2026-01-09, 18:09
Medlem
Maulcas avatar
Tjänstledig polis, sitter i Kommunstyrelsen i Flen, och tidigare haft sitt körkort indraget. Nu har det inträffat igen en ny förundersökning om brott och på nytt körkortet omhändertaget. Borde det inte räcka nu? Hon liksom alla i samhället ska ta sitt ansvar för vad hon gjort. Dessutom borde hon veta absolut mycket bättre som polis vad som gäller vilka lagar vi som medborgare har att förhålla oss till.

Det är genomruttet att vara politiker och tjänstledig polis och bete sig på ett sätt som inte allmänheten accepterar, jag förväntar mig att både polismyndigheten och Sverigedemokraterna agerar på detta då det inte är första gången denna kvinna visat sig inte vara det som förväntas att hon ska vara ur samhällssynpunkt. Konsekvens borde gälla även för dig Katja Nyberg du ska skämmas du har satt systemet ur spel. Du har ingen rätt att bete dig som att du står i en högre rang en en vanlig medborgare bara för att du är politiker och åtnjuter våra skattemedel. Ta ditt förnuft till fånga och avgå och lämna din tjänst inom polismyndigheten för dig kan inge lita på det har du visat flera gånger nu.
Citera
2026-01-09, 18:10
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nej såklart. Det som gör att han har rätt är ju troligen att någon i polisen har meddelat honom om detta.
Ja om polisen som tipsat har alla bevis och resultaten från labbet. DÅ har Cuntwell rätt. Men är det så?
Citera
2026-01-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Förstår inte hur det här kan vara så svårt att fatta. Ingen polis eller åklagare har uttalat sig om 1.0 promille, varken privat till Oisin Cantwell eller till pressen i allmänhet. Det som de meddelat är att riksdagsledamoten är misstänkt för grovt rattfylleri. På grund av denna uppgift har Cantwell själv dragit slutsatsen att det måste vara minst 1.0 promille, då det är den överlägset vanligaste anledningen till att det klassas som grovt. Han missar dock att det finns två andra möjligheter till varför en rattfylla ska klassas som grov.

I det här fallet är det mycket troligt att misstanken beror på punkt 3. Hon har orsakat en olycka och kan därför bli dömd för grovt rattfylleri trots att hon inte haft någon alkohol alls i kroppen, förutsatt att hon testar positivt för någon annan drog. Punkt 2 skulle också kunna vara aktuell men blir mer subjektiv då man måste förlita sig på hur poliserna uppfattade henne.

Hur vet du att han inte har blivit meddelad om detta av polisen? Jag antar annars att Cantwell är lika informerad om lagen som du är, och att det är just punkt tre som gäller i det här fallet.
Citera
2026-01-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Ja om polisen som tipsat har alla bevis och resultaten från labbet. DÅ har Cuntwell rätt. Men är det så?
Finns ingen slutlig analys så ingen vet exakt vilka siffror som är aktuella. Var hon svinpackad (och utifrån det gissar man att det blir grovt alltså över 1.0) så kan så klart någon ur patrullen ”skvallrat” om detta till Oisin men inget vet ännu.
Citera
2026-01-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase

Cantwell säger att hon "tros" ha haft minst 1 promille. Hur mycket hon faktiskt hade är en annan fråga, som kanske kommer fram senare.

Jag gissar på 1,3.
Citera
2026-01-09, 18:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
”Polisen kan ta snabbtest för Cola i Katjas ziplockpåse”
Japp det var just det dom gjorde och det gav inget utslag på deras tester.
För att få veta vad det är skickades det till NFC för riktig test och analys.
Så nej, kan faktiskt inte ha varit kokain som aftonhoran låter påskina.
Hade blivit så blått att till och med Bildt hade verkat vara liberal.

Det är korrekt procedur att omhänderta körkortet under analystiden.
När svaret kommit får hon besked om återkallelse eller återlämnande.
Sen vete 17 om det gäller någon grov rattfylla med över 1.0 promille.
Då blir man genast av med lappen redan på plats inte på polisstationen.
Dock kan grov rattfylla omfatta vårdslöshet i trafik under drogpåverkan.
Men men men det skrivs inget om någon sådan grov vårdslöshet i trafik.

Men hur mycket man ska lita på hennes egna utsaga/brist på utsaga, vet jag inte.

Vet du att pulvret inte gav utslag? Eller antar du det? För att det ska hålla som bevis behöver det väl analyseras. Inte bara göras ett snabbtest på. Jag vet inte vad påsen gav för resultat, men åklagaren sa att snabbtest på henne visade narkotikapåverkan.

Det sista har hon valt att dölja. Likaså att körkortet togs vid vägkanten. Och hon påstår att det inte hittade nån liten påse med pulver. Åklagaren säger att det visst hittades en påse.

Vem ska man tro på? En som säger sig ha varit med som en viltolycka, men det visar sig att hon istället väjde för en råtta eller liknande och sen körde av vägen? Eller en åklagare som sett alla bevis och polisens kroppskameror?
Citera
2026-01-09, 18:19
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Hur vet du att han inte har blivit meddelad om detta av polisen? Jag antar annars att Cantwell är lika informerad om lagen som du är, och att det är just punkt tre som gäller i det här fallet.
Det går såklart inte att bevisa ett negativ, men i det här fallet har vi absolut NOLL indikationer på att så är fallet. Ditt enda argument verkar ju vara att Oisin Cantwell är en perfekt människa som aldrig kan göra fel, och därför måste allt han säger automatiskt stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vem ska man tro på? En som säger sig ha varit med som en viltolycka, men det visar sig att hon istället väjde för en råtta eller liknande och sen körde av vägen? Eller en åklagare som sett alla bevis och polisens kroppskameror?

Angående "viltolycka" så är det ju inte frågan om några motstridiga uppgifter utan om språkliga definitioner. En åklagare går på den juridiska definitionen där viltolycka bara innefattar större djur som rådjur/älg, medan i vanligt språkbruk är det ganska rimligt att kalla det för en viltolycka även om man väjer för en hare eller räv.
Senast redigerad av Emma18 2026-01-09 kl. 18:53.
Citera
2026-01-09, 18:25
Medlem
Citat:
Det går såklart inte att bevisa ett negativ, men i det här fallet har vi absolut NOLL indikationer på att så är fallet. Ditt enda argument verkar ju vara att Oisin Cantwell är en perfekt människa som aldrig kan göra fel, och därför måste allt han säger automatiskt stämma.

Det har jag aldrig sagt. Både jag och Cantwell kan ju ha fel. Det kan alltså mycket väl vara precis som du säger. Det kan å andra sidan, och kanske troligare, vara så att han har ordentliga uppgifter på detta.

Och vad fallet än är så räknar jag med att promillehalten är av just detta grövre slag. Hon måste varit bra full att trots sin ställning i samhället sätta sig bakom ratten berusad och påverkad. Hon greps troligen efter att hon kört och köpt drogerna, vilket även det tyder på hög berusning. Det går ju faktiskt utmärkt att skicka en mer okänd vän på ett sådant här uppdrag.
Citera
2026-01-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ha ha Den tog tydligen! Men nu handlar den här tråden om Katja och inte om dina kriminella vänsterpolitiker. Det finns massor av trådar om dessa så kom inte och snacka om att jag ljuger.

Du verkar ju helt ur balans?

Haha! Jag förstår att det verkar så, jag har det bara lite som hobby att ge ut läxor till de små barnen som behöver det.

Ni kriminella Sdare behöver ju en hjälpande guide för att kunna komma tillrätta i livet och jag jobbar ofta med "tough love" X)
Citera
2026-01-09, 18:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Att körkortet togs vid vägkanten är en trådsanning som inte backas upp av fakta. Det troligaste är att körkortet togs efter att snabbtestet visade positivt.

Angående "viltolycka" så är det ju inte frågan om några motstridiga uppgifter utan om språkliga definitioner. En åklagare går på den juridiska definitionen där viltolycka bara innefattar större djur som rådjur/älg, medan i vanligt språkbruk är det ganska rimligt att kalla det för en viltolycka även om man väjer för en hare eller räv.

Det är verkligen INTE en trådsanning om att körkortet togs vid vägkanten. Det är Transportstyrelsen själva som sagt så.

Citat:
Enligt Transportstyrelsen fick Nyberg sitt körkort indraget i mellandagarna.

”Jag kan bekräfta att personen fick sitt körkort omhändertaget den 28 december av polis i en vägkant” meddelar myndighetens registrator.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-sds-talesperson-i-polisfragor-misstankt-for-rattfylla

Tydligare kan det väl inte vara. Det står ju vägkant.

Att man kallar det viltolycka när man väjer för en råtta? Inget jag nånsin hört. Har inte heller hört att nån kört av vägen för att de väjt för en råtta.

Och råtta är inte en trådsanning utan vad åklagaren sa. Dvs det Katja själv uppgett.
Citera
2026-01-09, 18:53
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:

Att körkortet togs vid vägkanten är en trådsanning som inte backas upp av fakta. Det troligaste är att körkortet togs efter att snabbtestet visade positivt.

Körkortet plockades vid vägkanten:
Citat:
Enligt Transportstyrelsen fick Nyberg sitt körkort indraget i mellandagarna.

”Jag kan bekräfta att personen fick sitt körkort omhändertaget den 28 december av polis i en vägkant” meddelar myndighetens registrator.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-sds-talesperson-i-polisfragor-misstankt-for-rattfylla
Citera
2026-01-09, 19:08
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tror faktiskt aldrig att det fanns någon råtta med i bilden.
Jag tror faktiskt att det är som en annan skribent skrev här tidigare i tråden att det här var en upptäck där historia för att hon hade råkat somna vid ratten.
Påtänd som en örn 🦅

Uppgifterna om råtta kommer från Expressen som har varit i kontakt med polisen.
Jag måste ju göra att erkännande att är det så att det var en råtta med i bilden så måste jag säga att hon har en ordentligt bra syn för att vara 55 år.

Men jag lutar åt hon är en lögnare och narcissist av rang och skyddad av vänner inom politiken eller har hålhaksr på dem.

Kvinnor med makt kan bli helt livsfarliga.
Hon bluffar, aldrig att du hinner se en råtta och väjer för den rakt ner i diket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in