2026-01-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur tänker du kring att hon fått körkortet omhändertaget då?
"Enligt Transportsstyrelsen har Katja Nyberg fått körkortet omhändertaget.

– Körkortet är omhändertaget av polisen sedan den 28 december, så i praktiken får personen inte köra. En utredning gällande trafiknykterhetsbrott pågår hos oss, säger Mikael Andersson, presschef vid Transportstyrelsen."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-ledamoten-katja-nyberg-misstanks-for-rattfylleri/

Om du menar från den gången då hon kört för fort så har hon väl fått tillbaka det.
Om det är för detta så omhändertas körkortet så fort misstanken uppkommer om misstänkt rattfylleri (avseende droger i hennes fall). Det är relativt lösa grunder som ändå krävs för att fatta den typen av misstanke. Enklare med alkohol, där är det ganska svart eller vitt - direkt.
Senast redigerad av J.a.g.a.r.e. 2026-01-08 kl. 20:50.
Citera
2026-01-08, 20:50
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Förhör har inte hållits för hon är polis.
Vanliga poliser får inte förhöra poliser, det görs av internutredningen.

Hon är väl inte i aktiv tjänst?
Citera
2026-01-08, 20:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Det gäller väl förhör kopplat till agerande vid polisutövning, en polis som inte är i tjänst och begår brott kan väl förhöras av andra poliser?
Isåfall är det för att hon är riksdagskvinna.
Hon utreds av en särskild åklagarmyndighet iaf.
Citera
2026-01-08, 20:52
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Hon är tjänstledig, det vill säga fortfarande anställd av polisen.
Citera
2026-01-08, 20:54
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Hon är tjänstledig, det vill säga fortfarande anställd av polisen.

Varför skulle hon inte kunna bli förhörd på plats av polisman i tjänst om hon är brottsmisstänkt?
Citera
2026-01-08, 20:55
Medlem
Citat:
Isåfall är det för att hon är riksdagskvinna.
Hon utreds av en särskild åklagarmyndighet iaf.

Ja, det tror jag mer på.
Citera
2026-01-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det är någos skumt... Advokaten verkar lite för självsäker på det... Tror att vi ska avvakta med att tända brasan på bålet tills det reder ut sig vad som hänt. Hon kan ju vara helt oskyldig. (Om det inte blir kallt förståss, då går det bra att tända bålet.)

Att hon går ut och nekar kan givetvis vara ren självbevarelsedrift om hon skulle vara skyldig.

Men som du säger, någonting är väldigt skumt när advokaten säger samma sak. Han har också till skillnad från media någon form om insyn. Han sätter ju sin trovärdighet på spel. Om hon var skyldig hade han likt andra advokater uttryckt sig som de brukar göra: ”Min klient förnekar misstankarna mot henne” eller dylikt.

Inte för att jag håller våra journalister eller media överlag speciellt högt. Men att gå ut så här hårt utan underlag? Mycket intressant att följa det här.
Senast redigerad av bjurskan 2026-01-08 kl. 20:59. Anledning: Bytte placering utav ”.”
Citera
2026-01-08, 20:58
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Varför skulle hon inte kunna bli förhörd på plats av polisman i tjänst om hon är brottsmisstänkt?
Tydligen sånt regelverket är.
Jag frågade samma sak som du och någon svarade så och det verkar rimligt att det är därför hon inte förhörts.
Jag tror både poliser och riksdagsmän utreds av denna särskilda åklagarmyndighet.
Citera
2026-01-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Hoppas du skämtar? Riskerar folks liv genom att fylleköra, göda gängkriminalitet genom kokainköp. Hon har högst troligt missbruksproblem och behöver hjälp.
Spelar ingen roll vad folk tycker hon är rökt som politiker hon har kört packad med droger troligtvis i blodet ! Helt olämplig som politiker efter det här ! Reglerna är glasklara av med kortet och jobbetbi riksdagen . Hon är en jävla hycklerska !
Citera
2026-01-08, 21:01
Medlem
Citat:
Det gäller väl förhör kopplat till agerande vid polisutövning, en polis som inte är i tjänst och begår brott kan väl förhöras av andra poliser?

Citat:

Citat:

Ja, en "vanlig" polis kan förhöra henne.
Men det sker nästan aldrig med tanke på jäv.
Det är nästan alltid som det är SU som sköter förhöret av poliser.
Citera
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Tydligen sånt regelverket är.
Jag frågade samma sak som du och någon svarade så och det verkar rimligt att det är därför hon inte förhörts.
Jag tror både poliser och riksdagsmän utreds av denna särskilda åklagarmyndighet.

Ok. Det var nyheter för mig. Det är värt att kolla upp lite närmare. Om någon kört rattfull och misstänks för narkotikabrott verkar det helt orimligt att det inte hållits ett inledande förhör så personen får klargöra om de erkänner eller förnekar brott.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Va? Herregud - säger jag med.
För i h.

Artiklarna ligger kvar. Användaren klarade inte av att skrolla och trodde de var borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in