2026-01-10, 12:18
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Bedömningen de gjorde vid rpu var korrekt.

För att förenkla: en allvarlig psykisk störning är det juridiska begreppet & till det räknas tillstånd som psykoser.

Att ha NPD el. ASPD, pedofili etc är ingen allvarlig psykisk störning.

Han är inget underbarn. Att simulera att han vid tillfället el. strax före gärningen var psykotisk är svårt.
Däremot är det inte svårt att slingra sig ur diagnoser som inte inbegriper ett tillstånd av psykos.
El. om du vill ha ngn diagnos som inte är psykos: läs på & ge rätt svar.

Robin har planerat detta före, under & efter mordet = icke psykotisk / ingen RPV.

Ja, Robin är nog mer som Peter Madsen, dvs "frisk" nog att planera sina gärningar i detalj, med fascination för sexualsadism, mord och tortyr - oerhört sjuk och rubbad enligt samhällets normer givetvis, men inte medicinskt nog att han kan kallas "psykisk sjuk"... Men vi får invänta den rättspsykiatriska bedömningen, men ond och empatistörd är han i alla fall!

PS är du gift med rubberman?
Citera
2026-01-10, 12:23
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag läste FUP för bara några dagar sen, tyckte att jag läste igenom alla filnamn. Kan inte ha varit många filer/bilder?

Jag kan inte se det i filnamnen men det står sammanfattat i på flera ställen när de gått igenom materialet att djur var med.
Citera
2026-01-10, 12:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja vi får vänta och se vilka tekniska och biologiska spår de faktiskt kommer fram till. Är nog en hel massa att gå igenom.

Det är tur i oturen för bevisläget att brottsplatsen hittades och att kroppsdelarna inte hann försvinna för gott och/eller förmultna +att han lyckades fångas in så snabbt.

Nu vet vi inte exakt hur kommunikationen sett ut under kvällen strax före mordet, men det fanns ju snap til kompis (ser glad ut, allt som vanligt)med kompis strax innan (01:20, sista snap 01:23. Avstigning 01:26 (enl SvD) avstigningen vid Rönninge station. Detta kan förstås innebära att anhöriga och kompisar är helt övertygade över att något skett på väg hem från stationen, vilket gör att de själva får ta tag i sökandet vilket leder till att hamaren, hörlurr mm hittas.

Jag kan föreställa mig att om anhöriga inte gjort detta fynd (som också hittades faktiskt hela 500m ?? från platsen för bortförandeplatsen? Eller blandar jag ihop korten nu?), då kanske polisen varit sen på bollen, och inte helt osannolikt att de plockats bort av Robin eller på annt sätt inte kunnat kopplas ihop med Robin då snö mm kom senare.

Är Robin en opportunist i den här situationen vid överfallet? Han drivs av en berusning av att lyckats få fatt på henne, och struntar i att ta med sig ev tillhyggen, har han slängt iväg dom i farten, eller har själva brottet skett på en större area, där han kommit ikapp henne på något sätt i flykten?

Robi verkar ju i den rättspykiatriska utredningen, vara ganska obehymrad över sin framtid, alltför obekymrad kan man misstänka. Den oro som borde infinna sig, inte bara över sitt registrerade brott, utan även över hur han i framtiden ska kunna avhålla sig från brott verkar helt saknas?

En grav personlighetsstörning? Den gör honom orädd, riskbenägen och "slarvig"?

Det har ju hänt tidigare att eftersök påbörjats alltför sent; spår har förstörts av väder och vind, eller att gm har kunnat få tid på sig att indanröja bevsining.

Helt otroligt tur att polisen nu är redan väldigt tidigt ute i en utredning, där de förstår att ett brott skett, och inte bara ett möjligt frivilligt försvinnande av olika skäl.

Tänker ibland också på att om detta mord skett tio år efter det första bortförandet av 10- åringen, då hade Robins DNA sorterats ut från DNA registret. Hemska tanke. Där vill man inte vara...

Det känns som att det finns flera faktorer här som med viss vilja kan kallas för "tur". Mycket, mycket tråkigt (understatement) att mordet inte förhindrades. Värsta tänkbara utgång för M*y och hennes nära. Och för hela samhället, som misslyckats skydda en ung människa från detta sinnesjuka brott som är som tagen från en horrormovie.
Citera
2026-01-10, 12:32
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag kan inte se det i filnamnen men det står sammanfattat i på flera ställen när de gått igenom materialet att djur var med.
Ok måste missat allt det totalt. Får läsa igenom igen.
Citera
2026-01-10, 12:33
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Bedömningen de gjorde vid rpu var korrekt.

För att förenkla: en allvarlig psykisk störning är det juridiska begreppet & till det räknas tillstånd som psykoser.

Att ha NPD el. ASPD, pedofili etc är ingen allvarlig psykisk störning.

Han är inget underbarn. Att simulera att han vid tillfället el. strax före gärningen var psykotisk är svårt.
Däremot är det inte svårt att slingra sig ur diagnoser som inte inbegriper ett tillstånd av psykos.
El. om du vill ha ngn diagnos som inte är psykos: läs på & ge rätt svar.

Robin har planerat detta före, under & efter mordet = icke psykotisk / ingen RPV.

Instämmer i det du skriver. Jag förstår att många kan anse han psykisk sjuk och att han borde ha placerats på rättspsykiatrin. Samtidigt är det skillnad på att vara psykisk sjuk eller att ha en funktionsnedsättning med att ha en allvarlig psykisk störning. Vi får se vad den här rättspsykiatriska undersökningen visar.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-01-10 kl. 12:37.
Citera
2026-01-10, 12:34
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Lätt att göra. Jag skrev förut ett exempel på en sida det fanns på. Ska kika om jag hittar det snabbt igen så slipper du leta.
Citera
2026-01-10, 12:35
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Här:

Sidan 17 i domen från Solna tingsrätt 2019:

"De bilder som har bedömts som
grova har bl.a. visat vaginala och anala penetrationer, särskilt unga barn, annars
hänsynslösa bilder såsom bundna eller tejpade barn eller barn och djur."
Citera
2026-01-10, 12:40
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Här:

Sidan 17 i domen från Solna tingsrätt 2019:

"De bilder som har bedömts som
grova har bl.a. visat vaginala och anala penetrationer, särskilt unga barn, annars
hänsynslösa bilder såsom bundna eller tejpade barn eller barn och djur."
Ok tack, tror inte jag läste domen faktiskt utan bara FUP.
Hittade listan nu i FUP med alla namn (s 398)

Ska se om jag hittar kopplingar där med. Men man mår så illa bara av att läsa namnen
Citera
2026-01-10, 12:47
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ok tack, tror inte jag läste domen faktiskt utan bara FUP.
Hittade listan nu i FUP med alla namn (s 398)

Ska se om jag hittar kopplingar där med. Men man mår så illa bara av att läsa namnen

Ja förlåt, i domen fanns det med. I FUP:en vet jag inte om det omnämns.

Ja det är hemskt.
Citera
2026-01-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Poängen är att ingen uppväxt urskuldar gärningen. Ok, han hade det "tufft" som barn, cry me a river. Jag tvivlar inte på att han hade oddsen emot sig. Men sen är han också en förlorare, för en vinnare hade använt det som drivkraft istället.

Problemet är att han inte bara är en förlorare, men också oerhört ond, störd och sadistisk, och det är ingen bra kombination. Visst har tillståndet förvärrats med åren, men han har nog alltid varit störd, även som barn. Man ser t o m på barndomsbilderna att han var en underlig jävel, redan då.

Angående 10-åringen planerade han definitivt att förgripa sig på och mörda henne (detta hade han redan förberett för i sin bostad) och det är det "misslyckandet" som hemsökt han i alla dessa år, och varför han var så fast besluten om att fullfölja sina fantasier på nytt.

Han skulle aldrig släppts ut från första början.

Bara nyfiken, inget ifrågasättande: hur hade han förberett bostaden för att förgripa sig och mörda 10-åringen i sitt hem?
Citera
2026-01-10, 12:51
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja förlåt, i domen fanns det med. I FUP:en vet jag inte om det omnämns.

Ja det är hemskt.
På datorn hittades detta: (inte djurrelaterat men helt sjukt)

"På samma ställe finns också länkar till Pedo Guides, till exempel till "the pedophiles handbook"

Alltså det finns t.om handböcker för pedofiler.
Citera
2026-01-10, 12:59
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
På datorn hittades detta: (inte djurrelaterat men helt sjukt)

"På samma ställe finns också länkar till Pedo Guides, till exempel till "the pedophiles handbook"

Alltså det finns t.om handböcker för pedofiler.

Horribelt. Världen är så störd och internet anser jag ökat folks störda hjärnor och handlingar än mer. Det finns så många jävliga forum och sätt att dela skit på idag och få idéer, möta andra sjuka människor och frodas ihop.

Som forumen där barn och tonåringar triggar varandra att lägga ut filmer där de dödar, bränner, lemlästar, stryper och dränker katter. Tiotusentals sidor med sådana filmer. Och det ökar genom att det finns publik för det. Jävla helvete alltså.

OT med katterna men det jag vill säga är att oavsett störning så är internt guldgruvan för störda människor och det skördar fler offer. Både människor och icke-mänskliga djur.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-01-10 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in