Citat:
Ursprungligen postat av
Paddnacke
Mycket bra! Och egentligen en självklarhet, alla som kan arbeta ska också arbeta. Idag finns det över hundratusen jobb lediga som inte kräver kvalifikationer. "Socfallen" kan börja där och få rätsida på livet.
Och det finns runt en halv miljon arbetslösa så ekvationen går inte ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikeaelmcfadden
Nu var det du som tog upp de meningslösa uppgifterna som exempel. Det finns gott om meningsfulla arbeten som man kan utföra även med grava psykiska problem (men så grava är de inte om man inte ens får sjukpenning).
Se mitt inlägg ovan. Jag har ett flertal psykiatriska diagnoser, har utbildat mig till civilingenjör och arbetat varenda dag sedan utbildningen (20 år sedan).
Finns många som borde ha sjukersättning som sitter fast hos Soc pga att FK trilska, eller så enkelt att dom råkar ha en läkare som inte är så bra på att formulera läkarintyget (den exakta formuleringen på läkarintyget kan vara vad som avgör om en person får sjukersättning eller inte).
Åter igen, bra för dig, men bara för att det fungerar för dig betyder inte att det fungerar för andra med samma diagnoser, utan det är ju väldigt individuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Det var igår, idag är idag och nu gäller uppenbarligen helt andra saker.
Det har i min erfarenhet inte varit så iaf dom senaste 20 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
De som inte klarar av att städa parken ens, de är väl snarare sjukskrivna än får socialbidrag?
Finns massor med folk som är sjukskrivna med Soc som enda "inkomst".
En del borde ha sjukersättning (ie sjukpension) men FK strular, och andra faller mellan stolarna, för friska för att få sjukersättning, för sjuka för att kunna konkurrera om ett jobb (vilken arbetsgivare vill anställa en multisjuk med stor risk för hög sjukfrånvaro om det finns en frisk person med motsvarande kompetens att anställa) eller klara av ett normalt arbete.