2026-01-09, 22:58
Medlem
BAB7s avatar
Den senaste tiden har jag funderat mycket och räknat på ekonomin, dvs de totala ägandekostnaderna, kring ett ev. köp av en ny elbil.

Anledningen är att jag för närvarande har två palliativa bilar.

Problemet i ekvationen är att jag inte får det till att gå ihop.
Jag ser inte hur jag ska kunna spara pengar genom att välja en elbil istället för en bensin eller hybridbil.
- trots att jag har de bästa förutsättningarna, - laddar billigt hemma i egen laddbox, och kör mycket.

Här kommer problematiken kring ett nytt elbilsköp:
- dyr elbil är uteslutet för en normal inkomsttagare.

- privatleasing fungerar inte om man kör mer än 2000 mil om året.

- de billigaste någorlunda dugliga elbilarna som tex Renault 5, börjar på 350.000 kronor, och för dom pengarna får man 17-18 mil räckvidd på vintern vid motorvägskörning..

Och efter första laddningen på långtur, laddar upp till 80%, så är räckvidden typ 14-15 mil..
Alltså köra 14 mil, ladda en halvtimme, köra 14 mil, ladda en halvtimme osv,,
- och detta år 2026.. för 350.000 kronor..

- Alltså är de enda möjligheterna att antingen lägga upp 350-400.000 kronor på bordet för att få en ny elbil som är halvt oduglig. Eller betala av på billån 3-4.000 kronor i månaden, plus kontantinsats på minst 70.000 kronor för samma skit.

Hur man än vrider och vänder på det, så får jag inte det till att gå ihop.
- det är alltså jävligt mycket pengar för jävligt lite bil..

Ärligt talat känns det som ett hån.

Den här problematiken gäller såklart inte bara mig, utan många andra också.
Det har heller inget att göra med Renault 5, det var bara ett exempel på en av de billigaste elbilarna.
Så frågan är generell.
Är det ekonomiskt någon vits att köpa en ny elbil 2026?
Senast redigerad av BAB7 2026-01-09 kl. 23:00.
2026-01-09, 23:03
Medlem
Varför är inte privatleasing ett alternativ över 2000 mil?

Är inte i den sitsen själv, så vet ärligt talat inte, men min elbil erbjöds med 1000 mil i priset. Jag sa att jag behöver 2000 mil. Säljaren gav ett mycket bra erbjudande på 2000 mil istället för 1000 mil. Trodde att det skulle vara värre, men det var ganska små pengar.

Vet inte vad du behöver, men säg att det är 3000 så går det nog att förhandla också.
2026-01-09, 23:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Varför är inte privatleasing ett alternativ över 2000 mil?

Är inte i den sitsen själv, så vet ärligt talat inte, men min elbil erbjöds med 1000 mil i priset. Jag sa att jag behöver 2000 mil. Säljaren gav ett mycket bra erbjudande på 2000 mil istället för 1000 mil. Trodde att det skulle vara värre, men det var ganska små pengar.

Vet inte vad du behöver, men säg att det är 3000 så går det nog att förhandla också.
Jag har frågat hos både Renault och Volkswagen.
Ingen erbjuder 3000 mil.

Och jag behöver minst 3.500 mil / år.

Senaste året har mina två bilar tillsammans rullat ca 3.900 mil, så 3.500 mil är absolut minimum.
2026-01-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ingen erbjuder 3000 mil.

Senaste året har mina två bilar tillsammans rullat ca 3.900 mil, så 3.500 mil är absolut minimum.

Så 3500 på ena och 400 på andra?
Varför inte 2000 på ena och 1900 på andra? Är det omöjligt?
2026-01-09, 23:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Så 3500 på ena och 400 på andra?
Varför inte 2000 på ena och 1900 på andra? Är det omöjligt?

Jag skrev ju i trådstarten att båda två bilarna redan är palliativa..

Och med allt vad kostnaderna innebär med köp av en ny bil, så får det räcka med en bil.
Huvudvärken blir ju dock dubbel med detta också.
- kostnaderna för en ny elbil är höga, oavsett vilken man köper.
- och som enda bil I hushållet, måste den då också prestera - 15-20 mil är inte okej för en ny elbil 2026 för flera hundratusen kronor.

Bilen måste vara allround-duglig, klara av utlandsresor även vintertid utan att man (läs kvinnan) får psykbryt.
Och den får inte kosta för mycket.
350.000 kronor är trots allt förfärligt mycket pengar för en vanlig inkomsttagare, och då duger inget skräp som man måste stå och ladda i halva timmar var 15.e mil..

Så, ekonomi, allround-duglighet, och möjlighet att köra så mycket så man behöver, ca 3.500 mil om året.
Det är kraven.

Men hur går den ekvationen ihop med elbil 2026?
Jag får det inte att gå ihop.
2026-01-09, 23:29
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ingen erbjuder 3000 mil.

Då är det ekonomiskt att köra diesel

Behöver du ej ladda längs vägen och enbart hemma på natten så är el bättre alt
2026-01-09, 23:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Då är det ekonomiskt att köra diesel

Behöver du ej ladda längs vägen och enbart hemma på natten så är el bättre alt
Jag är inte övertygad av något koncept just nu.
Diesel betyder tankkostnader.

Det löser alltså det ena problemet, men istället uppstår ett annat.
2026-01-09, 23:34
Medlem
Citat:
Jag skrev ju i trådstarten att båda två bilarna redan är palliativa..

Och med allt vad kostnaderna innebär med köp av en ny bil, så får det räcka med en bil.
Huvudvärken blir ju dock dubbel med detta också.
- kostnaderna för en ny elbil är höga, oavsett vilken man köper.
- och som enda bil I hushållet, måste den då också prestera - 15-20 mil är inte okej för en ny elbil 2026 för flera hundratusen kronor.

Bilen måste vara allround-duglig, klara av utlandsresor även vintertid utan att man (läs kvinnan) får psykbryt.
Och den får inte kosta för mycket.
350.000 kronor är trots allt förfärligt mycket pengar för en vanlig inkomsttagare, och då duger inget skräp som man måste stå och ladda i halva timmar var 15.e mil..

Så, ekonomi, allround-duglighet, och möjlighet att köra så mycket så man behöver, ca 3.500 mil om året.
Det är kraven.

Men hur går den ekvationen ihop med elbil 2026?
Jag får det inte att gå ihop.

Allt beror väl på tid. På kort tid är det så klart billigast att köpa en bättre begagnad bensinbil om du kollar 1-2-3 år i framtiden, men kollar du längre så kanske elbil är bättre. Kan inte säga det säkert dck då du måste räkna på det själv, men alla vet ju att elbilar blir billigast på sikt och om man kör långt nog och du kör ju långt nog, men då kvarstår ju frågan hur länge du ska ha bilen? Är det 1-2-3 eller 8 år?
2026-01-09, 23:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Allt beror väl på tid. På kort tid är det så klart billigast att köpa en bättre begagnad bensinbil om du kollar 1-2-3 år i framtiden, men kollar du längre så kanske elbil är bättre. Kan inte säga det säkert dck då du måste räkna på det själv, men alla vet ju att elbilar blir billigast på sikt och om man kör långt nog och du kör ju långt nog, men då kvarstår ju frågan hur länge du ska ha bilen? Är det 1-2-3 eller 8 år?
Kostnaden för en ny bil är ju där oavsett hur man vrider och vänder på det.
Men frågan är ju två-delad:
-är det är värt en jävla massa pengar för en ny elbil som knappt duger till utlandsresor?
- med en bensinbil blir resor inget problem, men blir det verkligen billigare, eller äter tankkostnaden upp allt?

Verkar som att alla alternativ innebär både mycket pengar och både för och nackdelar.

10.000-kronors frågan är ju bara: vilket är det bästa alternativet..

Hur länge man behåller bilen vet man ju inte.
Jag trodde inte att jag skulle köra över 32.000 mil med ZOE, när jag köpte den.
2026-01-09, 23:51
Medlem
Citat:
Kostnaden för en ny bil är ju där oavsett hur man vrider och vänder på det.
Men frågan är ju två-delad:
-är det är värt en jävla massa pengar för en ny elbil som knappt duger till utlandsresor?
- med en bensinbil blir resor inget problem, men blir det verkligen billigare, eller äter tankkostnaden upp allt?

Verkar som att alla alternativ innebär både mycket pengar och både för och nackdelar.

10.000-kronors frågan är ju bara: vilket är det bästa alternativet..

Hur länge man behåller bilen vet man ju inte.
Jag trodde inte att jag skulle köra över 32.000 mil med ZOE, när jag köpte den.

Du har ju säkert gjort en bra deal på din zoe sätt efter hur mycket du kört den.
Nu är ju frågan och som du säger att du inte kan svara på, hur långt kommer du köra med den nya bilen?

Det spelar ju så klart stor roll.
Ska du köra 1500, 2000 mil eller 4000 mil?
Ju mer du tänkt köra desto mer anledning att köra elbil, annars en bensinbil.
Så ser jag det.
2026-01-10, 00:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Du har ju säkert gjort en bra deal på din zoe sätt efter hur mycket du kört den.
Nu är ju frågan och som du säger att du inte kan svara på, hur långt kommer du köra med den nya bilen?

Det spelar ju så klart stor roll.
Ska du köra 1500, 2000 mil eller 4000 mil?
Ju mer du tänkt köra desto mer anledning att köra elbil, annars en bensinbil.
Så ser jag det.
Planen är som sagt, en bil, och 3500-4000 mil om året.

Problemet är att jag idag kör extremt billigt, och hur jag än räknar så kommer jag aldrig mer att kunna köra så billigt.

Lösningen hade såklart varit, en ny allround-duglig elbil som inte är för dyr.
Men det finns ju inte idag.

Tyvärr har vi inte kommit mycket längre idag, 2026 jämfört med 2018 när jag köpte ZOE.
En ny Renault 5 kostar 350.000 kronor i basutförande och har samma batteristorlek på 40 kWh som min 8 år gamla ZOE..
Och pinsamt nog har min 8 år gamla ZOE både lättmetallfälgar och inbyggd navigation i skärmen, detta saknar nya Renault 5 som standard år 2026..
2026-01-10, 00:10
Medlem
Citat:
Planen är som sagt, en bil, och 3500-4000 mil om året.

Problemet är att jag idag kör extremt billigt, och hur jag än räknar så kommer jag aldrig mer att kunna köra så billigt.

Lösningen hade såklart varit, en ny allround-duglig elbil som inte är för dyr.
Men det finns ju inte idag.

Tyvärr har vi inte kommit mycket längre idag, 2026 jämfört med 2018 när jag köpte ZOE.
En ny Renault 5 kostar 350.000 kronor i basutförande och har samma batteristorlek på 40 kWh som min 8 år gamla ZOE..
Och pinsamt nog har min 8 år gamla ZOE både lättmetallfälgar och inbyggd navigation i skärmen, detta saknar nya Renault 5 som standard år 2026..

Som jag förstår det så kollar du mycket på standardutförande.
Men du skulle ju kunna bredda dina blickar och kolla på typ Renault 5 men som har navigering.
Självklart dyrare, men man köper väl det som man behöver eller?

Själv skulle jag inte kunna tänka mig en bil utan navigering, men det är jag det. Du kanske är annorlunda.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in