2026-01-10, 13:52
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Här:

Sidan 17 i domen från Solna tingsrätt 2019:

"De bilder som har bedömts som
grova har bl.a. visat vaginala och anala penetrationer, särskilt unga barn, annars
hänsynslösa bilder såsom bundna eller tejpade barn eller barn och djur."

Hittade i FUP det om djur.

Det fanns nedladdat på datorn (men inte på USB eller mobilen)

Kolla på spoiler på egen risk Liknande hemskt/hemskare material finns även på USB och mobil.

Alltså det här är en så sjuk och farlig person.
Inte en chans att My är första offret sen 10 åringen.
Citera
2026-01-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Den urskuldar inte, men kan delvis förklaras. Därför är det viktigt att studera avarter likt Robin. Tittar man på tidigare forskning över vad som kan skapa en sexualmördare, så kan man faktiskt pricka av Robin punkt efter punkt.

Tidiga trauman och övergrepp

Personlighetsproblem (antisocial, psykopatisk, sadistisk)

Avvikande sexualitet eller paraphilier

Social isolering och förstärkning av fantasier

Akuta triggers som gör att personen agerar

Allt detta kan i princip kokas ner till dålig genetik.
Citera
2026-01-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Intressant.

Det är väl det magkänslan sa mig, att man i sin ensamhet, i brist på personer som kan bygga upp en växande individ till en sund och mogen person, även blir hänfallen till det destruktiva som finns på internet. Det gäller kanske mer idag, då man som avvikande kan hitta likasinnade i sin anonyma digitala värld. Gäller även andra som är i utanförskap, liksom Rickard Andersson.

Jag läste på lite om pedofili tidigare i tråden, och tycker mig minnas att det vara vanligare med att tankarna runt den avvikande sexualiteten ockuperade stora delar av dagen/livet. Hittar det inte nu, men du kanske känner till något runt det?

Från Psykologtidningen 2019; Personlighetssyndrom vanligast vid sexualmord:

"Sexualmord
Varje år sker ungefär ett sexualmord i Sverige. Våldet är mer instrumentellt när det gäller sexualmord mot obekant och något mer reaktivt när det sker i nära relationer. Joakim beskriver tre subtyper av sexualmördare (utifrån Tamsin Higgs), en sadistisk (sexualized- sadistic), en ilskedriven (grievance-anger) och en tillfällighetsdriven (rape-murder). Han beskriver vidare tre olika ”Approacheringstyper”, vilka utgörs av lurande/övertygande, (con), överraskande (surprise) och attack (blitz), vilka varierar när det gäller våldsnivå och frekvens. Sexualmorden begås av manliga förövare och uppklaringen är cirka 82% (övrigt dödligt våld cirka 83%). Gärningspersonerna har en medelålder på 27.5 år (16-42 år), är i 42% av fallen födda utomlands, är tidigare straffade i 75 % av fallen och när det gäller diagnos förekommer personlighetssyndrom i 70% och autismspektrum i 10% av fallen medan psykosdiagnoser inte alls är representerade. Någon form av missbruk förekommer i 35% hos sexualmördare. Vid sexualmord av yngre kvinnor är gärningspersonen runt 40 år och har mer psykopatiska drag jämfört med sexualmord av äldre kvinnor där gärningspersonerna är yngre och har mer schizoida drag.
"

https://psykologtidningen.se/2019/04/01/personlighetssyndrom-vanligast-vid-sexualmord/

Ja, det är centralt, att avvikande sexuella fantasier tar upp mycket tid och mentalt utrymme i pedofilens liv. Av logiska skäl är ju ofta pedofiler isolerade, vilket inte alls är bra! I sin isolering får fantasierna frodas oemotsagda och t.o.m uppmuntras av likasinnade på typ darknet.

Nu är pedofili är långt ifrån enda bekymret Robin brottats med. Vittnen har sagt att han aldrig tittar i ögonen och har allmänna svårigheter med det sociala samspelet. Detta leder till brist på sociala interaktioner och intimitet, och gör att fantasierna blir den primära källan till sexuell tillfredsställelse. Han har liksom fastnat i en ond spiral utan bromsar.

Desto mer han fantiserar och detta till slut dominerar hans vardag, ju större risk är det att han börjar planera att gå till handling.

Detta ensamt är inte förklaringen utan endast en del. Troligen ligger en del förklaringar i hans personlighetstyp, hans uppväxt, traumatiska händelser?
Citera
2026-01-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Just när man inte trodde det kunde kännas mer makabert. Framgår att svinet STRYPT My.
Jag blir rasande,ledsen trött. Stackars oskyldiga My som råkat ut för denna störda psykopat. Vilken otrolig skräck. Vila i frid, My..

Hade du förväntat dig ett 'bättre' sätt att bli mördad på?
Citera
2026-01-10, 14:06
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hittade i FUP det om djur.

Det fanns nedladdat på datorn (men inte på USB eller mobilen)

Kolla på spoiler på egen risk Liknande hemskt/hemskare material finns även på USB och mobil.

Alltså det här är en så sjuk och farlig person.
Inte en chans att My är första offret sen 10 åringen.

Ja just ja. Det där har jag läst. Minns nu. När man läser det utskrivet sådär och i detalj blir det för mycket att ta in... Tänk så jävla sjukt.
Citera
2026-01-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyz
Allt detta kan i princip kokas ner till dålig genetik.

Genetik förklarar en del. Men dom allra flesta med "dåliga" gener gör inte sånt här. Genetik kan ge svar på bristande empati, impulskontroll och sexualdrift. Därefter får man lägga till en rad komponenter och omständigheter som ökar risken att en galning ska skapas.
Citera
2026-01-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Dessutom har vi i denna tråd fått sett ett mycket dubiöst inlägg från några psykiatriker som skrivit en debattartikel i DN. Tack och lov var dessa inte rättspsykiatriker.

Eller hur. Riktigt illa skriven artikel av två som skriver under med överläkare xxx, överläkare xxx.

Har läkare och överläkare i släkten och bekantskapskretsen, de skulle aldrig skriva denna klena text med billiga slutledningar.

Är det enklare att bli överläkare om du är psykiatriker? Skrämmande.
Citera
2026-01-10, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Det kursiverade: han är ju definitivt en psykopat. Det är väl det som RPUn säger i praktiken men även mot bakgrund av att han tillsammans med sin bror gjort att mamman hamnat hos KF och tillsammans med pappa lurade pengar av farmor, dvs han han bryr sig om pengar och makt, är orädd (frontalkrock) och oempatisk. Att han dessutom har fräckheten att flytta tillbaka till platsen han kidnappade flickan på och sen anmäla personer för förtal är så absurt..

Detta fall känns sjukare än det man såg i Monster-serien om Dahmer, kanske för att det skett i Sverige där man tänker att sånt inte sker. Dahmer hann förstås stycka många fler men vet inte om han var pedofil eller nekrofili? GM i det här fallet är ju sjukt störd hela varvet runt.

Det fetstilta: att polisen kom in så tidigt är ju som du skriver i tidigare stycke enbart tack vare att familjen (och vänner?) gav sig ut och letade och fann fynden vid bortförandeplatsen. Kling och Klang klarar inte mycket på egen hand. Och svårare blir det ju för dem att ta försvinnanden seriöst när det varje år försvinner unga damer på eget bevåg för att trotsa familjen.

Det försvinner många människor varje år, de flesta återfinns välbehållna. Jag har ett ganska stort förtroende hos polisen, men visst kan det finnas missar som man inte tror polisen gör. Tror att vid försvinannden kan föräldrar få jobba hårt för att få polisen att agera på en gång, vilket ju kan leda till katastrofer. Finns några försvinannden som är skrämmande och som ine slutat bra. Kanske kunde dessa ha räddats om man varit snabbare på bollen.

Nu är jag helt emot att vi som allmänhet ska agera med att misshandla eller dödshota människor som Robin, även om jag motvilligt ska erkänna att även jag skulle agera på olagligt sätt (ej våld) för att skydda mina och andras barn. T ex skulle jag faktiskt kunna tänka mig att anonymt lägga ut info i brevlådan såsom någon gjorde.

Det bästa är förstås att agera politisk och genom massmedia, få uppmärksamheten på det allvarliga problemet, då utan att peka ut denna individ.

Jag tror också att utanförskapet är en allvarlig faktor för den här typen av brott. Vi bör alla agera inkluderande t ex när vi har barn, undvika att något barn blir mobbat och utanför. Även i vuxen ålder förekommer utanförskap och mobbing.

Jag kan även tänka mig att känslan av att inte passa in, att andra kanske skrattar åt en, undviker en och att kanske som Robin råkat ut för utfrysning, hot och misshandle, kan trigga till brott.

T ex finns forskning på olika våldsmän som tar till dödligt våld som visar på att våldsmannen har en förmåga att objektifiera offer, och också kan bygga upp ett synsätt där det sker en splitting i tankarna runt "vi" och "dom".

Nu försvarar jag på inget sätt vare sig det ena brottet eller det andra. Tvärtom.

Men det är viktigt att förstå mekanismerna bakom, för att lättare kunna identifiera och vara uppmärksam på beteenden men också för att i framtiden kunna bli bättre på att förebygga riskfaktorer.

Tyvärr jobbar vårt samhälle (politiker) hellre med det som man tycker märks, såsom hårdare straff, sänka staffmyndighetsålder, fler dömda, mer poliser mm, men inte mycket för att förebygga.

När vi läser om Robin, verkar det funnits flera varningssignaler tidigt. Och alldeles säskilt 2019, men då var han redan "formad". Han borde absolut inte släpps ut utan uppföljning, behandling och kontroll över hur det fungerade.

Om det finns psykopatiska drag hos Robin (vilket jag misstänker precis som du) verkar ju dessa ha en ärftlig komponent, men kan utformas vid missförhållanden under uppväxten.
Citera
2026-01-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Tack så mkt. Dom där bilderna är från 2019.
Men angående tidslinjen så är det intressant att han försökte gräva ner henne på kvällen, den 27 december i ett skogsområde nära Gnesta-Lässtringe. Ska bli intressant att veta varför just detta ställe.

Inte vid paintballstället vid Ärla.

Det är en bra fråga. För två veckor sedan hörde jag en kvinna i 40-50 års ålder, kl 01, skrika "ahh ahh, hjälp mig" "hjälp mig". Höll på sådär i 15 min till och från. Tittade ut genom fönstret, såg ingenting. Var redo att gå ner men fick en känsla om att hon kanske var psykiskt sjuk. Vilket det måste ha varit. Inget mord, inga polisbilar, ingenting dagarna efter. Att höra lite skrik, är oerhört svårt att bedöma. Dessutom lördag kväll, folk är ute tillsammans, påväg hem, skojar mm. Att höra skrik är inget ovanligt.

Om jag hörde en kvinna skrika 'ahh, ahh, hjälp mig, hjälp mig' under 15 minuters tid mitt i natten hade jag definitivt ringt 112 och berättat. Jag skulle absolut inte bara ha antagit att det var en psykiskt sjuk person och struntat i henne.

Hur skulle du ha känt om det sedan hade visat sig handla om ett våldsbrott?
Intressant att du kunde sätta ålder på kvinnan utan att se henne.
Citera
2026-01-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Det kursiverade: han är ju definitivt en psykopat. Det är väl det som RPUn säger i praktiken men även mot bakgrund av att han tillsammans med sin bror gjort att mamman hamnat hos KF och tillsammans med pappa lurade pengar av farmor, dvs han han bryr sig om pengar och makt, är orädd (frontalkrock) och oempatisk. Att han dessutom har fräckheten att flytta tillbaka till platsen han kidnappade flickan på och sen anmäla personer för förtal är så absurt..

Detta fall känns sjukare än det man såg i Monster-serien om Dahmer, kanske för att det skett i Sverige där man tänker att sånt inte sker. Dahmer hann förstås stycka många fler men vet inte om han var pedofil eller nekrofili? GM i det här fallet är ju sjukt störd hela varvet runt.

Det fetstilta: att polisen kom in så tidigt är ju som du skriver i tidigare stycke enbart tack vare att familjen (och vänner?) gav sig ut och letade och fann fynden vid bortförandeplatsen. Kling och Klang klarar inte mycket på egen hand. Och svårare blir det ju för dem att ta försvinnanden seriöst när det varje år försvinner unga damer på eget bevåg för att trotsa familjen.

Dahmer var seriemördare, nekrofil och kannibal.
Polisen klarar massor på egen hand, men det är populärt att klaga på myndigheter.
Citera
2026-01-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja just ja. Det där har jag läst. Minns nu. När man läser det utskrivet sådär och i detalj blir det för mycket att ta in... Tänk så jävla sjukt.

Alla bilar borde undersökas som han sålt sporadiskt.

Det tyder på att han själv sannolikt blivit föregripen på.

Alltså hans nick name finns inte med? Kommer polisen inte in på dessa sidor ?
Citera
2026-01-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Du har totalt fel..
Sitter man på ett straffvärde inom RPK så ska de genomgå en utredning på minst 6mån med olika psykiatriker och psykologer och psykoterapeuter innan de ens får vistas ute...

Idag inlåst på en avdelning och verkar normal och ut igen utan att underätta polisen

Nu svarade jag på en fråga om logiken bakom skyddade personuppgifter och inte om några utredningar.

Så du svarar på fel resonemang eller fel inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in