2026-01-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Kul för Calle att han äntligen fick till det lopp som han längtat efter.

Jag har varit mycket kritisk i tidigare inlägg där jag har ifrågasatt hans prestationer. Framförallt när han i april blev 51'a på Svenska mästerskapet och 5-milen på SM så låg han 10'a innan han bröt.

Rullskidor blev han 16é svensk i Trollhättan och 21'a på Sverigepremiären i Bruksvallarna.

Känns inte som att han har någon på OS att göra. Bara för att man lyckas pricka in en andraplats på en enstaka tävling. Gissningsvis har de andra topp 8 åkarna i dagens tävling presterat betydligt jämnare resultat under året. Borde kanske räkna ut medelplaceringen för Halvarsson lär väl hamna på plats över 25 i alla fall bland svenskarna med en bra andraplats. Mycket märkligt om man skulle välja honom som 37 år när man har 25-åringar som har presterat minst lika bra som genom OS-deltagande kan fortsätta att utvecklas.

Ja, Calle är ju slagen av Leo Johansson tre lopp i rad nu. Rimligtvis skickar man hellre Leo till OS.
Citera
2026-01-09, 19:42
Medlem
Tittar man på dagens resultat
Leo Johansson 0. 1999
Calle Halvarsson +5,5. 1989
Eric Rosjö +7,9. 1998
Johan Häggström +13,6. 1992
Fredrik Andersson +24,4. 1998
Emil Danielsson +29,8. 2001

Fredrik och Emil kom 19-24 sekunder efter Calle men har ju åkt betydligt jämnare under säsongen.
Fredrik blev exempelvis 2á i Bruksvallarna.
Emil har fina placeringar i världscupen.

De är 10 år yngre och kan utvecklas.
Senast redigerad av Mynicname 2026-01-09 kl. 19:44.
Citera
2026-01-09, 21:56
Medlem
Calle har högre potential dock. Sänd gubbajäveln till OS. 1 månad på sig att toppa formen
Citera
2026-01-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Calle har högre potential dock. Sänd gubbajäveln till OS. 1 månad på sig att toppa formen

Min största ambition i livet just nu är att aldrig mer se Calle Halfvarsson åka skidor.
Citera
2026-01-10, 07:27
Medlem
Calle-hatet är fascinerande för mig, jag stör mig på Calle i det avseendet att han kastat bort sin enorma talang genom det ena märkliga upplägget efter det andra men inser samtidigt att en Calle i halvbra form slår de flesta svenska skidåkare som konkurrerar om platserna. Att inte se Calle i form som en tillgång för ett svenskt OS-lag känns väldigt märkligt i min värld.

Calle som person känns ju också som en rätt hyvens kille om än lite småkorkad (likt rätt många andra elltidrottare ska sägas) så förstår inte riktigt vad det är som gör folk så upprörda.

Att media skriver mer om honom är fullt logiskt också med tanke på att Calle är en av få karaktärer bland ett gäng annars ganska slätstrukna herråkare och han har åtminstone haft en betydligt högre högstanivå än Leo Johansson så inte helt underligt att man fokuserar på honom.
Citera
2026-01-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun

Naturligtvis vill vi se Calle i OS. En Calle i form kan konkurrera om medaljer på alla distanser till skillnad från alla andra svenska åkare. Hoppas verkligen att han får vara frisk fram till OS och lyckas toppa formen.
Citera
2026-01-10, 07:56
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Calle-hatet är fascinerande för mig, jag stör mig på Calle i det avseendet att han kastat bort sin enorma talang genom det ena märkliga upplägget efter det andra men inser samtidigt att en Calle i halvbra form slår de flesta svenska skidåkare som konkurrerar om platserna. Att inte se Calle i form som en tillgång för ett svenskt OS-lag känns väldigt märkligt i min värld.
Jag tycker han är toxisk. Jag är övertygad om att herrskidåkningen varit på en bättre plats om han inte varit med i laget och spridit oseriösitet, negativitet och noll ansvarskänsla. Ja han slår de flesta andra åkarna för att han har mer talang och för att de flesta andra apat efter hans lallande

Citat:
Calle som person känns ju också som en rätt hyvens kille om än lite småkorkad (likt rätt många andra elltidrottare ska sägas) så förstår inte riktigt vad det är som gör folk så upprörda.
Hans person är som ett stort barn och patetisk loser snarare skulle jag säga. Verkar också ha ett behov att vara ledare i gruppen.
Citera
2026-01-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Naturligtvis vill vi se Calle i OS. En Calle i form kan konkurrera om medaljer på alla distanser till skillnad från alla andra svenska åkare. Hoppas verkligen att han får vara frisk fram till OS och lyckas toppa formen.
Nu är det ju SOK som har sista ordet och de brukar ju inte nöja sig med enstaka toppresultat - särskilt inte i nationella tävlingar. Jag minns när sprintern Therese Olofsson drog till med en av de snabbaste svenska tiderna någonsin på 100 meter inför OS -96 och klarade OS-kvalgränsen med råge. Tyvärr för henne fick hon tummen ner av SOK eftersom hon inte lyckades upprepa resultatet under säsongen innan OS.

Halvarsson har aldrig tagit någon individuell VM- eller OS-medalj, så att säga att han nu skulle kunna vara med och konkurrera om medaljer är väl inte särskilt realistiskt.
Citera
2026-01-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Nu är det ju SOK som har sista ordet och de brukar ju inte nöja sig med enstaka toppresultat - särskilt inte i nationella tävlingar. Jag minns när sprintern Therese Olofsson drog till med en av de snabbaste svenska tiderna någonsin på 100 meter inför OS -96 och klarade OS-kvalgränsen med råge. Tyvärr för henne fick hon tummen ner av SOK eftersom hon inte lyckades upprepa resultatet under säsongen innan OS.

Halvarsson har aldrig tagit någon individuell VM- eller OS-medalj, så att säga att han nu skulle kunna vara med och konkurrera om medaljer är väl inte särskilt realistiskt.

Mest handlar väl dessa tävlingar om att visa att man ska få chans på nästa världscup och det är där man får visa på riktigt om man platsar i OS-truppen. Detsamma gäller Jesper Persson.
Citera
2026-01-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg

Naturligtvis måste han prestera i VC i Oberhof (tar för givet att han får chansen) för att SOK skall ta ut honom. Att en Calle i form är bland de tre bästa svenskarna på alla distanser är tom experterna eniga om.
Citera
2026-01-10, 10:00
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Naturligtvis måste han prestera i VC i Oberhof (tar för givet att han får chansen) för att SOK skall ta ut honom. Att en Calle i form är bland de tre bästa svenskarna på alla distanser är tom experterna eniga om.
Att han skulle vara det på sprint idag behöver vi nog se något som helst nutida bevis på innan det skall tas som en sanning.
Citera
2026-01-10, 11:06
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Ge mig en expert som har en negativt inställning till Calle 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in