2026-01-09, 10:24
Medlem
Är det samma sak? Typ som lokalvårdare och städare?
Citera
2026-01-09, 10:26
Medlem
Konsultbolag har egna konsulter inom en bransch de skickar på uppdrag medan bemanningsfirmor är bredare och anlitar utefter behovet.

Rätta mig gärna om jag har fel men det är så jag ser på det.
Citera
2026-01-09, 10:32
Medlem
kalkryggars avatar
I många avseenden idag så är det samma sak. Men en konsultfirma tar uppdrag och sickar sina egna gubbar. Medans en bemanningsfirma rekryterar gubbar åt andra företag.

Ofta idag så gör dessa företag båda sakerna.
Citera
2026-01-09, 11:19
Medlem
I korta drag:

Konsulter säljer tjänster

Bemanning säljer folk (i princip slavar).
Citera
2026-01-09, 11:26
Medlem
Idag är det väl ingen större skillnad, många bemanningsföretag kallar sig konsultbolag och deras anställda konsulter.
Men det borde vara så att en konsultfirma utför uppdrag(Historiskt oftast kvalificerade tjänster) medan ett bemanningsföretag hyr ut personal.
Sen var drar man gränsen, även vissa städbolag kallar sig konsultbolag idag och hyr ut "konsulter".
Citera
2026-01-09, 11:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
I många avseenden idag så är det samma sak. Men en konsultfirma tar uppdrag och skickar sina egna gubbar. Medans en bemanningsfirma rekryterar gubbar åt andra företag.

Ofta idag så gör dessa företag båda sakerna.

Många konsultfirmor skickar inga gubbar utan utför upodrag på det egna kontoret.
Citera
2026-01-09, 12:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin

Det är två olika saker.

Konsultfirmor utför uppdrag i egen regi med eget anställt folk. Antingen på eget kontor eller ute hos kund.
Bemanningsföretag hyr ut folk till kunder där de sedan utför uppdrag i kundens regi.
Citera
2026-01-09, 12:14
Medlem
Citat:
Normalt sett tillför konsultbolag kompetens medan bemmaningsbolag tillför resurser. Det har dock urvattnats då bemanningsföretag kallar sina slavar konsulter.
Citera
2026-01-09, 13:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Många konsultfirmor skickar inga gubbar utan utför upodrag på det egna kontoret.

Ja det var precis det jag menade när jag skrev, "tar uppdrag och skickar sina egna gubbar". Kanske var lite otydligt uttryckt.
Citera
2026-01-09, 15:49
Medlem
Citat:

En "riktig" konsult fakturerar själv sitt arvode från kunden. Bemanningsföretagens affärside är ju att ligga som en våt filt mellan dig, som är anställd av dem, och kunden. Det är dem som tar betalt av kunden, inte du.
Citera
2026-01-09, 16:54
Medlem
Bemanning hyr ut knegare. Det hyrande företaget bestämmer i princip över drnnithyrde.

Konsultföretag hyr ut/gör uppdrag mer på tjänstemannanivå nivå. Det vill säga den som köper tjänsten köper kompetens oftast för ett specifikt uppdrag.
Citera
2026-01-09, 17:26
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Normalt sett tillför konsultbolag kompetens medan bemmaningsbolag tillför resurser. Det har dock urvattnats då bemanningsföretag kallar sina slavar konsulter.
Samtidigt som konsultföretag säljer in resurser i stor omfattning då företag motvilligt anställer folk utöver vad 'golvet' behöver.

Topparna tas av 'konsulter' som kan bli uppsagda typiskt på 1 månad om böckerna börjar bli röda.

En liten del är dock konsulter i dess riktiga namn, med spetskompetens och/eller kontaktnät.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in