2026-01-10, 04:15
Medlem
Myndigheten och det som det läggs pengar på heter t.o.m. "romsk inkludering". Typ som att det är etniska svenskars fel att romer till stor del inte är integrerade. De missar kanske det stora perspektivet...

Romer har funnits i Europa i hundratals, kanske tusen år och de håller sig ännu för sig själva. Det är också ett mönster som upprepas globalt. Romer/zigenare är till stor del inte integrerade någonstans i Europa och inte i USA heller...

Vad beror det på då? Jo, kanske att romer redan är integrerade? De är integrerade i sina egna klaner, den egna gemenskapen och kulturen. Jag minns från denna artikelserie om romer stt det värsta straffet för en rom är att bli utesluten ur den romska gemenskapen. Det fruktar de betydligt mer än några månader i svenskt fängelse...

Så det är kanske ett problem med klan-kulturer att de har sina egna regler och annat som inte överensstämmer med samhället i övrigt? Och hur detta ska gå att lösa? Vem vet man politikers syn är ofta naiv och frågan är om det är värt att lägga pengar på?

Stämmer det jag skriver och kan man dra slutsatser om romer eller t o m. klan-kulturer i gemen? Det lustiga med romer är att de är väldigt strikta med klanens eller kulturens regler men inte lika strikta när det gäller svenska lagar...

Vad tror och tycker ni om detta?
Senast redigerad av Snobird 2026-01-10 kl. 04:22.
Citera
2026-01-10, 04:22
Medlem
Du skulle förmodligen inte se skillnad på en svensk och en svensk rom. Du tänker nog på finska och rumänska romer.
Citera
2026-01-10, 04:23
Medlem
Sereenas avatar
Vissa grupper går inte att integrera för att dom helt sonika inte vill integreras.
Citera
2026-01-10, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du skulle förmodligen inte se skillnad på en svensk och en svensk rom. Du tänker nog på finska och rumänska romer.

Jag vet inte... Det finns möjligen romer/zigenare i Sverige som är helt integrerade. Samtidigt måste det ju finnas problem då man har en myndighet för romsk inkludering. Sen detta med egna rättegångar och annat... Det är inget vanliga svenskar håller på med...
Citera
2026-01-10, 05:07
Medlem
Det finns 50.000 - 100.000 i Sverige.

Vad lever de på? Hur har de råd med bilar och bensin?

https://youtu.be/J1FmC2rgPyc
Senast redigerad av Newton555 2026-01-10 kl. 05:14.
Citera
2026-01-10, 05:14
Medlem
Room531s avatar
om det läggs pengar på det så scammas det antagligen bort av romerna.. det har väl varit några såna fall påkomna med.
i varje land verkar de få samma rykte om sig, tjuvligor, ficktjuvsligor, inbrottsligor, metallstöldligor, scammers/lurendrejeri, faketiggare, osv. eller jag ska inte säga i varje men jag sett flera exempel från andra länder iaf...
Citera
2026-01-10, 07:15
Medlem
Pga kulturen där släkt är viktigare än vad som är rätt eller fel.
Likadant med MENA och muslimer, kultur och släkt bestämmer.
Citera
2026-01-10, 07:41
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad fan snackar du om? Hur dom ser ut spelar för fan ingen roll! Har inte ett dugg med integration att göra!
Citera
2026-01-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
om det läggs pengar på det så scammas det antagligen bort av romerna.. det har väl varit några såna fall påkomna med.
i varje land verkar de få samma rykte om sig, tjuvligor, ficktjuvsligor, inbrottsligor, metallstöldligor, scammers/lurendrejeri, faketiggare, osv. eller jag ska inte säga i varje men jag sett flera exempel från andra länder iaf...

Ja, och jag hittade lustigt nog en anekdot från 1400-talet där det stod om zigenska kvinnor som distraherar en man på gatan och sen är hans börs borta. Jag anar att liknande inträffar ibland idag också i vissa europeiska storstäder...

Alla romer är väl inte kriminella men mycket troligt är många romer kraftigt överrepresenterade inom vissa brottskategorier. Jag tror de flesta som har haft erfarenhet av zigenare inom Sverige har åtminstone något negativt att berätta.

Så visst finns det säkert hederliga romer men det innebär inte att det inte inom deras kretsar frodas kriminalitet på en helt annan skala än hos etniska svenskar.

Och detta får man väl inte föra statistik på, brottslighet utefter etnicitet? Det borde man dock verkligen få göra då det hade varit starkt belysande gällande vilka grupper som gör vad i Sverige.

Kan inte någon från SD föreslå att det ändras så det blir tillåtet eller KD, kanske från Moderaterna? Att de flesta politiker är för mesiga, sopar det under mattan är väl uppenbart men finns verkligen inga politiker som vill ha klara svar?
Senast redigerad av Snobird 2026-01-10 kl. 07:50.
Citera
2026-01-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Pga kulturen där släkt är viktigare än vad som är rätt eller fel.
Likadant med MENA och muslimer, kultur och släkt bestämmer.

Det är kanske snarare så att rätt och fel hos vissa grupper bestäms av deras interna regler och inte samhället i övrigt? Ta dessa romer som friade en man som dömts av staten för att ha haft sex med en 14-årig flicka...

Lite likadant med inom vissa klaner där sex före äktenskapet kan innebära att bli kastad från en balkong. Detta ses som ett hemskt brott enligt både rättsväsendet och folk från majoritets-samhället...

Eller kriminella gäng där en skjuten gängmedlem inte avslöjar namnet på den som sköt då de hellre sköter det "internt".

Så det finns kanske lite likheter mellan grupper som har parallella regler i samhället.
Citera
2026-01-10, 09:05
Medlem
sommarlovs avatar
Då de anser att vi vanliga står i en lägre rang än de, är det omöjligt att "integrera" någon.
Som vanligt, utbilda deras barn, se till att inte flickorna gifts bort i 15-års åldern.
Citera
2026-01-10, 09:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Finns det några projekt som fungerat? Annars är läget att det plöjts ner massor av tid och pengar, men inget funkar, alla projekt blir kaos. Och boken "Varför tigger romer" som nämnts förr på Flashback har svaret ((FB) Varför tigger romer? av Stanislav Emirov ... och ett sammanfattande inlägg där), att nej de vill inte. Rättare sagt några enstaka vill kanske, men hålls tillbaka an andra romer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in