Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,16%
1131 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,70%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,69%
102 röster
Vet ej/Annat
5,44%
83 röster
2026-01-09, 16:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEliza
Det är såvitt jag begriper inte heller ett klansamhälle, till skillnad från större delen av Mellanöstern, vilket ger större förutsättningar för en fungerande stat.
Precis, så risken för inbördeskrig är relativt liten mot för hur det brukar kunna se ut i sådana här kriser. Det skulle vara om någon hög general inom IRGC samlar en tillräckligt stor här i ett område och kämpar emot, när ödet är beseglat. Då tänker jag mig alltså att folket har segrat och Artesh (armén) tagit kontrollen. Men svårt att tro någon plötsligt kan samla en så stor här, när de nu är utspridda för att kväsa motståndet. Då måste soldaterna dessutom vara lojala mot den generalen och inte mot landet.
Citera
2026-01-09, 16:12
Medlem
Regimen slog tillbaka. Var väl väntat
Citera
2026-01-09, 16:15
Medlem
Orm Ondes avatar
Det mest fascinerande ur ett svenskt perspektiv är att jag hittills fått mer intressant information om situationen i Iran här på Flashback än via svenska massmedia. Visst konkurrerar Venezuela och Grönland just nu, men ändå. Detta ger anledning till vissa funderingar.
Citera
2026-01-09, 16:22
Medlem
Talibanerna passar på och tar en delar Iran.
Citera
2026-01-09, 16:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Regimen slog tillbaka. Var väl väntat
Tala ur skägget!
Vad syftar du på?
Citera
2026-01-09, 16:52
Medlem
remixutoheavens avatar
Vad är de senaste nyheter som lyckas komma ut från Iran som är hyfsat trovärdiga? Tycker det är ganska tyst i media om vad som faktiskt händer just nu, även om de har stängt ner internet så borde ju det komma ut lite nytt.
Citera
2026-01-09, 16:55
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Vad är de senaste nyheter som lyckas komma ut från Iran som är hyfsat trovärdiga? Tycker det är ganska tyst i media om vad som faktiskt händer just nu, även om de har stängt ner internet så borde ju det komma ut lite nytt.

Kan rekommendera denna sida: https://www.iranintl.com/en/liveblog/202601054803. Tror jag hittade länken i den här tråden till och med.
Det är som sagt väldigt tyst överallt i MSM.
Citera
2026-01-09, 16:56
Medlem
Det här kan inte de medeltida skäggen klara. Gör dom det är det iranska folket värdelösa och kan skylla sig själva, Annars är perser ett kompetent folk, det visar historien, nästan så det slog grekerna för 2 500 år sedan och då hade Europa sett annorlunda ut idag.
Men sen kom en sten från rymden för 1 500 år sen som heter Allah, och därmed slut med persernas storhetstid. Men kan de raka av mullornas skägg och stena Allah kan iranierna börjar hoppas på en bättre framtid, men det tar nog uppemot 20 år innan de får folket i Västs rättigheter och bättre liv.

Men det kommer inte att hända - Allah sitter stenhårt i grottan och kan inte rubbas.
Så oerhört illa kan en galen s k religion ställa till det för 100 miljoner människor och en blomstrande kultur en gång.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2026-01-09 kl. 17:04.
Citera
2026-01-09, 16:58
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det mest fascinerande ur ett svenskt perspektiv är att jag hittills fått mer intressant information om situationen i Iran här på Flashback än via svenska massmedia. Visst konkurrerar Venezuela och Grönland just nu, men ändå. Detta ger anledning till vissa funderingar.

Menar du på allvar att svenska massmedier i allmänhet ger dig korrekt bild av verkligheten?
Citera
2026-01-09, 17:26
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Kan rekommendera denna sida: https://www.iranintl.com/en/liveblog/202601054803. Tror jag hittade länken i den här tråden till och med.
Det är som sagt väldigt tyst överallt i MSM.

Tack, läste från den igår, men vet inte hur trovärdig den här dock.

Men verkar som folket är mycket modigare nu i alla fall än de tidigare massiva som har varit förut. När folk känner att levnadsstandarden sänks rejält och att status quo inte längre upprätthålls av regimen så har de allt mindre att förlora. Tror faktiskt att det finns en chans nu att störta mullorna, även om det fortfarande är i ett tidigt stadie men det kan gå snabbt.

Allt handlar slutligen om ifall stora delar av militär-och säkerhetsapparaten hänger på, för då är det slut på riktigt.

Såg att ISW också kör lite uppdateringar gällande Iran, se länk nedan.
https://understandingwar.org/research/middle-east/iran-update-january-8-2026/

Citat:
The regime arrested several security forces members on January 8 who reportedly refused orders to fire at protesters, according to a Norway-based human rights organization.[18] This is the only instance CTP-ISW has observed of security forces refusing orders at this time. Should this trend expand, however, it could cause major bandwidth constraints that would further limit the regime’s ability to suppress protests.
Citera
2026-01-09, 17:31
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Tack, läste från den igår, men vet inte hur trovärdig den här dock.

[...]

Såg att ISW också kör lite uppdateringar gällande Iran, se länk nedan.
https://understandingwar.org/research/middle-east/iran-update-january-8-2026/

ISW är bra, också osäker på hur trovärdig min blogglänk är, det är sådan information man får ta med ett visst mått av salt kanske.
Ytterligare en kanal som är bra för allt som sker vad gäller konflikter rent generellt och som mestadels är OSINT är https://www.youtube.com/@EnforcerOfficial om man föredrar ljud/bild. De brukar prata Iran också när det sker/skett något.

Edit: Enforcer är väldigt pro-ukrainsk, och gör ingen hemlighet av det, så om man vill hitta "hejja-Ryssland-klipp" så kommer man inte tycka att den är varken bra eller neutral (för den är inte neutral).
Senast redigerad av skogsmaran 2026-01-09 kl. 17:37.
Citera
2026-01-09, 17:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nu är det dags för skanderingar igen, klockan är 20 i Iran. Hoppas vi får höra något från det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in