Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,22%
1123 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,75%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,61%
100 röster
Vet ej/Annat
5,42%
82 röster
2026-01-10, 11:01
Medlem
Sextiopluss avatar
När präster får för för mycket inflytande blir det stora problem. Inkvisition, avlatsbrev och förnekande av människors behov utanför religonen.

Mullorna skall hålla sig i moskeerna och engagera de som frivlligt söker sig dit.
Citera
2026-01-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko_
Vad pratar du om? Har jag länkat till något som skulle vara propaganda för motståndarsidan? Jag reagerade för att detta är ett uppenbart propagandakonto som enbart sprider vinklad och kurerad nyhetsrapportering om situationen. Dessutom drog han slutsatser från just denna propaganda. Vet inte vart du ser värdet i det? Skulle du ha sagt samma sak 1940 om nazismens rapportering?

Jag har varit med länge nog, folket i Iran behöver inte din så kallade objektivitet. Du får inte det från en diktatur.

Det är iaf uppenbart att du skiter fullständigt i att demonstranternas framfart drabbar oskyldiga civila. Men vem tycker du att vi ska skylla det på? Basij? Polisen?

Jag förstår att du inte inte klarar av att hålla mer än en tanke i huvudet men det kanske skulle kunna vara så att det faktiskt är demonstranter som bränner ner butiker och liknande?

Visste inte att tråden var ämnad enbart för ensidig rapportering. My bad.

Nazismen, 40-talet?
Citera
2026-01-10, 11:15
Medlem
Eko_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är iaf uppenbart att du skiter fullständigt i att demonstranternas framfart drabbar oskyldiga civila. Men vem tycker du att vi ska skylla det på? Basij? Polisen?

Jag förstår att du inte inte klarar av att hålla mer än en tanke i huvudet men det kanske skulle kunna vara så att det faktiskt är demonstranter som bränner ner butiker och liknande?

Visste inte att tråden var ämnad enbart för ensidig rapportering. My bad.

Nazismen, 40-talet?

Jag vet inte om du har personlig koppling till situationen, vilket jag har, men du verkar åtminstone tro att du har någon typ av auktoritet inom ämnet. Iran är en islamisk diktatur. Att ett propagandakonto delar regimnyheter där man ser folk rapportera om butiksbränder och stöld är med stor sannolikhet falskt, PROPAGANDA. Det är för att sånna naiva människor som du ska tro att regimen har någon form av legitimitet och att demonstranterna är styrda av Mossad och Trump. Tyck och tro vad du vill. Vi är klara här.
Citera
2026-01-10, 11:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
När präster får för för mycket inflytande blir det stora problem. Inkvisition, avlatsbrev och förnekande av människors behov utanför religonen.

Mullorna skall hålla sig i moskeerna och engagera de som frivlligt söker sig dit.

Grundproblemet är väl att en stor majoritet av befolkningen i Iran är religiösa och tror på sagoväsen? Klart präster kan få orimligt mycket inflytande då.
Citera
2026-01-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko_
Jag vet inte om du har personlig koppling till situationen, vilket jag har, men du verkar åtminstone tro att du har någon typ av auktoritet inom ämnet. Iran är en islamisk diktatur. Att ett propagandakonto delar regimnyheter där man ser folk rapportera om butiksbränder och stöld är med stor sannolikhet falskt, PROPAGANDA. Det är för att sånna naiva människor som du ska tro att regimen har någon form av legitimitet och att demonstranterna är styrda av Mossad och Trump. Tyck och tro vad du vill. Vi är klara här.

Ok, så då säger känslo-argumenten att samtliga demonstranter är enbart goda och välvilliga, agerar alltid korrekt osv, vad bra.

Har ingen direkt personlig koppling, jag är alltså inte iranier, men tvivlar själv på att det stämmer, det vore heller knappast konstigt om vissa går över gränserna emellanåt.
Ja landet är en islamistisk diktatur men det är knappast någon nyhet?

Får man fråga hur du själv ser på situationen kring tex shahens eventuella återkomst? Känner en del iranier som är väldigt anti regimen men inte så överdrivet förtjusta i idén om hans inblandning.

Det verkar råda en del skilda åsikter kring honom i diasporan även om många, t.ex. här i tråden, verkar anse att han är folkets uppenbara ledare både idag och framåt.
Citera
2026-01-10, 11:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hur har du en så bra rapportering om läget, amigo? (speciellt när det gäller turban-mannen (Khamenei) och Khomeini internationell airport)?

Så du bedömer att om folket återigen kommer till gatorna som igår så betyder det att Khameneis regim har kollapsat?

Om iranska armen, basij eller sepah gör något illa så kommer Trump in i spelet (han har själv sagt det flertals gånger).
Om folket inte möts av säkerhetsstyrkor när de protesterar idag, skrev jag. Men det är väl att hoppas för mycket.

Angående Khamenei så svarade jag bara på hur ryktet om hans död kan ha uppstått. Dock så har inte regimen gått ut med några bilder på honom för att bemöta ryktet, vilket de brukar göra. Det kan iofs bero på Internetblockaden och allmänt kaos i kommunikatonerna.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2026-01-10 kl. 11:39.
Citera
2026-01-10, 11:48
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Har studerat den iranska kulturen lite grand, och detta är ett synnerligen tveeggat land.
I motsats till massor med arabländer har man en mycket hög allmän bildning, samt utvecklad egen industri och näringsliv.
Och just detta motsätter sig de styrande mullorna inte det minsta från.
Men i massor med moraliska principer så är det en total religiös diktatur som råder.

Men att de protesterande skulle gilla USA, EU och Israel, detta är bara nonsens och fantasier!

Det är nog en blandad kompott, men många gillar regimens fiender, det betyder naturligtvis inte att dom "gillar" de länderna, vad det nu betyder. Gillar hamburgare och Hollywood el vad?
Citera
2026-01-10, 11:48
Medlem
Iranska regimen vill utradera Israel från jorden yta så det säger ju en del om Islam!
Citera
2026-01-10, 11:50
Medlem
Det blir spännande och se om Trumpen gör en Obama eller kommer ridande som en "White knight" och räddar iranierna från de ondskefulla skäggtomtarna. Tyvärr finns ett rykte om att Netanyahu har sagt till Dvärgen Putte att det blir inget anfall. Den här gången får vi nog hoppas att Netanyahu ljuger

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-said-to-convey-message-via-putin-that-it-doesnt-intend-to-attack-iran/

Kommer cowboysen Trumpan och Fnosk-Nettan back ur och inte anfalla skäggtomtarna? Fortsättning följer.
Citera
2026-01-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolivar2026
Jag tror på den iranska regimen, de har lugnat ner demonstrationer förut genom att mörda demonstranterna och de är villiga att göra det igen.

Jag satsar mina pengar på den iranska regimen, de är inte rädda att dränka sina händer i blod. Den iranska diktaturen kommer säkert att fortsätta.

Eller så kan det vara Mossadkopplingar som dödar demonstranter för att få det att se ut som om regimen ligger bakom. Samma sak hände på Majdan i Ukraina, där skyttar enligt uppgifter var inhyrda av väst.

Det jag menar är att man inte ska lita blint på allt som skrivs. Verkligheten på plats kan vara helt annorlunda. Människor kan till exempel dö av olyckor, trängsel eller flygande föremål.
Citera
2026-01-10, 11:56
Medlem
DigitalGuys avatar
Demonstration i stöd till iranska folkets frihetskamp klockan 14 på Sergels Torg idag
Citera
2026-01-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Grundproblemet är väl att en stor majoritet av befolkningen i Iran är religiösa och tror på sagoväsen? Klart präster kan få orimligt mycket inflytande då.
Skulle inte säga att den väldigt välutbildade medelklassen i Irans större städer är överdrivet religiösa. Detta märks extra tydligt om de flyttar till ett västland. Inget annat muslimskt lands kvinnor är lika snabba att slänga sjalen som iranska kvinnor i ett land där sjalen inte är lagstadgad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in