2026-01-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hmm…!?
Polisen kan bara snabbtesta substanser, inte om en person har narkotika i kroppen.
Enligt tidigare uppgift hade snabbtest av substansen inte kunnat påvisa VAD det var.
Därför skickades substansen på analys till NFC, sen ska även blod/urinprov analyseras.

Finns snabbtest som tas via saliv. Vet dock inte om det används i Sverige.
Citera
2026-01-09, 19:49
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Alla vet väl nu att det var drograttfylla. Rattfylla är inte alltid alkohol

Senast i inlägg 1191 i denna tråd. För ca 1.5 h sedan.

(FB) Katja Nyberg (SD) gripen för rattfylla – polisen hittade påse med kokain (dec 2025)
Citera
2026-01-09, 19:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hmm…!?
Polisen kan bara snabbtesta substanser, inte om en person har narkotika i kroppen.
Enligt tidigare uppgift hade snabbtest av substansen inte kunnat påvisa VAD det var.
Därför skickades substansen på analys till NFC där även blod/urinprov ska analyseras.

Där tror jag du har fel.

Snabbtest används inom vården. På 5 minuter kollar man 21 substanser. Så polisen har nog liknande.

https://www.prodia.se/professional

Men förklara gärna varför du tror det är som du säger.
Citera
2026-01-09, 19:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Finns snabbtest som tas via saliv. Vet dock inte om det används i Sverige.

Polisen verkar använda det.

https://polisen.se/siteassets/dokument/tillsynsrapporter/2024-4-rapport--kroppsbesiktning-genom-salivprov.pdf
Citera
2026-01-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Kan vi snälla släppa tanken om alkohol i blodet? Det finns inga som helst tecken på att det varit alkohol i blodet.

Någon person på en tidning har skrivit "grovt rattfylleri" men det betyder inte att alkohol är inblandat. Hur svårt ska det vara att förstå?

Enligt Aftonbladet så var anledningen till varför hon togs med till stationen att polisen misstänkte att hon var alkoholpåverkad. Då var hon troligen det - man ser klart skillnad på någon som är full och någon som är hög på kokain. Dessutom är det framför allt alkohol som sänker körförmågan, vilket är vad jag antar orsaken till att hon ens kom i kontakt med polisen.

Det känns inte heller troligt att hon var nykter "sent på kvällen" heller. Hade hon velat ta kokain istället för att dricka den kvällen hade hon ju troligen ordnat det tidigare istället för att troligen lämna en fest för att köpa. Jag misstänker att hon suttit i ett sällskap som bestämde sig för att dra några linor först när de blivit på lyset.
Senast redigerad av Flaskback 2026-01-09 kl. 19:57.
Citera
2026-01-09, 20:00
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Enligt Aftonbladet så var anledningen till varför hon togs med till stationen att polisen misstänkte att hon var alkoholpåverkad. Då var hon troligen det - man ser klart skillnad på någon som är full och någon som är hög på kokain. [...] Jag misstänker att hon suttit i ett sällskap som bestämde sig för att dra några linor först när de blivit på lyset.

Lita inte på allting du läser i tidningar. Det är helt klarlagt att hon inte haft alkohol i blodet.

Dina teorier är lika bra som någon annans, men vi kan avfärda din då hon inte var påverkad av alkohol.
Citera
2026-01-09, 20:04
Medlem
loooser123s avatar
Det är väl tämligen uppenbart att man gjort ett snabbtest på urinen. Detta snabbtest har visat på förekomst av någon/några droger.
Citera
2026-01-09, 20:06
Medlem
Citat:
Lita inte på allting du läser i tidningar. Det är helt klarlagt att hon inte haft alkohol i blodet.

Dina teorier är lika bra som någon annans, men vi kan avfärda din då hon inte var påverkad av alkohol.

Jag har inte hittat någon källa som klarlägger detta, men jag kan ju ha fel och du får gärna hänvisa mig till en sådan källa.
Citera
2026-01-09, 20:13
Medlem
Citat:

Det är inte klarlagt alls. Det bli klarlagt när blodet har genomgått analys. Det som däremot framkommer är att polisens alkomätare inte gett utslag vilket enligt åklagaren berodde på att testet "inte fungerade korrekt". Det är oklart varför mätningen inte fungerade korrekt, antingen beroende på don (fel på utrustning/kalibrering) eller person (hyperventilering/klunkat vatten etc). När analysen är klar kommer vi att få veta om hon hade alkohol och/eller droger i blodet.
Citera
2026-01-09, 20:14
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag har inte hittat någon källa som klarlägger detta, men jag kan ju ha fel och du får gärna hänvisa mig till en sådan källa.

Om hon hade blåst positivt i polisens instrument på stationen så hade det inte varit några som helst oklarheter. Det gäller som bevis. Man kan också begära blodprov, men det kommer inte skilja särskilt mycket.

Allting som kommit fram tyder på att det är någonting som man hittat med hjälp av ett snabbtest i urinen.
Citera
2026-01-09, 20:17
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är oklart varför mätningen inte fungerade korrekt, antingen beroende på don (fel på utrustning/kalibrering) eller person (hyperventilering/klunkat vatten etc). När analysen är klar kommer vi att få veta om hon hade alkohol och/eller droger i blodet.

Då är det ännu mer oklart hur vår käre vän på kvällstidningen kunde säga att hon hade över en promille. Eller hur?
Citera
2026-01-09, 20:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är inte klarlagt alls. Det bli klarlagt när blodet har genomgått analys. Det som däremot framkommer är att polisens alkomätare inte gett utslag vilket enligt åklagaren berodde på att testet "inte fungerade korrekt". Det är oklart varför mätningen inte fungerade korrekt, antingen beroende på don (fel på utrustning/kalibrering) eller person (hyperventilering/klunkat vatten etc). När analysen är klar kommer vi att få veta om hon hade alkohol och/eller droger i blodet.

Hon är ju polis, så hon kan ju ha försökt manipulera apparaten. Eller så har hon inte druckit alkohol.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2026-01-09 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in