Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,21%
1125 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,72%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,60%
100 röster
Vet ej/Annat
5,47%
83 röster
2026-01-09, 23:36
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men det var inget riktigt krig, varken Israels och USA anfall mot Iran, eller Irans omfattande motanfall på Israel.
Israel och USA anföll nästan endast anläggningar kopplade till Irans kärnvapenprogram.
Man lyckades säkert skada perifer verksamhet i Iran, med Irans verkligt känsliga del med urananrikning finns fortfarande helt oskadad i bergrum, skyddat av hundratals meter hård sten.

Och USA lyckades mycket riktigt bomba ingångarna för tunnlarna till bergrummen där Iran sysslar med uran-anrikning.
Men sen fungerar det så överallt med känslig verksamhet i bergrum.
Man bygger alltid tunnlarna in till bergrummen i sick-sack, för att totalt "släcka ut" tryckvågen från en bomb vid ingången till tunnlarna!

Nähä, det var bara på låtsat menar du? Vad skulle du kalla det för då?
Citera
2026-01-09, 23:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag vet att Iran har betydande mängder höganrikat uran, till att bygga en stor mängd kärnvapen.
Anledningen till att Iran avstått från färdiga bomber, det handlar enbart om Irans mycket vänskapliga relationer till främst Turkiet och Saudi skulle skadas om man har färdiga kärnvapen.
Men om Iran skulle bli hotat, då handlar det bara om dagar innan man har klara bomber.
Fel.
De har inte "betydande mängder" uran. De har förmodligen inte i närheten av tillräckligt för att bygga en bomb. De hade inte tillräckligt före bombningarna i somras och frågan är hur mycket de faktiskt har kvar nu. Sedan ska bomberna utvecklas också - och tillverkas. För det senare behöver de hjälp från Kina eller Ryssland. Det ser inte jag som sannolikt att de får, särskilt inte nu.
Jag frågade idag min äldsta bror, som är en pensionerad kärnfysiker och toppmatematiker som tog fram IAEA:s kontrollprogram, hur lång tid Iran skulle behöva för att skaffa atomvapen. Hans kvalificerade gissning var 2-5 år, beroende på hur mycket de har kvar efter bombningarna i somras. Så det är definitivt år, och inte dagar, det handlar om.
Citera
2026-01-09, 23:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Nähä, det var bara på låtsat menar du? Vad skulle du kalla det för då?
USA och Israel gjorde säkert så gott man kunde, för att skada Irans program med kärnvapen.
Men vad fan skall man göra åt bergrum, skyddat av flera hundra meter hård sten?
Citera
2026-01-09, 23:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fel.
De har inte "betydande mängder" uran. De har förmodligen inte i närheten av tillräckligt för att bygga en bomb. De hade inte tillräckligt före bombningarna i somras och frågan är hur mycket de faktiskt har kvar nu. Sedan ska bomberna utvecklas också - och tillverkas. För det senare behöver de hjälp från Kina eller Ryssland. Det ser inte jag som sannolikt att de får, särskilt inte nu.
Jag frågade idag min äldsta bror, som är en pensionerad kärnfysiker och toppmatematiker som tog fram IAEA:s kontrollprogram, hur lång tid Iran skulle behöva för att skaffa atomvapen. Hans kvalificerade gissning var 2-5 år, beroende på hur mycket de har kvar efter bombningarna i somras. Så det är definitivt år, och inte dagar, det handlar om.
I allra värsta fall så får väl Iran fråga Kim i Nordkorea om råd, hur man bygger lite atombomber?
Men enligt alla experter har Iran tillräckligt med höganrikat uran för ett flertal kärnvapen.
Och Iran har avstått från att bygga färdiga bomber, för att inte reta upp främst Turkiet och Saudi.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-09 kl. 23:49.
Citera
2026-01-09, 23:53
Medlem
Enligt ryckte har Netanyahu informerat Putin att blir inge attack. Är det sant?

https://www.youtube.com/watch?v=8m3MK7fjvUE

Annars verkar det börja närma sig en brytpunkt. Och även med ryktet ovan, så Trump jokern?
Citera
2026-01-10, 00:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag förstår inte riktigt hur USA ska kunna slå till hårt

På vilket sätt?

Militära byggnader gissar jag men kommer bara det hjälpa?!

Slår ut ledare?
Israel verkar ha rätt bra koll på Irans ledarskikt.
Citera
2026-01-10, 00:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
I allra värsta fall så får väl Iran fråga Kim i Nordkorea om råd, hur man bygger lite atombomber?
Men enligt alla experter har Iran tillräckligt med höganrikat uran för ett flertal kärnvapen.
Och Iran har avstått från att bygga färdiga bomber, för att inte reta upp främst Turkiet och Saudi.
Det är inte tillräckligt anrikat för att göra bomber av än - om de ens har något kvar efter bombningarna i somras.
Citera
2026-01-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev "tydligen" din jävla ärkemupp. Lär dig svenska eller stick tillbaka till mellanöstern för det är väl där du hör hemma eller hur.

Tydligen har Teheran inte fallit.
Citera
2026-01-10, 00:25
Medlem
DigitalGuys avatar
Efter att ha sett videorna från ikväll, islamiska regimen har inte längre NÅGON chans att bli kvar. Frågan nu är bara tyvärr hur många de kommer lyckas dra med sig ner när de drunknar. De har INGEN chans, videor på folk så långt ögat kan se, scener som inte utspelat sig någonsin under några av protesterna tidigare gånger, de har förlorat all sin legitimitet bland folket och nu vet hela landet och hela världen det
Citera
2026-01-10, 00:26
Medlem
Jofs avatar
Få media som har orkat skicka nån till Iran. Slöa rykten mest.
Men Aljazeera har någon där. I natt: Intervjuar folk på stan. Mest klagomål att man inte har råd att köpa kyckling.
Gatutrafiken flöt lugnt och affärerna var öppna.
Citera
2026-01-10, 00:28
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är sjukt hur snabbt vi byter ordbok beroende på geografi... När vi i väst skickar pengar, vapen eller digitalt stöd för att driva fram våldsamma upplopp i Iran eller andra som inte är allierade, då kallas det för ”humanitär intervention” och ”moraliskt stöd för frihet”.. Men om Ryssland eller Kina skulle göra exakt samma sak i USA eller EU, då kallas det omedelbart för ”hybridkrigföring” ”terrorism” och ”statsunderstödd subversion”.

Brott är tydligen bra när rätt sida gör dom..

Javisst så kan man säga men hyllar du den iranska diktaturen? Har folket valt mullorna?

Den västliga demokratin är full av problem, svagheter och hyckleri, absolut, massor av skumma lobbyer som tar makt osv. Men bättre än en muslimsk diktatur, ja. Bättre än nån slags kommunistiskt/korporativism diktatur i Kina, ja. Osv.

Också naivt på ett sätt att tro att inte folket i Iran själva vill bli av med den där skiten. Varför behövs en främmande makt?

Man kan också se hur de främmande makterna Ryssland och Kina stödjer diktaturen i Iran. Är det "lagligt"?
Citera
2026-01-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men folket. Duh.

Du menar att motståndet publicerar icke fördelaktiga bilder?

"Mer eller mindre, har sett fler bilder på regeringstrogna som blivit nedslagna än vice versa."

Och utifrån detta drog du slutsatsen att Teheran hade fallit? Vilket fortfarande två dagar senare inte stämmer!!!!!!!!!!!!

Håll käft och var lite mer ödmjuk? Du är inte oraklet från då Delfi............................................. ..........
Senast redigerad av jvlap 2026-01-10 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in