?

Var har jag påstått att multisjuk syftar på just en GAD + paniksyndrom kombo?
Det är du som hakat upp dig på just den kombon.

Och åter igen, bara för du kan fungera bra med just dom/har hittat behandling som fungerar för dig betyder inte att det är samma för alla.

Och du ignorerar dessutom totalt att det i mitt fall är i kombination med AS, och en del annat som jag inte tagit upp.

Man får inte sjukersättning för en diagnos, utan för vad man har för hinder, och en av anledningarna till att det tog sådan tid för mig var att jag behövde prova en låååång lista olika behandlingar/mediciner först.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Arbetsförmedlingen gör ju inte ett skit så vem ska hitta jobben????

Du själv, såklart.
Citera
2026-01-10, 17:10
Medlem
S-Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Då borde dom få 40 timmars arbetsvecka och en lön på minst 175 kr i timmen. Det ger en månadslön (21 dagar arbetsmånad) 29800 kr och då kommer han eller hon inte behöva sitt jävla försörjningsstöd. Jobben kan utföras inom kommunen.
Citera
2026-01-10, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Var har jag påstått att multisjuk syftar på just en GAD + paniksyndrom kombo?
Det är du som hakat upp dig på just den kombon.

Trodde du syftade på dig själv, att du är multisjuk. Multisjuk är man om man har flera samverkande kroniska sjukdomar.

Vad gör du hela dagarna?
Citera
2026-01-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Nej det tycker jag absolut inte, men att tvinga folk ut till slaveri, aka gratis arbete är inte lösningen, snarare tvärtom.
Ett alternativ vore ju tex att låta socialbidragstagare som inte har barn låtas ta värvning i försvaret.
De får ju ersättning, socbidraget, vilket för en barnfamilj kan vara mer än en låginkomsttagare får ut.
Citera
2026-01-10, 17:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det är jag mycket tveksam till. Klädnormen för en månad räcker till att köpa kläder och skor för hela vintern på röda korset. Det är det du förväntas göra.

Tror du att du har rätt att spara och köpa en flashig vinterjacka för flera tusen när du lever på socbidrag?

Du har väl rätt att köpa det du vill på det sättet att de inte vet om exakt vad du köper, ens kontoutdrag är bara specificerat var du handlat. Sedan kan du ju även ta ut kontanter och spara. Du kan ju inte ta ut i en uttagsautomat, men gör du det i samband med matinköp i kassan, så kommer det se bra ut på kontot, inget skumt.

Finns ingen klädnorm numera vad jag vet. Förr räknade man att man skulle ha endast ett par byxor och två tröjor. Men om du vet hur mycket pengar som är menade åt kläder så säg det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in