2026-01-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja det är min erfarenhet, har aldrig blåst positivt, men.hört om.andra som blåst positivt och fått lämna blodprov men där blodprovet var negativt.

Det finns en liten risk att blåstester kommer ut som falska positiva, men risken är nära 0. Varför man klarar sig på blodprov beror på tidsfaktorn. Alkoholen bryts ner medan man väntar på blodprov. Om Katja låg nära gränsen, så är tiden på hennes sida. Det gäller att få polisen att avvakta med prov, så länge som möjligt.
Citera
2026-01-09, 09:46
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ja det är min erfarenhet, har aldrig blåst positivt, men.hört om.andra som blåst positivt och fått lämna blodprov men där blodprovet var negativt.

Först blåser man i Drägern som polisen håller i, positivt där, då blir det skjuts till polisstationen & blåsa i evidenzern, positivt där också = rattfull.

Fick lära mig av en polis att blåser man positivt i första så ska man gå med på evidenzern, men när du sitter framför den ska du vägra.
DÅ blir det blodprov.
Men då måste polisen skjutsa dig tilll vårdinrättning, & sedan hitta en sjuksköterska som har tid att dra blod.

& tiden går, kroppen förbränner alkoholen & innan blodet är taget så är man kanske under gränsen.

Så det verkar vara det som Fröken Nyberg har gjort, som polis kan hon rutinerna, & lyckats klara alkoholmisstanken.
Om det däremot är knark i påsen, då är hon rejält kokt i bajs...
Citera
2026-01-09, 09:47
Medlem
Självklart måste hon avgå. Och idioti om hon finns med på riksdagsvalslistan som jag tror brukar klubbas i Mars.
Citera
2026-01-09, 09:48
Medlem
Huntsmans avatar
https://polisen.se/siteassets/dokument/forensik/alkoholutandningsprov---information.pdf/download/?v=4a9baa28a0ecc565537eeffba049b787

Om polisens alkoholtester.
Citera
2026-01-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Kan det vara fråga om aktivistpoliser som hon råkat ut för?
Kanske inte det mest sannolika men ingenting som jag skulle utesluta på det här stadiet. Om poliser alltid vore att lita på så behövde vi inte ha domstolar, men så är det ju inte.

Tänker närmast på den moderata riksdagsmannen Per Bill som blev nedbrottad av ett par ordningsvakter för att han "körde full med en barnvagn", vilket alla massmedia basunerade ut som en sanning, när det senare visade sig handla om att de inte gillade hans politiska åsikter. Men det var ju några år sedan, så speciellt vanligt är det nog inte.
Citera
2026-01-09, 09:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns en liten risk att blåstester kommer ut som falska positiva, men risken är nära 0. Varför man klarar sig på blodprov beror på tidsfaktorn. Alkoholen bryts ner medan man väntar på blodprov. Om Katja låg nära gränsen, så är tiden på hennes sida. Det gäller att få polisen att avvakta med prov, så länge som möjligt.
Jag har en bekant som tagit en snaps till lunchen dagen före, dessutom en storväxt person. Han blåste positivt vid en kontroll dagen efter och tvingades åka och lämna blodprov. Det var självklart negativt.
Gissar att de har en del som medvetet indikerar fel för att hyfsa statistiken.
Citera
2026-01-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Du tror att en person i Rosenbad brukar droger? Jag tror att det är betydligt fler, men något anmärkningsvärt att faktiskt ta med till jobbet. Gäller att vara taggad när man ska gå upp i talarstolen.

Nu hittar de väl inte droger i Rosenbad utan på riksdagens toaletter. Katja vad jag vet inte medlem i regeringen. Partierna (deras toaletter), där det hittades spår av kokain var Sverigedemokraterna, Liberalerna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
Citera
2026-01-09, 09:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Först blåser man i Drägern som polisen håller i, positivt där, då blir det skjuts till polisstationen & blåsa i evidenzern, positivt där också = rattfull.

Fick lära mig av en polis att blåser man positivt i första så ska man gå med på evidenzern, men när du sitter framför den ska du vägra.
DÅ blir det blodprov.
Men då måste polisen skjutsa dig tilll vårdinrättning, & sedan hitta en sjuksköterska som har tid att dra blod.

& tiden går, kroppen förbränner alkoholen & innan blodet är taget så är man kanske under gränsen.

Så det verkar vara det som Fröken Nyberg har gjort, som polis kan hon rutinerna, & lyckats klara alkoholmisstanken.
Om det däremot är knark i påsen, då är hon rejält kokt i bajs...
Ja ligger du nära gränsen funkar det, men har du 1,0 så tar det några timmar att komma ned under 0,2.
Hela historien låter märklig och varför skulle hon åka runt med en påse vitt bara så?
Citera
2026-01-09, 09:56
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Jo men blodprovet har ju ännu inte sagt sitt, och själv hävdar hon att hon var nykter, samt till att blåsningen gett samma besked.

Kan det vara fråga om aktivistpoliser som hon råkat ut för?

Mja, även om det skulle kunna vara fallet, har hon i så fall blivit stalkad av dem när hon körde, speciellt under en så upptagen tid som den hon blev tagen under? Låter som allt för mycket skulle behöva falla på plats för att det skulle behöva fungera.

I övrigt så brukar inte poliser gå efter andra poliser eller polisrepresentanter om de kan undvika det, även om de ogillar dem något. Skulle krävas ganska mycket för att de skulle vilja ta den skiten av sina kollegor efteråt. Hon var ju redan rätt så korrupt innan med tanke på hur hon gjorde med sin egna privata firma sen tidigare, så tror det är större chans att det är hennes egna problem hon fallit på.
Citera
2026-01-09, 10:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrihet
Det faktum att INTE Aftonbladet tagit tillbaka sitt påstående tror jag bekräftar att de känner sig säkra beträffande publiceringen. Det vore en pressetisk skandal om de felaktigt skulle anklaga Nyberg för rattfylla på felaktig grund. Knarkmisstanken är naturligtvis vagare, men risken att det är två gram mjöl eller tvättmedel i påsen känns inte så trolig.

Men det finns ändå en märklig omständighet. Varför blånekar Nyberg om polisen redan har bevis beträffande fyllestyrningen? Så pass juridiskt insatt är hon ju trots allt att hon borde anse detta som totalt lönlöst i så fall.

Jag är ~90% övertygad om att hon är skyldig till rattfylla, men facit kommer…

Hon gör som de flesta andra. Säger att hon är oskyldig och hoppas på ett under. Som barn gör. Och de som är otrogna. När bevisen hopar sig kommer andra svar.

Poliser och advokaten vet om lagarna. Ändå begår båda yrkesgrupperna brott. Och båda yrkesgrupperna nekar ända in i kaklet.
Citera
2026-01-09, 10:04
Medlem
Citat:
Jag har en bekant som tagit en snaps till lunchen dagen före, dessutom en storväxt person. Han blåste positivt vid en kontroll dagen efter och tvingades åka och lämna blodprov. Det var självklart negativt.
Gissar att de har en del som medvetet indikerar fel för att hyfsa statistiken.

Det vanliga falska positiva resultatet beror på munskölj (alkoholbaserad), nyligen drucken alkohol (Men extrem låg alkoholmängd (lättöl), hostmedicin, jäsande matrester / sura uppstötningar och vissa inhalatorer.

PS Tips be din bekant kolla om han har nedsatt leverfunktion.
Citera
2026-01-09, 10:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
APROPÅ VAD ADVOKATEN SÄGER:

Advokaten säger det Katja vill han ska säga. Det är så det fungerar.

Så även om alla bevis talar för att en klient är skyldig, så säger advokaten att klienten är oskyldig, ifall personen påstår sig vara det.

Advokater är alltså ingen sanningssägare. Det är inte hans/hennes jobb att vara det. En advokat ska ta tillvara sin klients bästa. Inte få fram sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in