Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,14%
1118 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,79%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,63%
100 röster
Vet ej/Annat
5,44%
82 röster
2026-01-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Nja, folket svälter ju, så det är kanske inte så många som undrar över att det plundras. Undrar närmast vilken kontakt mullorna har med Allah? Gillar Allah at en massa demonstranter mördas medan Mullorna gör robotar som skickas till Ryssland för att mörda Ukrainare?

Som du ser i klippet så har plundrarna vällt ut saker, bränt och förstört mat. Det rör sig knappast om folk som svälter.
Citera
2026-01-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
1) Iran är inte klanstyrt.

2) Det är mullornas förtroende som är i botten, inte folket som vill ha mer frihet och demokrati.

3) Hela din text lyser av okunskap kring just Iran. Det hade kunnat vara mer applicerbart på andra arabländer, men Iran är persiskt och har en helt annan kultur än sina grannländer.

Jag vet att iran har en stor andel persier. Jag hoppas att det blir så att de kastar av sig det muslimska förtrycket.

Men det här med klaner, där får du anstränga dig lite mer och berätta att de inte är en klanstruktur i Iran och att detta inte kommer ställa till med en risk för inbördeskrig när olika klaner och folk börjar slåss om att ta makten.

Det man vill undvika är just det som hände i Syrien.

Om folket gör rätt och Iran visar att man går en annan väg än tidigare, där de respekterar andra folk och länder etc och även sitt eget folk och inte förtrycker folket, ja då kommer förtroendet tillbaka.

En positiv sak är att om iranska folket nu lyckas med att få bort sin regim, så har det skett för att folket ville det. Minimal militär påverkan från andra länder tänker jag.

I Syrien utvecklades det snabbt till att flera andra länder bidrog med militär och militär utrustning, vilket gjorde att kriget där blev väldigt våldsamt och hela landet blev destruktiv under många år. En viktig skillnad var också att i syrien misslyckades folket länge med att få bort sin regim samt att det blev en situation där alla slogs mot alla.

Här i Iran kan man hoppas på att det går lite snabbare, det skulle spara mycket elände och många människoliv.

Vi får se hur det går. Hela världen tittar på och undrar hur det går för det iranska folket. Kommer de slås ner och massakreras eller kommer regimen att fly?
Citera
2026-01-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko_
Oj, här har vi antingen en efterbliven eller en vänsterbliven som gör allt i sin makt för att rättfärdiga sin paradoxala förkärlek till islam. Antar att du hatar Israel också? Du länkar till ett konto som är pro regimen, vars enda källor är regimen själv och dess egna ”journalister”. 🤦‍♂️

Fredlig demonstration för regimen och mot kravallerna: https://x.com/Abdul_8515/status/2009958517663477874

Inte osannolikt att upprorsmakarna avlönas av USA och Israel.
Citera
2026-01-10, 13:46
Medlem
swedenistanis avatar
Med tanke på att internet är nedstängt i Iran sedan i fredags, finns det inget verktyg som man kan sända över Iran så att med hjälp av blue-tooth eller mobildata kan få tillgång till fri internet.
Har inte väst dessa verktyg?
Citera
2026-01-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Med tanke på att internet är nedstängt i Iran sedan i fredags, finns det inget verktyg som man kan sända över Iran så att med hjälp av blue-tooth eller mobildata kan få tillgång till fri internet.
Har inte väst dessa verktyg?

Grupper har tidigare smugglat in Starlinkutrustning
Citera
2026-01-10, 13:51
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Grupper har tidigare smugglat in Starlinkutrustning

Det har vi ett hinder att man måste ha utrustning.
Citera
2026-01-10, 14:01
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag vet att iran har en stor andel persier. Jag hoppas att det blir så att de kastar av sig det muslimska förtrycket.

Men det här med klaner, där får du anstränga dig lite mer och berätta att de inte är en klanstruktur i Iran och att detta inte kommer ställa till med en risk för inbördeskrig när olika klaner och folk börjar slåss om att ta makten.

Det man vill undvika är just det som hände i Syrien.

Om folket gör rätt och Iran visar att man går en annan väg än tidigare, där de respekterar andra folk och länder etc och även sitt eget folk och inte förtrycker folket, ja då kommer förtroendet tillbaka.

En positiv sak är att om iranska folket nu lyckas med att få bort sin regim, så har det skett för att folket ville det. Minimal militär påverkan från andra länder tänker jag.

I Syrien utvecklades det snabbt till att flera andra länder bidrog med militär och militär utrustning, vilket gjorde att kriget där blev väldigt våldsamt och hela landet blev destruktiv under många år. En viktig skillnad var också att i syrien misslyckades folket länge med att få bort sin regim samt att det blev en situation där alla slogs mot alla.

Här i Iran kan man hoppas på att det går lite snabbare, det skulle spara mycket elände och många människoliv.

Vi får se hur det går. Hela världen tittar på och undrar hur det går för det iranska folket. Kommer de slås ner och massakreras eller kommer regimen att fly?

Absolut, Iran är ett väldigt civiliserat samhälle och klan kulturen är inte alls ligga utbrett. Den finns, helt korrekt, men den håller till mest ute på landsbygden och är inte alls lika ingrodd i samhället som tex Syrien eller Pakistan.

Iran är en av de äldsta länderna i världen och funnits i tusentals år. Iranier räknas också som en av de länder med högst IQ.

Om bara mullorna hade velat väl och inte tolkat boken bokstavligt så hade det kunnat vara ett blomstrande välmående land som skulle kunna vara ett av de rikaste länderna i världen.

Vi får bara hoppas att folket kan skaka av sig mullorna den här gången.

Återigen, du kan inte jämföra Iran med Syrien eftersom det är två helt skilda samhällen och länder med en annan typ av historia.
Citera
2026-01-10, 14:06
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hur har du en så bra rapportering om läget, amigo? (speciellt när det gäller turban-mannen (Khamenei) och Khomeini internationell airport)?

Så du bedömer att om folket återigen kommer till gatorna som igår så betyder det att Khameneis regim har kollapsat?

Om iranska armen, basij eller sepah gör något illa så kommer Trump in i spelet (han har själv sagt det flertals gånger).

Jag vet inte om Saudiarabien skulle gilla att Iran närmar sig USA, idag är Saudiarabien USA-s viktigaste strategiska partner i Gulfen som får köpa de mest moderna amerikanska flygplan och andra vapensystem.

Saudiarabien med sina sunnitiska helgedomar och ekonomi är sunniternas viktigaste land medan Iran är dess motpol som en shiitisk stat styrd av mullorna.

Iran är Saudiarabiens fiende både religiöst och vad gäller politiskt inflytande i Mellanöstern.
Saudier skulle nog lättare tolerera om Iran var kristet än en stat som representerar islamisk irrlära.
Citera
2026-01-10, 14:09
Medlem
Hinner bara läsa rubriker numera men AFTONHORAN, som jag aldrig haft förtroende för....påstår att regimens flagga har bytts ut mot Lejonflaggan på fler och fler ställen. Men man får ta allt med en skopa salt.
Men allt tyder på att regimen faller.

"Det spelar mindre roll vad jag RÖKER-----endast Tousi TV ger den sanning jag SÖKER"... .....
Citera
2026-01-10, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Absolut, Iran är ett väldigt civiliserat samhälle och klan kulturen är inte alls ligga utbrett. Den finns, helt korrekt, men den håller till mest ute på landsbygden och är inte alls lika ingrodd i samhället som tex Syrien eller Pakistan.

Iran är en av de äldsta länderna i världen och funnits i tusentals år. Iranier räknas också som en av de länder med högst IQ.

Om bara mullorna hade velat väl och inte tolkat boken bokstavligt så hade det kunnat vara ett blomstrande välmående land som skulle kunna vara ett av de rikaste länderna i världen.

Vi får bara hoppas att folket kan skaka av sig mullorna den här gången.

Återigen, du kan inte jämföra Iran med Syrien eftersom det är två helt skilda samhällen och länder med en annan typ av historia.

Jag håller med dig. Man känner att allt det som hände Iran var så fruktansvärt onödigt. Hoppas att detta rättar till sig och då framförallt att vi inte kommer behöva se jämförelse med Syrien förverkligat. Det var en jämförelse hur det kan gå.

Jag vet inte så jättemycket om Iran, det gör att jag just nu iallafall inte ser vem/vilka som tar över efter mullorna och huruvida Iran kommer att kasta av sig det muslimska förtrycket. Jag vet att persier är i själen inte muslimer, de har sin egen gamla religion och kultur.
Citera
2026-01-10, 14:10
Medlem
Jofs avatar
Nyheter från Iran kanske fås bäst via inlägg i X.
Citera
2026-01-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag håller med dig. Man känner att allt det som hände Iran var så fruktansvärt onödigt. Hoppas att detta rättar till sig och då framförallt att vi inte kommer behöva se jämförelse med Syrien förverkligat. Det var en jämförelse hur det kan gå.

Jag vet inte så jättemycket om Iran, det gör att jag just nu iallafall inte ser vem/vilka som tar över efter mullorna och huruvida Iran kommer att kasta av sig det muslimska förtrycket. Jag vet att persier är i själen inte muslimer, de har sin egen gamla religion och kultur.
Nej jag håller med dig kommer säkert bli ett krig mellan perser, kurder och alla dom andra etniciteter som bor i det landet. Sluta med bs att iranier/perser är så mycket annorlunda från andra muslimer. Dom blev erövrade för många hundra år sedan.
Senast redigerad av MjShamona 2026-01-10 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in