Citat:
Ursprungligen postat av
remixutoheaven
1) Iran är inte klanstyrt.
2) Det är mullornas förtroende som är i botten, inte folket som vill ha mer frihet och demokrati.
3) Hela din text lyser av okunskap kring just Iran. Det hade kunnat vara mer applicerbart på andra arabländer, men Iran är persiskt och har en helt annan kultur än sina grannländer.
Jag vet att iran har en stor andel persier. Jag hoppas att det blir så att de kastar av sig det muslimska förtrycket.
Men det här med klaner, där får du anstränga dig lite mer och berätta att de inte är en klanstruktur i Iran och att detta inte kommer ställa till med en risk för inbördeskrig när olika klaner och folk börjar slåss om att ta makten.
Det man vill undvika är just det som hände i Syrien.
Om folket gör rätt och Iran visar att man går en annan väg än tidigare, där de respekterar andra folk och länder etc och även sitt eget folk och inte förtrycker folket, ja då kommer förtroendet tillbaka.
En positiv sak är att om iranska folket nu lyckas med att få bort sin regim, så har det skett för att folket ville det. Minimal militär påverkan från andra länder tänker jag.
I Syrien utvecklades det snabbt till att flera andra länder bidrog med militär och militär utrustning, vilket gjorde att kriget där blev väldigt våldsamt och hela landet blev destruktiv under många år. En viktig skillnad var också att i syrien misslyckades folket länge med att få bort sin regim samt att det blev en situation där alla slogs mot alla.
Här i Iran kan man hoppas på att det går lite snabbare, det skulle spara mycket elände och många människoliv.
Vi får se hur det går. Hela världen tittar på och undrar hur det går för det iranska folket. Kommer de slås ner och massakreras eller kommer regimen att fly?