2026-01-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Exakt så kommer det bli!

Det kommer påverka den offentliga sektorn värst. En drastisk minskning av lediga tjänster när det finns en arme av slarviga socslavar. Räkna med skräp överallt och dåligt klippta gräsmattor.

Det är ju precis det som soffliggarna slutligen kommer att tvingas börja plocka upp, städa o plocka bär annars inget bidrag

Fantastiskt!!
Citera
2026-01-10, 14:22
Medlem
Kan någon försöka förklara för mig hur detta INTE bidrar till lönedumpning?
Citera
2026-01-10, 14:23
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, det vore en idé. Dock kommer de hitta sätt att kringgå detta, bästa vore om bidragen sänktes(främst för barnfamiljer), det ska inte vara möjligt att få så mycket att det går att skänka mängder hem.

Det vore intressant om det gick att förhindra och/eller avsevärt försvåra att sända pengar utomlands i alla fall.
Jag är lite trött på att höra talas om stackars "svältande barn" där man omedelbart börjar misstänka att föräldrarna skickar pengar utomlands.
Citera
2026-01-10, 14:24
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Detta skapar mer arbetslöshet?!

(!)

?

Ja, ska jag förklara en gång till eller kan du försöka klura ut varför det blir så? För att dra ett annat exempel så har du förstått varför inflationen minskar när räntorna höjs samtidigt som bostadsmarknaden stagnerar?
Citera
2026-01-10, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kul för dig då att det fungerar för dig, för mig så fungerar det inte.

Hint: Dessa påverkar olika personer olika.

Då får vi hoppas det är din autism som förhindrar sig att jobba. GAD och paniksyndrom är aldrig ett giltigt skäl till livslång sjukskrivning.
Senast redigerad av mikeaelmcfadden 2026-01-10 kl. 14:28.
Citera
2026-01-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Under lång tid har personer som fått försörjningsstöd passiviserats. Man har kunnat få bidrag utan motprestation

Samma höger smörja om att alla ska jobba

Om det är du själv som skriver så har du lär dig i skolan o skolan kostar pengar att driva och alla måste jobba medan socialbidraget är en tillfällig och ingen permanent plånbok för undermänniskor som du själv

Medeltiden löste sånt här med att alla missanpassade och lata kördes ut i skogen o fick självdö eller brändes som häxor

Idag terapi vård kurator o socialbidrag

Ut i skogen med dig o plocka bär! Därefter får du dina bidrag

Mycket bra!!
Citera
2026-01-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Inte om man går på A-kassa någon månad och fixar nytt jobb. Jag har aldrig varit arbetslös, men bytt jobb flera gånger och alltid erbjudits tjänsterna jag sökt och kunnat välja och vraka. Det är inga problem att få jobb om man är kompetent.

Tråden handlar inte om dig och dina omständigheter.
Du skriver förövrigt inte när du senast sökte/fick jobb, inom vilken bransch, var i Sverige, etc. Det är en jävla skillnad på att söka jobb idag mot var det var för bara ett par år sen.
Citera
2026-01-10, 14:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det har i min erfarenhet inte varit så iaf dom senaste 20 åren.
Nu har jag i stort sett bara samma erfarenheter av soc som StoreSvarte, bortsett från en stint för kanske 15 år sen då jag inte behövde lämna in konto-uttdrag alls. Något som jag givetvis utnyttjade till att dra in pengar vid sidan så att det stänkte om det. Men nu när jag åter finner mig i socialens klor, så råkade jag för ett par månader sen komma över lite kontanter vid sidan och betalade min boendekostnad på det sättet och hade således nästan 4000 "för mycket" vid en ansökan. Det sas inte ett ord om det.

Så den StoreSvarte har nog rätt i sin spaning att det delvis beror på vem man är och hur man framställer sig.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Då får vi hoppas det är din autism som förhindrar sig att jobba. GAD och paniksyndrom är aldrig ett giltigt skäl till livslång sjukskrivning.
Och det har du givetvis kompetensen och positionen att bestämma.
Citera
2026-01-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja, ska jag förklara en gång till eller kan du försöka klura ut varför det blir så? För att dra ett annat exempel så har du förstått varför inflationen minskar när räntorna höjs samtidigt som bostadsmarknaden stagnerar?

Ökad arbetslöshet sänker räntor, inflation men ökar byggandet och investeringar

Så nej jag förstår inte att inflationen skulle minska om räntorna går upp

Har du uppfunnit en ny kalkyl?
Citera
2026-01-10, 14:32
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Ökad arbetslöshet sänker räntor, inflation men ökar byggandet och investeringar

Så nej jag förstår inte att inflationen skulle minska om räntorna går upp

Har du uppfunnit en ny kalkyl?

Det var ett annat avskilt exempel fast du valde att baka in det i detta och göra en beräkning av alltihop. Om du bläddrar bakåt lite när du nyktrat till så kan du säkert utläsa varför detta är inte bra för arbetande lönetagare.
Citera
2026-01-10, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Tråden handlar inte om dig och dina omständigheter.
Du skriver förövrigt inte när du senast sökte/fick jobb, inom vilken bransch, var i Sverige, etc. Det är en jävla skillnad på att söka jobb idag mot var det var för bara ett par år sen.

Jag svarar utifrån min erfarenhet. Senast jag bytte jobb var april 2025. Har bytt jobb 3 gånger de senaste 5 åren.

Rekryteringarna är lite tidskrävande (men felrekrytering är dyrt), men som sagt lätt att få jobben.

Du försöker byta jobb och har problem att få dem?
Citera
2026-01-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det var ett annat avskilt exempel fast du valde att baka in det i detta och göra en beräkning av alltihop. Om du bläddrar bakåt lite när du nyktrat till så kan du säkert utläsa varför detta är inte bra för arbetande lönetagare.

Jag som löntagare ser gärna att bidragsberoende/-tagare står i beredskap för att skotta snö, städa stränder, gator, plocka bär o massor av sådant som allmännyttan inte har resurser för

Som löntagare tycker jag att det vore fantastiskt med rena stränder efter sommarens grillkvällar tex

Inte du samma eller dina Nobelpris nationalekonomiska beräkningar går inte ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in