Citat:
Ursprungligen postat av
SthlmHolmes
Det kursiverade: han är ju definitivt en psykopat. Det är väl det som RPUn säger i praktiken men även mot bakgrund av att han tillsammans med sin bror gjort att mamman hamnat hos KF och tillsammans med pappa lurade pengar av farmor, dvs han han bryr sig om pengar och makt, är orädd (frontalkrock) och oempatisk. Att han dessutom har fräckheten att flytta tillbaka till platsen han kidnappade flickan på och sen anmäla personer för förtal är så absurt..
Detta fall känns sjukare än det man såg i Monster-serien om Dahmer, kanske för att det skett i Sverige där man tänker att sånt inte sker. Dahmer hann förstås stycka många fler men vet inte om han var pedofil eller nekrofili? GM i det här fallet är ju sjukt störd hela varvet runt.
Det fetstilta: att polisen kom in så tidigt är ju som du skriver i tidigare stycke enbart tack vare att familjen (och vänner?) gav sig ut och letade och fann fynden vid bortförandeplatsen. Kling och Klang klarar inte mycket på egen hand. Och svårare blir det ju för dem att ta försvinnanden seriöst när det varje år försvinner unga damer på eget bevåg för att trotsa familjen.
Det försvinner många människor varje år, de flesta återfinns välbehållna. Jag har ett ganska stort förtroende hos polisen, men visst kan det finnas missar som man inte tror polisen gör. Tror att vid försvinannden kan föräldrar få jobba hårt för att få polisen att agera på en gång, vilket ju kan leda till katastrofer. Finns några försvinannden som är skrämmande och som ine slutat bra. Kanske kunde dessa ha räddats om man varit snabbare på bollen.
Nu är jag helt emot att vi som allmänhet ska agera med att misshandla eller dödshota människor som Robin, även om jag motvilligt ska erkänna att även jag skulle agera på olagligt sätt (ej våld) för att skydda mina och andras barn. T ex skulle jag faktiskt kunna tänka mig att anonymt lägga ut info i brevlådan såsom någon gjorde.
Det bästa är förstås att agera politisk och genom massmedia, få uppmärksamheten på det allvarliga problemet, då utan att peka ut denna individ.
Jag tror också att utanförskapet är en allvarlig faktor för den här typen av brott. Vi bör alla agera inkluderande t ex när vi har barn, undvika att något barn blir mobbat och utanför. Även i vuxen ålder förekommer utanförskap och mobbing.
Jag kan även tänka mig att känslan av att inte passa in, att andra kanske skrattar åt en, undviker en och att kanske som Robin råkat ut för utfrysning, hot och misshandle, kan trigga till brott.
T ex finns forskning på olika våldsmän som tar till dödligt våld som visar på att våldsmannen har en förmåga att objektifiera offer, och också kan bygga upp ett synsätt där det sker en splitting i tankarna runt "vi" och "dom".
Nu försvarar jag på inget sätt vare sig det ena brottet eller det andra. Tvärtom.
Men det är viktigt att förstå mekanismerna bakom, för att lättare kunna identifiera och vara uppmärksam på beteenden men också för att i framtiden kunna bli bättre på att förebygga riskfaktorer.
Tyvärr jobbar vårt samhälle (politiker) hellre med det som man tycker märks, såsom hårdare straff, sänka staffmyndighetsålder, fler dömda, mer poliser mm, men inte mycket för att förebygga.
När vi läser om Robin, verkar det funnits flera varningssignaler tidigt. Och alldeles säskilt 2019, men då var han redan "formad". Han borde absolut inte släpps ut utan uppföljning, behandling och kontroll över hur det fungerade.
Om det finns psykopatiska drag hos Robin (vilket jag misstänker precis som du) verkar ju dessa ha en ärftlig komponent, men kan utformas vid missförhållanden under uppväxten.