2026-01-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Fåna dig lagom, du är i den här tråden enbart för att du tycker att det är perfekt att få vädra ditt Trumphat här, du skiter fullständigt i hur många lesbianer som skjuts.

Jag tycker inte att någon ska dödas på gatan av statens maskerade agenter, du verkar ok med det.
Citera
2026-01-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarS
Det är tydligt att det var självförsvar och vad gjorde kvinnan där?
Nej, endast efterblivna får som aldrig tänkt en egen tanke tycker att det är självförsvar.

Vad gör du här?
Citera
2026-01-09, 16:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarS
Det är tydligt att det var självförsvar och vad gjorde kvinnan där?

Eftersom han har glömt att han har ben att gå med?
Citera
Medlem
Hellre en död olydig arbetslös än en skadad samhällsbeskyddare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Inte enligt svensk nödvärnsrätt, vilket var utgångspunkten för mitt resonemang. Du får inte utöva mer våld än vad nöden kräver.

Det du beskriver utgör då eventuellt putativt nödvärn, vilket får bedömas i en rättegång.

Poliser och militär personal har i allmänhet mer utrymme i praktiken än privatpersoner i allt som har med nödvärn att göra.

Jag uppfattar att det juridiska läget är någorlunda likt i USA som i Sverige. Mannen är inte i en reell nödvärnssituation men kan befinna sig i en putativ. Det svåra för honom i en eventuell rättegång blir om han sköt fler skott då faran redan var förbi.
Det är så mycket fel i ditt inlägg som jag inte orkar påpeka. Jag nöjer mig med att konstatera att din sista mening är helt fel. Genom att skjuta upprepade gånger beter han sig så som han ska vid en nödvärnssituation. Han beter sig i enlighet med den träning som poliser och agenter har för stressade ingripanden. Om han bedömer att han ska skjuta ett skott så ska han skjuta flera.
Citera
2026-01-09, 16:55
Avstängd
Citat:
ICE är en federal myndighet med polisiära befogenheter.
Det gör dem inte till poliser i sig, även om Trumpgänget gärna vill sudda ut denna distinktion.

För övrigt, amerikanska poliser må vara mer benägna att skjuta skarpt än svenska eller europeiska snutar, men det betyder inte att de bara kan ropa "POLICE!" och agera enligt principen att här gör vi precis som vi vill. Amerikanska snutar har t ex inte någon given rätt att alkotesta en misstänkt berusad förare direkt "on the spot", intill hans bil, vilket polisen har i Europa. Föraren har rätt att vägra ett test och isåfall måste han arresteras och tas in till en polisstation för att kunna göra testet där. Ett typiskt exempel på att saker inte är så enkla som de förefaller vara när man tittar på tv-deckare.
Citera
2026-01-09, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Vet du vad du babblar om? Det har inte med anglosaxisk rätt att göra. Men här har du:

U.S. Customs and Border Protection Use of Force Policy

https://www.cbp.gov/sites/default/files/assets/documents/2021-Jul/cbp-use-of-force-policy_4500-002A.pdf

CBP Use of Force Policy
Law Enforcement Safety and Compliance Directorate
Operations Support
4500-002A

2. Moving Vehicles, Vessels, Aircraft, or other Conveyances
a. DHS LEOs are prohibited from discharging firearms at the operator of a moving vehicle, vessel, aircraft or other conveyance unless the use of deadly force against the operator is justified under the standards articulated elsewhere in this policy. 2 Before using deadly force under these circumstances, the LEO must take into consideration the hazards that may be posed to law enforcement and innocent bystanders by an out of-control conveyance.

U.S. CUSTOMS AND BORDER PROTECTION USE OF FORCE REVIEW

https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/PERFReport.pdf

Shooting at Vehicles:
Recommendation: Agents’ and the public’s safety will be enhanced by policy
changes related to shooting at vehicles. CBP should make policy changes that
restrict agents from shooting at vehicles. Likewise, agents should be trained to
get out of the way of oncoming vehicles as opposed to intentionally assuming a
position in the path of such vehicles. The policy should mirror the clear and
unambiguous policies that have been in place and which have proven effective in
a number of large U.S. jurisdictions for over 40 years. The CBP policy should
state “Agents shall not discharge their firearms at or from a moving vehicle
unless deadly physical force is being used against the police officer or another
person present, by means other than a moving vehicle.”

There is little doubt that the safest course for an agent faced with an oncoming vehicle is
to get out of the way of the vehicle.

CBP policy should be “Agents shall not discharge their firearms at or from a
moving vehicle unless deadly physical force is being used against the police officer
or another person present, by means other than a moving vehicle.” Training and
policy changes should be implemented to implement this policy.

Har du frågat AI? Jag säger hur det ser på saken i ett juridiskt perspektiv, ett fordon betraktas som ett dödligt vapen därför har de flera påföljder som "vehicular manslaughter" där straffen oftast är betydligt saftigare än "manslaughter".

Dödliga skottet gick genom framrutan oavsett vad du tycker och vill kan du 1. inte återuppliva kvinnan 2. ändra det faktum att agenten agerade inom ramen för "amerikanskt" nödvärn. Agenten kommer gå fri, och ska gå fri om man dömer efter boken. En Karen mindre du inte kan fixa, njut av ditt liv med katter och AI, simp.
Citera
2026-01-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D213
Jag tycker inte att någon ska dödas på gatan av statens maskerade agenter, du verkar ok med det.
Om det är berättigat för att skydda sig själv eller andra, JA.
Och vad jag kan se så är det här inte helt omöjligt att så är fallet
Citera
Avstängd
Kungenshoras avatar
ICE-polisen följde inte "protocol".
Han gick först väldigt nära bilen bakom den, sedan runt på höger sida till framsidan och sedan framför bilen till den vänstra sidan.
Han gick alltså nästan ett helt varv runt bilen inklusive att han gick framför bilen.
Poliser ska inte gå framför misstänkta bilar, ganska självklart varför va?

Slutsatsen kan endast va att ICE-agenten är en idiot.

Han hade dessutom gott om tid på att förflytta sig från framsidan på bilen när han märkte att bilen började flytta på sig genom att backa.
Det gjorde han inte, istället segade han kvar och försökte lösa situationen genom dödligt våld.
Det är inte särskilt intelligent att ställa sig framför en bil och sedan försökta stoppa den med dödligt våld, detta för att dödligt våld inte stannar en bil på så kort sträcka.

Dessutom sköt ICE-agenten två skott helt från sidan på bilen. Då var han uppenbarligen inte i farozonen för att bli påkörd längre.

ICE-Agenten var en klåpare, går inte komma ifrån det.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-01-09 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Eftersom han har glömt att han har ben att gå med?

Du tolkar korkat!!
Citera
2026-01-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har du frågat AI? Jag säger hur det ser på saken i ett juridiskt perspektiv, ett fordon betraktas som ett dödligt vapen därför har de flera påföljder som "vehicular manslaughter" där straffen oftast är betydligt saftigare än "manslaughter".

Dödliga skottet gick genom framrutan oavsett vad du tycker och vill kan du 1. inte återuppliva kvinnan 2. ändra det faktum att agenten agerade inom ramen för "amerikanskt" nödvärn. Agenten kommer gå fri, och ska gå fri om man dömer efter boken. En Karen mindre du inte kan fixa, njut av ditt liv med katter och AI, simp.
JAG LÄNKAR TILL CBP DÄR TEXTEN STÅR DITT EFTERBLIVNA AS.
Citera
2026-01-09, 16:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Om det är berättigat för att skydda sig själv eller andra, JA.
Och vad jag kan se så är det här inte helt omöjligt att så är fallet

Förklara gärna hur ett skott kan fungera som självförsvar i det här fallet. Menar du att syftet är att få bilen att tvärstanna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in