2026-01-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Om hon hade blåst positivt i polisens instrument på stationen så hade det inte varit några som helst oklarheter. Det gäller som bevis. Man kan också begära blodprov, men det kommer inte skilja särskilt mycket.

Allting som kommit fram tyder på att det är någonting som man hittat med hjälp av ett snabbtest i urinen.

Att hon testat positivt för narkotika klarlägger dock inte att hon inte testat över gränsen för alkohol. Som jag förstår har hon tagit blodprov eller blivit tvingad att ta det eftersom blåsinstrumentet inte gav något resultat alls.
Citera
2026-01-09, 20:22
Medlem
Citat:
Då är det ännu mer oklart hur vår käre vän på kvällstidningen kunde säga att hon hade över en promille. Eller hur?
Vore intressant att veta var hans uppgifter kommer ifrån. Men han är ju inte ny i gemet heller, kanske inside information?

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon är ju polis, så hon kan nu ha försökt manipulera apparaten. Eller så har hon inte druckit alkohol.
Lite min tanke också. Hon lär ju definitivt veta hur testet fungerar och vad polisen ska leta efter om nån försöker manipulera resultatet. Det bortförklarar ju dock inte påsen med pulvret. Lite som att ha en gurka i arslet och inte veta om det. "Oj, var det en gurka DÄR? Den är inte min!"
Citera
2026-01-09, 20:23
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Är det inte märkligt att hon hävdar att hon inte har kännedom om några beslagtagna påsar?
Inte ett dugg..

"Gör du anspråk på de här knarkpåsarna?"

"Nej"

"Då så"
Citera
2026-01-09, 20:27
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Att hon testat positivt för narkotika klarlägger dock inte att hon inte testat över gränsen för alkohol. Som jag förstår har hon tagit blodprov eller blivit tvingad att ta det eftersom blåsinstrumentet inte gav något resultat alls.

Från Expressen:

Citat:
På polisstationen togs blod- och urinprov för att kontrollera om hon haft droger i kroppen, säger åklagaren Anders Jakobsson, överåklagare och kammarchef på särskilda åklagarkammaren som leder utredningen, till Aftonbladet.

Snabbtesterna indikerade narkotikapåverkan, enligt tidningen.

– Ger snabbtesterna utslag, då skickas det till djupare analys. Snabbtesterna är inget bevis för att man har gjort på det ena eller det andra sättet, säger han till Aftonbladet.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-toppen-katja-nybergs-snabbtest-visade-pa-knark/
Citera
2026-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Hon är ju polis, så hon kan ju ha försökt manipulera apparaten. Eller så har hon inte druckit alkohol.

Det är nog inga konstigheter att komma undan att blåsa, och det finns ju inget sätt för poliserna att tvinga dig heller. De gånger jag har blåst krävdes det att blåsa ganska starkt och länge för att instrumentet skulle ge ett svar. Definitivt starkt och länge nog för att man trovärdigt skulle kunna hävda att man av någon anledning inte klarar av det.
Citera
2026-01-09, 20:33
Medlem
Citat:
Från Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/politik/sd-toppen-katja-nybergs-snabbtest-visade-pa-knark/

Jag har läst hela artikeln. Ingenstans klarläggs eller fastställs att hon inte också var full. Enligt andra artiklar blev hon intagen just för att polisen misstänkte att hon var full.
Citera
2026-01-09, 20:33
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Polisen verkar använda det.

https://polisen.se/siteassets/dokument/tillsynsrapporter/2024-4-rapport--kroppsbesiktning-genom-salivprov.pdf
Det där är väl ett dna-test?
Citera
2026-01-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det där är väl ett dna-test?
Snabbtest narkotika eget bruk görs via urin inte saliv
Citera
2026-01-09, 20:36
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0RGml/katja-nyberg-gripen-for-rattfylla

När avgår hon?

Hon borde förlora polislegimationen också.

ännu ett stolpskott hos sd.
Citera
2026-01-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Inte ett dugg..

"Gör du anspråk på de här knarkpåsarna?"

"Nej"

"Då så"

"You gotta learn to listen, Lou."
Citera
2026-01-09, 20:38
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
De gånger jag har blåst krävdes det att blåsa ganska starkt och länge för att instrumentet skulle ge ett svar. Definitivt starkt och länge nog för att man trovärdigt skulle kunna hävda att man av någon anledning inte klarar av det.

På polisstation eller ute i fält?

Blev stoppad för några veckor sedan och blåste ute i fält och det krävdes ganska mycket luft för att maskinen skulle "klicka". Inga problem för mig dock.
Citera
2026-01-09, 20:44
Medlem
Citat:
På polisstation eller ute i fält?

Blev stoppad för några veckor sedan och blåste ute i fält och det krävdes ganska mycket luft för att maskinen skulle "klicka". Inga problem för mig dock.

Fält. Klarade det då jag är frisk men det kändes likväl som att blåsandet var krävande nog för att ställa till problem för någon som inte är frisk, eller hyperventilerar eller av någon annan orsak inte kan samla sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in