2026-01-10, 10:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Alla romer är väl inte kriminella men mycket troligt är många romer kraftigt överrepresenterade inom vissa brottskategorier. Jag tror de flesta som har haft erfarenhet av zigenare inom Sverige har åtminstone något negativt att berätta.
Jag gjorde faktiskt en översiktlig analys av frågan och fann att de med välkända zigenarnamn (ex Taikon) hade 10 gångers överrepresentation på Lexbase gentemot någon med ett vanligt -sonnamn, ex Nilsson. Sannolikheten ökade från cirka 4 till 40 procent.
Citera
2026-01-10, 10:08
Medlem
Mad monks avatar
Ja dessa överklassmänniskor kan ju föregå med gott exempel bjud in en ziggeklan till eran lyxvåning på Södermalm och låt er intergreras. Lycka till.
Senast redigerad av Mad monk 2026-01-10 kl. 10:12.
Citera
2026-01-10, 10:24
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vad tror och tycker ni om detta?
Du måste försöka förstå anledningen till att dom inbjöds till att leva med oss.
Man bjöd inte inte dom för att integreras.
Man bjöd in dom för att vara zigenare ibland oss.

Dom har en outalad uppgift i samhället.
En mycket viktig funktion som inget samhälle klarar sig utan .
Citera
2026-01-10, 11:55
Medlem
heliotrops avatar
Jag växte upp med Katitzi böckerna och hon som gör smycken i samma släkt, nu har jag glömt vad hon heter... vackra silversmycken helt i klass med Bulow-Hübe, Wiwen Nilsson. Rosa Taikon.
Jag växte upp med en romantiserad bild av zigenare (som vi sa då). De sjöng vackra sorgsna melodier, de förtennade och de var förtryckta och folk behandlade dem som skit. Det här var i ett homogent Sverige på 70-, 80- och 90-talet. Jag kände ingen med romsk bakgrund. De fanns inte ens i staden i Småland där jag växte upp.
Jag har prata med vänner om detta. Vi delar samma erfarenhet. Denna bild. Mystiken.

Men sedan kommer verkligheten ikapp en. Det finns så många exempel. Romer som kollar registreringsnummer på Ö&B/Elgiganten kör ut till Vellingeblomman kollar upp vilka bilarna på parkeringarna tillhör, åker sedan hem och gör inbrott snabbt i deras villor.

bara ett av alla exempel.
Senast redigerad av heliotrop 2026-01-10 kl. 12:07.
Citera
2026-01-10, 12:13
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vissa grupper går inte att integrera för att dom helt sonika inte vill integreras.
Jo men man kan ju vända på det också. De flesta av svenskarna vill inte bli romer eller integrera inn i deras kultur och leva som dem.

Det är som att vissa grupper har mindre friktion men det i sig är egentligen inte integration.
Citera
2026-01-10, 12:58
Medlem
Människor är olika. Vissa vill inte leva som oss.

Så länge man tror på propagandan att alla är lika finns det ingen chans att se sanningen och faktiskt lösa problemen.
Citera
2026-01-10, 13:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jo men man kan ju vända på det också. De flesta av svenskarna vill inte bli romer eller integrera inn i deras kultur och leva som dem.

Det är som att vissa grupper har mindre friktion men det i sig är egentligen inte integration.

Skillnaden är ju dock att "vår" kultur är den sammhällssbyggande/styrande majoritetskulturen.
Citera
2026-01-10, 13:54
Medlem
Går tyvärr inte att integrera dom flesta på riktigt.

Vet en familj i värmland som kört nån byggfirma och låtsas vara superkristna och hederliga och bytt namn till nåt svenskt.

Håller på med försäljningsbedrägerier gentemot vanligt folk och körde nån byggfirma i konken och fått missnöjda kunder som tagit dom till domstolen för icke 100% korrekt utfört måleri,renovering genom nya firman.

självklart finns det alltid undantag man träffat på under åren och faktiskt kan ta en kopp kaffe med och snackar med och vet att man faktiskt kan lita på personen .
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-10 kl. 14:06.
Citera
2026-01-10, 15:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Till och med första gången romer nämns i svensk historia så står det att de stjäl. Tror det var 1512 som ett sällskap med tatarer anländer till Stockholm och välkomnas som gäster och får mat och husrum. Men efter en tid får de inte vara kvar i Stockholm för sin "skurkaktighet".
Citera
2026-01-10, 15:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag gjorde faktiskt en översiktlig analys av frågan och fann att de med välkända zigenarnamn (ex Taikon) hade 10 gångers överrepresentation på Lexbase gentemot någon med ett vanligt -sonnamn, ex Nilsson. Sannolikheten ökade från cirka 4 till 40 procent.

Aldrig hört talas om Magnusson släkten? Var inte helt ovanligt att dom kringresande bytte till just ett
-sson namn och tog hit hela släkten och slog sig ned i ett och samma bostadsområde förr i tiden.
Citera
2026-01-10, 16:52
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det finns 100 personer i Sverige som heter Taikon och 200000 som heter Andersson. Antingen har du SCB-skills i viktning eller vet du inte ens vad det betyder.
Citera
2026-01-10, 17:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Det finns 100 personer i Sverige som heter Taikon och 200000 som heter Andersson. Antingen har du SCB-skills i viktning eller vet du inte ens vad det betyder.
Ja, vad tror du överrepresentation betyder? Sunt jävla förstånd skulle ha fått dig att inse att jag omöjligt kan ha jämfört absoluta nummer eftersom det finns flera tusen fler Andersson bara på Lexbase än vad det totalt finns Taikon i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in