2026-01-10, 13:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De bidragsbetalda kommer att knuffa ut vanliga anställda från arbetsmarknaden. Så blir det sista värre än att det första.

Och dessutom kostar det en massa pengar att administrera hela skiten.
Citera
2026-01-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Skulle uppskatta mer om personer som uppbär bidrag, som t.ex. socialbidrag/försörjningsstöd, fullständigt förhindrades att sända pengar utomlands.
Ja, det vore en idé. Dock kommer de hitta sätt att kringgå detta, bästa vore om bidragen sänktes(främst för barnfamiljer), det ska inte vara möjligt att få så mycket att det går att skänka mängder hem.
Citera
2026-01-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag menar naturligtvis för de som inte kan skotta snö eller rensa parker.

De som inte klarar av att städa parken ens, de är väl snarare sjukskrivna än får socialbidrag?
Citera
2026-01-10, 13:51
Medlem
1. Att man har socialbidrag fungerade så länge mottagarna i behov av stödet var primärt svenskar, men när nu systemet är fullt av muslimska bidragsparasiter så fungerar det inte längre.

2. Nackdelen är dock att majoriteten muslimparasiter kan ingen eller dålig svenska, har noll arbetskompetens, inte sällan är socialt aggressiva och kan ej ta instruktioner, vägrar ta emot instruktioner från kvinnor och när de får chansen sätter de in hela klanen i en och samma verksamhet.
Vilka sysslor är tänkta att vara tillgängliga för dem?

3. De flesta arbeten är fackligt organiserade och reglerade vilket innebär att facken inte gärna, om man är SD och medlem i LO vill gärna ta emot en massa blattar som nu förväntar sig att få foten in överallt för att ersätta svenskar, för det är ju vad förslaget i förlängningen riskerar att leda till. S har fått in blattarna på migrationsverket, olika förvaringsplatser för kriminella och asylanter varvid svenskar antingen själva inte får arbeten eller inte vill arbeta där. Risken är att blattarna hos S insisterar att få ta över även välbetalda arbetsplatser med S:s inverkan.

4. Om man tvingar blatten till att plocka blåbär i Norrland kanske svenskarna går med på det!
Citera
2026-01-10, 13:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Men GAD och paniksyndrom är väl för fan inget skäl till att inte kunna jobba? Jag har haft båda dessa (plus depressioner) i 30 år och har utbildat mig till ingenjör (när jag mådde som sämst psykiskt) och arbetat hela livet. AST tyckte en psykolog jag hade också, men jag höll inte med. Gick med på göra utredning ändå bara så de skulle se att de hade fel. Passed with flying colour's.

Vad gör du hela dagarna?

Kul för dig då att det fungerar för dig, för mig så fungerar det inte.

Hint: Dessa påverkar olika personer olika.
Citera
2026-01-10, 13:57
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Om jag någonsin blir av med jobbet och tvingas söka soc, kommer jag vabba halvveckor och vara sjukskriven andra hälften.
Jag skulle aldrig jobba gratis, att jag och mitt barn har tak över huvudet och mat bordet är en mänsklighet rättighet, och det ska man inte behöva slava för.

Jag rekommenderar starkt att den som hamnar i sitsen att tvingas jobba för grundläggande behov anmäler sverige till EU kommissionen för brott mot mänskliga rättigheter.
Hoppas någon anmäler dig i så fall så soc tar ungarna från dog och du får sitta några år för bidragsfusk.
Citera
2026-01-10, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Hur är din fråga relevant?
Anser du att att en arbetslös med ingenjörsexamen är "parasit" bara för att man lever på bidrag samtidigt som man söker nytt jobb?

Inte om man går på A-kassa någon månad och fixar nytt jobb. Jag har aldrig varit arbetslös, men bytt jobb flera gånger och alltid erbjudits tjänsterna jag sökt och kunnat välja och vraka. Det är inga problem att få jobb om man är kompetent.

Men lever man på bidrag år efter år trots att man är arbetsför så är man förstås parasit.
Senast redigerad av mikeaelmcfadden 2026-01-10 kl. 14:02.
Citera
2026-01-10, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är ju bara att kolla på tex äldreomsorgen hur det går när man petar in en massa folk med bristande kompetens, vilja, och språk...

Har en anhörig som jobbar inom äldreomsorgen (usk med extra utbildningar inom demensvård) och hon beklagar sig ständigt om hur många av deras MENA anställda/tilldelade orsakar merjobb då hon och dom andra svenska anställda hela tiden måste övervaka dom och dubbelkolla allt dom gör, och fixa en massa fel pga bristande kunskaper, arbetsmoral, och språk.
Och arbetsmoralen lär ju inte vara bättre om folk tvingas jobba där mot försörjningsstöd...

Precis. Och utan den fria viljan så tror jag det kommer bli rent farligt. Om du är där för pengarna bara så kommer du inte torka en gamling i arslet på rätt sätt, eller alls. Du skiter i någon annans skit, så att säga, för du är där för att du måste, inte för att du bryr dig om andra människor. Vidrigt är det.
Citera
2026-01-10, 14:17
Medlem
Helt klart hets mot folkgrupp
Citera
2026-01-10, 14:18
Medlem
scraftys avatar
Man tvingas redan jobba när man har socbidrag så detta är inget nytt.

Finns det jobb så ska det finnas lön. Normalisering av lönefria jobb gynnar bara eliten.
Citera
2026-01-10, 14:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Mycket bra! Och egentligen en självklarhet, alla som kan arbeta ska också arbeta. Idag finns det över hundratusen jobb lediga som inte kräver kvalifikationer. "Socfallen" kan börja där och få rätsida på livet.

Och det finns runt en halv miljon arbetslösa så ekvationen går inte ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeaelmcfadden
Nu var det du som tog upp de meningslösa uppgifterna som exempel. Det finns gott om meningsfulla arbeten som man kan utföra även med grava psykiska problem (men så grava är de inte om man inte ens får sjukpenning).

Se mitt inlägg ovan. Jag har ett flertal psykiatriska diagnoser, har utbildat mig till civilingenjör och arbetat varenda dag sedan utbildningen (20 år sedan).

Finns många som borde ha sjukersättning som sitter fast hos Soc pga att FK trilska, eller så enkelt att dom råkar ha en läkare som inte är så bra på att formulera läkarintyget (den exakta formuleringen på läkarintyget kan vara vad som avgör om en person får sjukersättning eller inte).

Åter igen, bra för dig, men bara för att det fungerar för dig betyder inte att det fungerar för andra med samma diagnoser, utan det är ju väldigt individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det var igår, idag är idag och nu gäller uppenbarligen helt andra saker.

Det har i min erfarenhet inte varit så iaf dom senaste 20 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De som inte klarar av att städa parken ens, de är väl snarare sjukskrivna än får socialbidrag?

Finns massor med folk som är sjukskrivna med Soc som enda "inkomst".

En del borde ha sjukersättning (ie sjukpension) men FK strular, och andra faller mellan stolarna, för friska för att få sjukersättning, för sjuka för att kunna konkurrera om ett jobb (vilken arbetsgivare vill anställa en multisjuk med stor risk för hög sjukfrånvaro om det finns en frisk person med motsvarande kompetens att anställa) eller klara av ett normalt arbete.
Senast redigerad av Sereena 2026-01-10 kl. 14:23.
Citera
2026-01-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Problemet med sådant här är att det bara skapar ännu mer arbetslöshet. Finns ingen person på arbetsmarknaden som kan konkurrera med dessa. Företagen får antagligen betalt för att ha dom på "praktiktjänst".

Sett ur företagens synsätt är detta fantastiskt. Behöver inte bry sig om försäkring, arbetsgivaravgifter och kan sparka ut dom på minuten om det skulle behövas. Samtidigt som de får betalt för det hela.

Detta skapar mer arbetslöshet?!

(!)

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in