2024-10-16, 20:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Gjorde han det?

Vet inte.
Citera
2024-10-17, 01:24
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Om man nu ska stjäla ost, varöfr stjäla hushållsost som är den absolut billigaste osten? Om den nu är till en pizzeria, varför då inte passa på att stjäla en ost som tex Grevé eller Herrgård?

När jag jobbade på Riksost för många år sedan, så ingick i arbetetsuppgifterna att skrapa bort mögel ifrån dålig/ gammal ost.

Detta kallas för " bagarost" av oss i branschen. Detta såldes sedan till pizzerior och restauranger.

Så tänk på det varje gång ni beställer pizza från en pizzeria. Osten är inte av någon vidare kvalité. Fullt ätbar, men såg väldigt oaptitlig ut innan vi hade " behandlat " den.
Citera
2024-10-17, 11:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
När jag jobbade på Riksost för många år sedan, så ingick i arbetetsuppgifterna att skrapa bort mögel ifrån dålig/ gammal ost.

Detta kallas för " bagarost" av oss i branschen. Detta såldes sedan till pizzerior och restauranger.

Så tänk på det varje gång ni beställer pizza från en pizzeria. Osten är inte av någon vidare kvalité. Fullt ätbar, men såg väldigt oaptitlig ut innan vi hade " behandlat " den.

Förvånar mig inte alls. Kan väl till och med tycka att det är bra att mat inte går till spillo i onödan. Men några illusioner om kvalitet på pizza-pålägg ska man inte ha. Och visst kan det vara äkta oxfilé på pizzan men i så fall inte osannolikt frostbränd andrasortering från Brasilien.
Citera
2024-10-17, 11:30
Medlem
Tror inte alls på ”pizzaspåret”. Tror mer på att det antingen handlar om nån med drogpsykos som var extremt sugen på ost eller på att parkbänksäsongen lider mot sitt slut och det var dags att fixa en brits i värmen någon månad eller två. I den senare varianten måste ju värdet uppåt 1500 kr för att öka chansen på fängelsestraff.
Citera
2024-10-17, 11:34
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8

Tack för info .
Är klar med hämt pizza nu
Citera
2024-10-17, 12:56
Medlem
G.Silverbanes avatar
Schysst att åka dit för att ha baxat Landstingsost 😂
Citera
2024-10-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Tack för info .
Är klar med hämt pizza nu

Äsch, det där är en skröna som har något ursprung från något veganforum för "hundra år sedan". Lustigt att den dyker upp då och då.
Frågor du kan ställa dig är ju följande:
Varför skulle någon riskera att sälja hälsofarliga livsmedel?
Varför skulle en pizzeria, oavsett standard på den, riskera sitt rykte med hälsovådlig mat?
Citera
2024-10-17, 15:30
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Har inte dessa stölder redan uppmärksammats i media?

Stöldligor åt mer tvivelaktiga butiksägare.

Någon timme efter stölden är varorna uppackade och på hyllan igen, men i en annan butik.

Jepp, slika varor som stulits, om än noggrant inpaketerat i plast, skall kasseras och får absolut INTE sälja vidare, men här gör ju säkerligen butiken en vinst genom att åter ställa tillbaks osten och sedan få ut på försäkringen eller från centralt håll i kedjan. Kanske är en dyr självrisk för en butik så det inte tjänar att mygla lite?
Citera
2024-10-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vaddå? Påstår du att jag ljuger? Jag vet ju vad jag fått för fråga. Älg kan du absolut lägga på en pizza som "oxfilé".

Med risk för att närma mig OT i tråden har vi ju också detta fall:
I hög fart körde de båda männen på motorvägen med två får fastspända i spännband i släpvagn. Sedan slaktades de utan bedövning på en pizzeria. Nu åtalas de för bland annat djurplågeri och övergrepp i rättssak

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halland/far-slaktades-pa-pizzeria.469434c6-ef02-428b-ba3b-49919b2bbabf
Kommer man undan med smaken av gammal tacka på pizzan så är ju en påkörd älg eller lite stulen ost är ju en bagatell i det perspektivet. Men grattis till alla som tror att de får "oxfilé" på pizzan.
Bara en riktig sosse skulle beställa en oxfilépizza
Citera
2024-10-19, 23:03
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Fattar inte varför portning av folk som gjort liknande inte är lättare. En skärm som rullar med alla som är förbjudna att besöka butiken borde vara vid entrén med deras porträtt och namn. Alla får ringa polis eller väktare om dom beträder butiken och straffskalan skall höjas avsevärt varje gång det sker.
Låter som ett helt underbart samhälle att leva i.
Citera
2024-10-20, 21:57
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Låter som ett helt underbart samhälle att leva i.

Jag överdrev men du kanske håller med om att det är för lätt för folk som har onda intentioner att helt enkelt återvända till en butik och fortsätta försöka stjäla om och om igen? Det är sällan någon väljer att börja hyra egna väktare innan dom ger upp och stänger istället. Dessutom så ska inte personal behöva agera som säkerhet mot potentiellt våldsamma personer. Dom ska inte ens göra det men vissa väljer att ha lite kurage ändå.
Citera
2026-01-09, 23:31
Medlem
eternussermos avatar
https://www.dn.se/sverige/28-aring-stal-ost-ska-utvisas-fran-sverige/

Utvisas!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto